Jaatteko isän/äidin kanssa poissaolopäiviä, jos lapsi sairas?
Jos lapsella on vaikka sellainen sairaus, että se vaatii 4 päivän poissaoloa ...niin teettekö aina niin, että toinen ja se sama vanhempi on poissa töistä hoitamassa lasta ne neljä päivää putkeen? Vai jaatteko päivät? Miten teillä on tapana?
Me haluaisimme miehen kanssa jakaa suht' tasan poissaolot, mutta toinen meidän työnantajista vaatii todistuksen ja toinen ei, joten käytännössä ensimmäisen päivän poissaolija on aina se, kumman työnantaja ei todistusta vaadi. Jos lääkäriin sitten tulee tarve muutenkin lähteä, ajattelin, että se toinen vanhempi voisi sitten tulla jakamaan vastuuta ja olla pois töistänsä lapsen sairauden lopussa. Onnistuuko näin? Kai vanhemmat voivat siis keskenään sopia, kuka hoitaa minäkin päivänä?
Kommentit (21)
Usein mun on helpompi jäädä (ja jään mieluummin), mutta mä tarvitsen todistuksen.
Mies ei tarvitse todistusta ja jää tarvittaessa.
Myös anoppi hoitaa usein toipilasta.
sitäpaitsi vaikka olis niin olen liian vanha että ne sais kotiin jäädä
lääkärin todistus pitää olla aito eli yksi todistus kelpaa vain yhdelle työnantajalle (ei voi esim. olla kotona 1 päivän äiti ja 2 päivän isä sillä yhdellä todistuksella) eli ei voi toimittaa todistuskopiota toiselle työnantajalle. Ja siksi sitä nimeä ei siihen tarvi kirjoittaa enää. Sairaslomatodistus tulee ihan vaan lapen nimelle.
Vuorotelleen ollaan oltu. Miehen työnantaja sallii yhden päivän poissaolon ilman todistusta jos lapsi on kipeä, oma työnantajani vaatii lapsen sairaudesta todistuksen heti ekasta päivästä.
Minusta vuorottelu on järkevää; muuten lapsiin liittyvät kulut ei ikinä jakaudu tasan naisten ja miesten työnantajille.
olen ensimmäiset kolme päivää, ja sitten vasta jää mies, jos tarvetta.
Mies on yrittäjä, ja hänen on hankala olla pois töistä, niin etteikö se pian näkyisi perheen talouspuolessa. Itse voi olla ilman todistusta kolm päivää pois.
Nyt meillä niin onnekasta, että tänä vuonna ollaan voitu käyttää mummiakin hoitajana:) Ja sitä onkin tarvittu.
Virallisesti saamme olla 3 pv per sairaus per lapsi yhteensä poissa. Todistus tarvitaan heti ekasta päivästä. Luvallista meillä on olla esim. minä pois ma, isä pois ti ja minä pois ke. Lekuri tulostaa aina poissaololaput molemmille koko ajaksi.
Koska mies pystyy tekemään osan töistä kotoa käsin hän on "epävirallisesti" lasta hoitamassa enemmän kuin minä. Minä siis otan pari hoitovapaapäivää, mies ottaa pari etätyöpäivää.
Kokonaan töistä ei saada siis olla pois kuin sen 3 päivää yhteensä, joten se neljäs päivä olisi palkaton jos mies ei pystyisi noita etäpäiviä pitämään.
Yritetään aina järjestellä myös niin että esim. minä käyn aamulla palaverissa ja kiiruhdan kotiin, jotta mies pääsee iltapäivällä pitämään luentoa ja on sitten illankin töissä.
siihen pitää kirjata hoitavan vanhemman nimi. Meillä on onnistunut niin, että vaikka minä olen käyttänyt lasta lekurissa, on todistukseen kirjoitettu lapsen isän nimi loppuajaksi. Eihän se ihan simppeliä ole, eli vaatii sopimista ja pähkäilyä, mutta jos se teiltä onnistuu niin sitten ei mitään hätää! :)
mieskin joskus toki työkuvioiden salliessa
kanssa vaan mieheni! No heh.
Siis meillä mies yleensä kotona silloin, koska helpompi jäädä pois töistä.
töitä kotoa käsin. Yleensä yritetään niin että kumpikin ehtii käymään töissä, toinen ap ja toinen ip.
Jos lapsi on sairas niin se on aina mies joka on kotona. Sen on helppo olla poissa töistä, mun ei niinkään. Ja miestä ei haittaa yhtään olla poissa, on vaan tyytyväinen. Ja lapsikin sairaana kaipaa mieluummin sen isän siihen..
lähes poikkeuksetta mies kotona lasten ollessa kipeenä (kolme lasta). Pystyy helpommin järjestelemään töitään ja mielellään jääkin kotiin sairaspäivinä. Myös lääkärikäynnit ja hammaslääkäri kuuluu miehen vastuulle, on muutenkin paljon enemmän lasten kanssa niin meillä tällainen työnjako.
että kun itse olet hoitamassa lasta kotona, toinen on ollut töissä?
Meillä vaatii, mutta mielestäni se on ns. laiton: ei toinen vanhempi ole velvollinen toimittamaan mitään todistusta työssäolostaan puolisonsa työnantajalle, vaan jos työnantaja epäilee että kumpikin on kotona (lainvastaisesti), työnantaja joutuu tämän itse todistamaan.
Mies jää aina kotiin, koska voi hoitaa hommiansa puhelimitse/ läppärillä.
Mun pitäis aina hankkia sijainen/ peruuttaa ryhmät, joka on tosi hankalaa lyhyessä ajassa.
käytetään sit lapsi tarvittaessa lääkärissä että saadaan toiselle se todisus.Meillä on aina jaettu poissaolot sen mukaan miten kummankin työtehtävät sallii parhaiten poissaolon työstä - pitkässä juoksussa tuntuu menevän aika tasaisesti.
Eli en näe laittomaksi sen todistamista.
Hänellä on oikeus 3 päivän palkalliseen poissaoloon / sairaus / lapsi. Minulle poissaolo sairaan lapsen hoitamisen vuoksi on palkatonta :-(
Jos miehen töissä on jotain, minkä vuoksi hänen on vaikea jäädä kotiin, niin minä haen sitten tietokoneen töistä ja teen kotoa töitä tai ainakin yritän tehdä. Joskus käytän ylityövapaan tähän tarkoitukseen.
ei mene palkattomia päiviä kummaltakaan
päivänä on sellainen tilanne, että voisi olla pois. Kummankin työnantaja hyväksyy kolmen päivän poissaolon ilman todistusta. Hankalaksi asian kuitenkin tekee se, että yhteensä niitä poissaolopäiviä saa olla kolme, joten jos äiti kotona päivänä, isä saa olla enää korkeintaan kaksi päivää. Ja saman henkilön oltava peräkkäisinä päivinä eli esim. se ei käy, että äiti kotona ma, isä ti ja äiti taas ke. Se käy, että toinen aloittaa ja toinen jatkaa, mutta ei siis vuorotellen.
juuri viime viikolla tarkistin henkilöstösihteeriltä voinko olla tiistain ja torstain ja mies on siinä välissä keskiviikon (ja sitten perjantain) ja sanoi että kyllä voi olla. Parempihan se työnantajalle on jos olen edes sen keskiviikon töissä kuin kolme päivää putkeen.