Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Multa ei tipu sympatiaa kothoidontukiasialle

Vierailija
24.03.2010 |

koska niin monta "paras äiti - kotiäiti" mammaa olen tavannut. Moni kotiäiti kuvittelee tekevänsä työtä, josta pitäisi maksaa palkkaa!

Mun mielestä kotihoidontukea vois maksaa siihen asti, kun lapsi on n. 1,5-vuotias. Sen ikäisen voi jo ihan helposti viedä hoitoon ja mennä tienaamaan töistä rahaa, jos kerran rahaa haluaa.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varten se 1,5v pitää viedä hoitoon, jos voi hoitaa kotonakin? Eikö se ole parempi, että hoidan lasta kotona 3v asti, niin ne jotka eivät voi olla kotona hoitamassa omaa lastaan saavat viedä lapsensa lähellä olevaan päiväkotiin?

Säästänhän minä lisäksi koko ajan yhteiskunnan vähiä rahojakin; kotihoidontuki ja yksityisen hoidon tuki ovat pisara meressä verrattuna siihen, mitä päivähoito tulee maksamaan -turha vinkua päivähoitomaksuista, ne eivät sen hoidon kuluja kata!

Vierailija
22/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa hauskaa lukea tätä ketjua! Täällä sitä mollataan kotiäitejä, noita himassa lojuvia perkeleitä (en muuten tunne itse yhtään). Ja minä, joka aloitin juuri työssäkäynnin ja vein 10-kuisen päiväkotiin, saan kuulla huonoudestani, kun pitäisi jäädä sinne kotiin. Mikähän ihme nyt olisi sitten oikea teko? En enää keksi vaihtoehtoa, joka av-mammoille kelpaisi. No, onneksi ei tarvitse enää arpoa, töihin on mentävä, jotta neljä ihmistä saa katon pään päälle ja ruokaa mahaansa.

En siis tunne yhtään "lojuvaa" yhteiskunnan elättiä, vaan ihailtavia ja uhrautuvia äitejä, jotka pienellä rahalla, mutta paljolla rakkaudella huolehtivat pesueistaan. Minähän kadehdin heitä, voi kumpa minäkin voisin hoitaa lapseni kotona!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös tuottaa yhteiskunnalle verotuloja huomattavasti enemmän

Vierailija
24/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiassa hoitopuolella on hoitaja- ja resurssipulaa vanhustenhuollossa. Sinne voisi palkata lisää hoitajia.

Ja voisi siellä päiväkodeissakin olla järkevät lapsi/aikuinen-suhteet. Nythän rajoja rikotaan kaikkialla.

Vierailija
25/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kenelle kotihoidontuki on 400€, 288€ tasan jää käteen ainaki mulla. Sillähän saa sopivasti vaipat ostettua, lapsen ruokaan ei riitä kun on allergioita..

Vierailija
26/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku viime aikoina jossain ehdottanut, että kotihoidontukea korotettaisiin tai maksettaisiin kauemman aikaa? Olenko missannut jotain vai mistä tää ap nyt sai tämän päähänsä?

Mutta itse asiaan, ok, ap ei kannata kotihoitoa. Selvä. Vieköön (tai varmaan on vienytkin) lapsensa heti äitiysloman jälkeen hoitoon, tai viimeistään kun lapsi on ollut sen 1,5 v. mitä ap avauksessaan sanoi). Kukin tavallaan.

Minä hoidan lapseni kotona, kunnes on 3 v.

Sitten työnhakuun.

Ja hoitaisin lapseni kotona 3-vuotiaaksi, vaikka koko kotihoidontukea ei olisi olemassakaan. Sitten vaan nipistettäisiin vielä joistakin turhista kuluista.

Olen ystävältäni (joka on päiväkodissa töissä) kuullut niin kauheita juttuja päiväkodin arjesta, kuinka pienimmät jäävät jalkoihin eikä kukaan ehdi heitä pitämään sylissä tms. että minä en lastani sinne vie. Ja juu, kyllähän niitä hyviäkin päiväkoteja on. Toivotaan, että esim. ap:n lapsille on sattunut sellainen päiväkoti.

Vierailija
27/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiassa hoitopuolella on hoitaja- ja resurssipulaa vanhustenhuollossa. Sinne voisi palkata lisää hoitajia.

Ja voisi siellä päiväkodeissakin olla järkevät lapsi/aikuinen-suhteet. Nythän rajoja rikotaan kaikkialla.

En tarkoittanut tapella, sanoin vain että asia on aika mutkikas. Itse aion olla kotona jos vain rahat piisaavat, mutta sen näkee sitten. Soisin kotihoidolle enemmän rahaa, mutta niin soisin vaikka imlle taholle jos yksilötasolla ajatellaan: päiväkodeille, kouluihin, pulsuille, vanhuksille, narkeille, mielenterveysongelmaisille, opiskelijoille, eläkeläisille, kirjastoille, terveydenhuollolle jne. Jos ajattelen yhtä ihmistä ja hänen tilannettaan, tukisin mielelläni, mutta yhteiskunnallisesti tajuan että johonkin laitettu raha on jostain muualta pois.

Vierailija
28/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitattuna ole ihan samanarvoisia. Joku viittasi pitkän tähtäimen kustannuksiin, mutta miten niitäkään voi pitkällä aikavälillä arvioida?

Minusta on kuitenkin kummallista, että täällä naiset kilpaa moittivat sellaisia etuuksia mitkä maailmanlaajuisesti ovat naisille harvinaisia. Olisitte ylpeitä, että aika useilla meistä on vapaus valita. Ymmärrän, että kaikilla ei ole tätä mahdollisuutta, mutta useimmat varmasti voivat itse tehdä sen valinnan menevätkö töihin vai jäävätkö kotiin hoitamaan lapsiaan.

Vierailija
29/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkälle kotona eli noin kolmivuotiaaksi. Haluan lapseni parasta enkä todellakaan vie häntä ylisuureen lapsiryhmään hoidettavaksi enkä sen puoleen mihinkään muuallekaan, edes pph. Mahtaa ap sinunlaisiasi ketuttaa ihan vain se, että joku tekee ratkaisunsa ihan itse ja hoitaa omat lapsensa itse kotonaan, väähät välittämättä muiden jurputuksesta ja kateudesta.

Vierailija
30/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoito tulee halvemmaksi kuin päivähoito = yhteiskunnalle olisi parempi, että naiset jäisivät työelämän ulkopuolelle kokonaan

Nämä laskelmat haluaisin todellakin nähdä.

Eli työssäkäyvä äiti on tällä logiikalla piikki yhteiskunnan lihassa, verenimijä tukienhyväksikäyttäjä.

Kotihoidontuen nostamisesta peruspäivärahan tasolle oli eilen keskustelua ainakin televisiossa. Jotkut mammat sitä vaatii.

Vierailija
31/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voisin kyllä mennä töihin, mutta meilläpäin ei yksinkertaisesti ole töitä (ja haluan kyllä itse hoitaa lapseni mahdollisimman pitkään). No, nyt vuoden päästä on tilanne, että kotihoidontuki loppuu. Siitä ku sit ilmottautuu työttömäksi, niin tulee 3kk? karenssi.. Mietinki vaan et millähän sitä sitte elelee?? Ka se pitää uus laps tehä, ettei lopu rahantulo??

Ja kyllä meistä kotiäideistä on hyötyä vähä muillekki, jos yllättäviä menoja vanhemmilla, niin tänneppä ne päivisin nakkaa muksut - minä ku olen aina kotona :D

Tai sit me joudutaan muksujen kanssa mm. mummun ammana (vuodepotilas, asuu kotona), toisinaan pitää hakea cp-vammanenn serkku koulusta tai hoitaa sitä jos on sairastunu jnejne.. Säästyypä pitkä penni, ku ei tarvi esim. mummolle hommata hoitajaa, eikä serkulle..

Vierailija
32/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle kolme vuotias maksaa kunnalle päivähoidossa 1700 euroa!

Kultaako ne syöttää teidän kunnassanne alle 3-vuotiaille?

Vierailija
33/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanokaa mitä sanotte. Sen ikäinen ei enää tavallisesti ole rinnalla, syö jo kaikkea, osaa yleensä kävellä, puhuakin jo jotain.

En tarkoittanut mitään sellaista, ettei saisi hoitaa kotona ja tai pitäisi viedä töihin, vaan että 1,5-vuotiaan voi jo ihan hyvin viedä hoitoon ja mennä itse töihin, jos rahatilanne sitä vaatii. Jos jollain on rahaa olla kotona, niin ei se ole multa pois. Ei pitäisi olla kotimammoiltakaan mun työssääyntini pois, mutta näin tuntuu aika usein olevan. Kuten nyt näistä viimeisistäkin "puolustuksen puheenvuoroista" alkaa kuulua.

ap

Vierailija
34/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pääse yli siitä ihmettelystä toisia kohtaan?

Ehkä siksi että itsellä ainakin tilanteet vaihdellut?

Olen neljän alle kouluikäsen lapsen äiti.

Palannut kertaalleen töihin ja lapset mennyt pienenä hoitoon.

Nyt olen jäänyt kotiin ja odottelen että vanhempainvapaat joskus loppuu että saan lapsien kotona hoitamisesta tukea.

Miksi eräille on niin julmetun vaikeaa tajuta että ei kaikilla ole yhtä pientä lasta -ja sitäkin saa jäädä hoitamaan äiti kotiin halutessaan!

Ja meillä kolme hoidosta pois otettua lasta vastaavasti "ansaitsee" tukea -kun ei viedä hoitopaikkaan.

En kannata palkkaa tästä että on VAAN äiti. Ei tämä mitään työtä ole, vaikka meilläkin 4 alle kouluikäistä.

Työhöni palaan joskus, sitä ennen toivon että saan riittävästi tukea ettei tartte mennä vielä sorvin ääreen..

On hienoa että meillä on tukimuotoja kannattamassa myös valintoja että voi jäädä kotiin.

Olen lapset kertaalleen hoitoon pienestä laittanut ja nyt nautin tästä että olen "laumani" kanssa kotona. Tuleehan tämä toki halvemmaksikin jossain mielin että lapset on kotona, mutta toisaalta työstäni maksan veroja..

Vierailija
35/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin syy kotona oloon on se, että "minä haluan". Kuinka moni työtön haluaa olla työtön tai sairaspäivärahalla oleva sairas? Ei näitä tukia mun mielestä pidä nostaa ihan vaan sillä perusteella, että "mä haluun".

Viittasin siis aloituksellani nimenomaan siihen eiliseen keskusteluun kotihoidontuen nostamisesta peruspäivärahan tasolle. En kannata olemassaolevien tukien poistamista, kuten en muutenkaan saavutettujen etujen karsimista. Mun mielestä ois perusteluja kotihoidontuen tason nostamiseen siihen asti, kun lapsi on 1,5-vuotias, mutta sen jälkeen perusteena kotihoidolle on lähinnä "minä haluun". Pitäisi olla tyytyväinen, että yhteiskunta maksaa edes sen mitä maksaa.

ap

Vierailija
36/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja maksan veroja joka kuukausi useamman tonnin. En siltä ymmärrä ap:n halua ottaa kotihoidontuki pois.

Meillä Espoossa päivähoitolaskussa lukee, että kokopäivähoidon kustannukset ovat keskimäärin 1.076 eur/kk/lapsi (ei siis 1.700 eur, kuten joku sanoi - tosin kutankohtaisia eroja lienee). Kyllä kotihoidon tuella siis paitsi säästetään rahaa (kaikki äidit kun eivät kuitenkaan työllistyisi ja osa työllistyisi hyvin pienipalkkaisiin töihin), niin mahdollistetaan se, että hoitopaikkoja riittää niille alle 3 v:iden vanhemmille, jotka haluavat mennä töihin. Espoossa esim. vain 25% alle 3-vuotiaista on hoidossa. Jos loput 75% sinne kerralla tunkisivat, niin olisivat päiväkodit tukossa ja kunnan talous kuralla.

Vierailija
37/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittasin siis aloituksellani nimenomaan siihen eiliseen keskusteluun kotihoidontuen nostamisesta peruspäivärahan tasolle. En kannata olemassaolevien tukien poistamista, kuten en muutenkaan saavutettujen etujen karsimista.

Juu, en minäkään kannata kotihoidon tuen nostoa peruspäivärahan tasolle, mutta nykyistä mallia kannatan lämpimästi.

t.38

Vierailija
38/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja maksan veroja joka kuukausi useamman tonnin. En siltä ymmärrä ap:n halua ottaa kotihoidontuki pois.

ap ei sympatiseeraa niitä kotimammoja, jotka vaativat "palkkaa" siitä että haluavat olla kotona lasten kanssa.

ap

Vierailija
39/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ku KELAn maksama työttömyysraha.

Työtön on valmis menemään töihin, kotiäiti ei.

Vierailija
40/40 |
25.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin syy kotona oloon on se, että "minä haluan".

Viittasin siis aloituksellani nimenomaan siihen eiliseen keskusteluun kotihoidontuen nostamisesta peruspäivärahan tasolle. En kannata olemassaolevien tukien poistamista, kuten en muutenkaan saavutettujen etujen karsimista.

Pitäisi olla tyytyväinen, että yhteiskunta maksaa edes sen mitä maksaa.

ap

Sillä erotuksella, että ei mua haittaa vaikka tuota maksetaan 3 ikävuoteen saakka.

Se, että suurimmaksi osaksi pelkästään naiset ovat niitä, ketkä jäävät kotiin kolmeksi vuodeksi, ikävä kyllä hankaloittaa kaikkien naisten asemaa työmarkkinoilla.

Mutta minun puolestani kaikki joille on taloudellisesti mahdollista jäädä kotiin hoitamaan lapsiaan, sen tehköön jos haluaa. Mutta pidän tätä hyväksyttävänä oikeutena vain, mikäli perheellä on tähän varaa. Mikäli tarvitaan lasten kotihoitamisen vuoksi asumistukia tai toimeentulotukia, niin silloin mielestäni perheellä ei ole tähän varaa.

Mutta nämähän ovat mielipideasioita :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan