Näet kadulla makaavan tajuttoman ihmisen. Mitä teet:
a) yrität herätellä ja kysyä tarvitseeko hän apua
b) kierrät kaukaa ja toivot, että joku muu auttaa
c) soitat hätäkeskukseen
Kommentit (15)
Nyt on helppo vastata A tai C, mutta tositilanteessa olen totaalipanikoija.
Tarkistan ensin pulssin ja hengityksen, jos ne on ok, niin yritän herätellä. Jos ei reagoi, soitan hätänumeroon.
Joskus olen laitapuolen kulkijan nähdessäni soittanut 112 kun en ole uskaltanut mennä tuuppimaan.
naapuristossa asuvan ihmisen yöpaidassa lumessa makaamassa, niin soitin ihan ekaksi hätänumeroon. (Oli nilkka murtunut ja sitten ei päässyt ylös ja sitten oli paleltunut.)
Jos on tuntematon, niin pelottaa, että onko se vaarallinen narkkari. Kysyn varovasti, onko joku hätänä. Jos ei vastaa, niin soitan hätänumeroon heti.
olen yrittänyt herätellä ja soitin hätäkeskukseen. olisivat lähettäneet vain poliisin, Olettivat että joku känninen on vain sammunut.
koska kyseessä oli ns. laitapuolen kulkija ja minua huomattavasti kookkaampi tapaus. Odotin paikalla niin kauan että ambulanssi tuli.
Tarkistan ensin pulssin ja hengityksen, jos ne on ok, niin yritän herätellä. Jos ei reagoi, soitan hätänumeroon.
^Mielummin toisinpäin; Jos makaava onkin agressiivista/sekavaa sorttia, saatat saada itsekin köniisi kun menet "kopeloimaan". Ensiapukurssilla nimenomaan kehotettiin ensin herättelemään (varovasti vaikka kengän pohjaan koputtelemalla tai housunlahkeesta ravistamalla> mahdollisten neulojen/muiden terävien varalta)
ja sitten vasta tarkemmin tutkimaan jos ei mitään heräämistä tapahdu. Olen ikävä kyllä joutunut kokeilemaan kurssin oppeja myös käytännössä.
tämä oli lainattu toisesta viestistä...
Tai sitten ulkoinen olemus on spuge, vaikka ihminen todellisuudessa on jotain ihan muuta.. Kuten edesmennyt isäni, sairasti vakavaa diabetestä sekä dementiaa sekä maksasairautta, lisäksi viimeisinä aikoinaan hänellä oli jalka murtunut jonka takia liikkui heikosti. Myös hermostossa oli vikaa. Askitekseen söi nesteenpoistolääkettä, joka yhdistettynä edellämainittuihin teki sen, että vanhukselta joskus pissi falskasi. Saattoi siis haista TODELLA pahalta, sissinä kun halusi asua kotonaan ja hoitaa asiansa ilman ulkopuolista apua. Jos olisi saanut sairaskohtauksen kadulla, olisi moni varmaan pitänyt häntä puliukkona - todellisuudessa, vanha hyvin sairas mies. Sapettaa asenne, että jos joku näyttää väärältä niin ei tarvii auttaa :((((
niin soitan hätäkeskukseen heti.
oli vaikka puliukko - ei kenenkään paikka ole kadulla maata.
on jonkun lapsi ja saattaa olla isakin.