Miten sijoittaisit 100 000 €?
Enkä nyt tarkoita mitään lomamatkoja, shoppailua enkä asuntolainan takaisinmaksua, vaan sijoittamista.
Kommentit (18)
itse en halua riskiä käytännössä yhtään, ja niinpä laitoin yli 200 000e ihan vaan sellaiselle sijoitustilille. Eihän siinä iso tuotto ole, mutta eipä voi rahoja menettääkään.
jos minulla ei olisi tiedossa rahalle tarvetta lähivuosina. Hajatausin usempaan yritykseen. Mitä yrityksiä, niin se on sitten se haaste.
Osakkeissa on tietenkin riskinsä, ja jos asuntoa lähivuosina ostamassa, niin ei välttämättä kannata. Rahastoihin en isojen kulujen takia laittaisi.
Sijoitusasungto (esim. yksiö pääkaupunkiseudulla) voi olla ok vaihtoehto, mutta taloyhtiö pitää olla kunnossa (putket ja julkisivu tehty) ja silti tuotto aika matala ja riskit suuret, jos tuleekin huono vuokralainen ja paljon remppakuluja.
mistä saaa tuolla hinnalla asunnon?
tohon hintaan saa jo kaksi pikkuasuntoa...
Osa tilille (kannattaa ehkä pitää myös mielessä 50 000 €:n talletussuoja). En tosiaan laittaisi 200 000 euroa samalle tilille, kuten joku aiempi täällä.
Osan voisi sitten laittaa eri rahastoihin, jossei halua itse sijoittaa suoraan osakkeisiin.
Hyviä pointteja tullut esiin.
Olen miettinyt sijoitusasuntoa itsekin, esimerkiksi jostain Tampereelta saisi yksiön tai jopa pienen kaksionkin tuolla rahalla. Toisaalta vuokraamisesta on paljon kuluja ja huono tuotto, ja vuokralaisilla on Suomessa paljon paremmat oikeudet kuin esimerkiksi Saksassa.
Toisaalta en haluaisi makuuttaa rahaa pankissakaan. Rahastot voisivat olla vaihtoehto.
Niin, ja tämä siis AP.
Jos sinulla on 200 tonnia samassa pankissa ja pankki sattuisi menemään nurin (riski on pieni, mutta toteutuessaan seuraukset olisivat aika helkkarin ikävät), saattaisit lain mukaan menettää jopa 150 000 €.
Pistäisin rahan siis 50 000 €:n erissä eri pankkiryhmittymien pankkeihin (siis esim. Nordea, Sampo, S-pankki jne.).
Ensinnäkin tuolle yhdelle, joka laittoi 200t samaan pankkiin, niin sanoisin, että aivan hullu vaihtoehto, jollei kyse ole oman asunnon myynnistä saatu raha ja jollei sen myymisestä ole alle puoli vuotta. 50t 4 eri pankkiin ehdottomasti ja katso, että ne ovat talletussuojan piirissä.
Alkuperäiselle suosittelisin:
1) rahat ensin kahteen pankkiin määräaikaistalletuksiin tai muuten vaan korkeakorkoiselle tilille, kunhan saat selville, että mitä haluat tehdä
2) sitten tutustumaan sijoitusmaailmaan ja tekemään hajautusta, ostaisin itse mm. Erolan kirjan Paras sijoitus ja Saarion Kuinka sijoitan pörssiosakkeisiin. Myös muita sijoitusalan oppaita on vaikka kuinka paljon. Kannattaa myös kouluttaa itseään asian suhteen, myös netistä oppii paljon, kun vaan lukee ja keskustelee itseään fiksumpien kanssa.
3) Itse pyrkisin tuolta määräaikaistalletuksista siirtämään vähin erin seuraavaan suuntaan:
30 t asuntoon (käytännössä joku 50-60t asunto, johon siis lisää velkaa, velkaa kannattaa olla, että tuotto on jees, tuolla rahalla saa yksiön esim. 30-100 t asukkaan kaupunkien keskustoista, osta sellaisestaa paikasta, jota edes vähän tunnet, Stadista ei kannata, tuotto jää liian pieneksi ja rahat ei edes riitä)
30 t osakkeisiin, tyyliin 1000 e kuussa sisään laittaen, näistä esim. puolet suoriin kotimaisiin osakesijoituksiin Nordnetin kautta ja puolet vaikkapa Seligsonin indeksirahastoihin tai vaihtoehtoisesti ETF:iin
30 t määräaikaistalletuksiin, korkorahastoihin jne. eli siis korkopuolelle
10 t omaan itseen sijoittamiseen - terveyteen (hankit kunnon rokotukset koko perheelle, kunnon vitamiiinit, teetätät kunnon verikokeet vaikkapa veren d-vitamiinitasosta, kuntosalijäsenyydet, uimaliput), kulttuuriin (teatteria, musiikkia, balettia, oopperaa, hyviä kirjoja, levyjä jne.), matkoihin (joku luksusristeily, joku kulttuurimatka jonnekin kaupunkiin), parempaan ruokaan (luomua, kotimaista, ekologisesti kestäviä asioita)
monesta kaupungista saa yksiön tai jopa kaksion tolla rahalla. Ja sen isompia on turha sijoitusasunnoksi ostaa. Ei opiskelijoilla ole varaa vuokrata mitään kolmioita tms. Eikä siihen tuet edes mahdollista.
Meillä on sijoitusasuntoja. Useimmiten kaikki on mennyt hyvin. Olemme ostaneet huonokuntoisen melko edullisesti, rempanneet itse (kylpyhuoneet on ammattilaisten tekemiä) ja laittaneet vuokralle.
Asumme pienehkössä kaupungissa, yksiöiden hinnat vaihtelevat n. 70 000-120 000. Olemme ihan tavallisia palkansaajia nettoansiot viitisen tonnia kuussa, itse asumme maksetussa uudessa omakotitalossa. Sijoitusasuntoihin olemme ottaneet pankista lainaa ja laskeneet niin, että vuokralainen maksaa suurimman osan (n. 80 %) vastikkeesta ja lainanlyhennyksestä. Itse maksamme loput. Vuokralaiset siis pääosin maksavat meille asunnot :)
Pidämme asunnot suht' hyväkuntoisina ja olemme saaneet kiitettävästi hyviä vuokralaisia. Vuokratuotostahan menee toki vero (28 %), mutta sitä voi pienentää hankkimalla esim. asuntoihin uusia keittiökoneita ja tekemällä remppaa.
Ei tuotto mikään huono ole, kuuden prosentin luokkaa. Lisäksi tietysti saamme ajan kuluessa omaisuutta, kun asunnot tulevat maksetuiksi.
Meillä on myös muita sijoituksia, koska mielestämme hajauttaminen kannattaa. Muina sijoituksina esim. osakerahastot ja osakkeet, mutta näihin on nyt huono sijoittaa, kun kurssit ovat olleet noususuhdanteessa. Pankkitileillä on tietysti myös rahaa, muttei sijoitusmielessä.
Saanko kysyä, että miten lasket tuon asuntojen 6% tuoton?
Sen verran mainitsen, että esim. ostin itse tuossa vuodenvaihteessa osakkeita ja niiden arvo on nyt noussut 20%, mutta pelkästään niiden osingotkin on 5%, joten ei kauas jää tuosta sinun 6% tuotosta, vaikkei kurssinousujakaan ottaisi huomioon ollenkaan. Osakkeissa toki suurempi riski, mutta tuottokin kyllä yleensä paljon suurempi, noin 2 kertainen. Kysymys kuuluukin, että onko nyt asunnot niin alhaalla, että on hyvä hetki ostaa sijoitusasuntoa? Osakkeiden kurssit on nyt Suomessa omxh luokkaa 7000 ja huiput on olleet ihan jollain muulla tasolla, tyyliin 12000 tai jopa 18000. Asunnoissa en taas heti hoksaa ajankohtaa, jolloin olisi ollut huonompi hetki ostaa kuin nyt. Tämän käppyrän kanssa sitä voi miettiä:
http://www.tilastokeskus.fi/til/ashi/2009/04/ashi_2009_04_2010-01-29_ti…
Kannattaa verrata vaikka pörssikurssien tilanteeseen:
http://www.taloussanomat.fi/sivu.php?page_id=110&sym=HEX-GEX.HSE&cat=IN…
tosin, kyse on asunnon myynnistä saaduista rahoista JA aikaa on alle puoli vuotta, miten se liittyy tähän sijoittamiseen (ihan uteliaisuudesta vielä!)??
Kiitos kaikille vastanneille, hyviä ajatuksia ja näkökulmia tuli, tuo lainanotto vuokra-asuntoon on myös tutustumisen arvoinen ajatus!
Rahat ovat tosiaan jo kahdessa eri pankissa, enempää en vielä ole ehtinyt asialle tehdä.
Mukavaa kevättä itse kullekin!
Jos asuntorahat on talletettu pankkitilille, niillä on erityissuoja puolen vuoden ajan.
Jos asuntorahat on talletettu pankkitilille, niillä on erityissuoja puolen vuoden ajan.
Tämä ketju tuli taas ajankohtaiseksi, kun Sofia-pankin toiminta keskeytettiin.
Sen Sofian jutun kautta ehkä tajuaa konkreettisemmin, miksi ei kannata laittaa enempää kuin 50 000 € saman pankkiryhmittymän tileille.
ymmärrä sijoittamisesta mitään