Sossut! Voinko saada avustusta uuden elämän aloittamiseen
vaikka mulla on pääomaa mieheni ja mun yhteisessä asunnossa.
Mies ei voi kuitenkaan ostaa asuntoa multa ennen kuin ensi kesänä, koska opiskelee siihen asti.
Meillä on nyt sellainen tilanne, että mun täytyy päästä muuttamaan kuitenkin mahd pian, sillä lapsetkin kärsivät tämänhetkisest tilanteesta kohtuuttomasti.
Mä olen töissä, mutta nettona saan 1500e, eikä sillä saa ostettua pesukonetta, sänkyjä yms..
Apua! Voisiko joku valaista asiaa..
Kommentit (26)
vaikuttaa siltä, että sinulle ei jää tt-tuen tarvetta. Tukea voidaan myöntää ehkäisevänä tai täydentävänä, mutta siihen on oltava kunnon perusteet. Esimerkiksi pesukone ei ole pakollinen. Jos taloyhtiöstä löytyy yhteinen, niin siihen ei yleensä myönnetä rahaa.
En ole asiantuntija. En laske tt-tukea kokopäiväisesti.
t. ls-sossu
meillä ei ole yhtään mitään. Ei sänkyjä, sohvaa, ruokapöytää..ei siis yhtään mitään.
Miten mä saan ostettua 1500e rahoilla ikinä mitään, kun vuokrakin on n. 800e?
Voi voi :(
Ei myöskään suostu antamaan yhtään mitään meille mukaan.
Eli mitä tuo kattaa? Voitko saada esimerkiksi asumistukea? Onko lapsia, elatustuet ja lapsilisät? ja vaikka sossu myöntäisi rahaa noihin huonekaluihin, ne rahat on tos pieniä. Ei niillä saa kuin käytettynä ostettua.
Oletko naimisissa vai avoliitossa?
Kenen tavaroita teillä on?
mä mitään uusia ja hienoja saisin.
Kyllä varmastikin saan asumistukea ja lapsilisät, eli silloinan summa tosiaan nousee..
Onko sossusta mahdollista saada ns. lainaa? Tämä siirtymävaihe on pahin. Ei millään haluaisi viedä lapsia tyhjään asuntoon.
Voisin sitten maksaa takaisin.
Kuule, sinä otat lainaa ihan siinä kuin muutkin. Mikä hätä sinulla on mitään sossulta saada? Sinullahan on tuloja ja omaisuutta. Kyse on nyt etupäässä niiden hallinnasta. Ottamasi laina ei kummoisia korkoja kasva siihen mennessä, että saat omasi pois nykyisestä asunnostanne - jos se kerran jo kesällä tapahtuu.
Lisäksi, jos kerran muutat pois, lastesi on vähintään kohtuullista saada mukaansa vuoteensa. Pesukonekin kuuluu sinulle, tai pikemminkin lastesi hoitoon. Vai onko tilanne niin kurja, että et ehdi hoitaa mitään asiallista muuttoa?
Taisin olla tyly =/ Jos on totinen hätä, mene turvakotiin. Siellä lienee asiantuntemusta tällaisten tilanteiden hoitamiseen.
Ja eikö ukkos vois lapsia ajatella ensisijaisesti??
Tavarat ovat yhdessä hankittuja, mutta luotolla ja luotto miehen nimissä.
niin mekin tehtiin ja vielä pienemmistä tuloista, sillä meillä on kahden aikuisen tulot alle tuon. Minä minimiäitiysrahalla ja miehenikin jäi työttömäksi vähän ennen lapsen syntymää. Itse minimillä, kun opiskelija olen. Vaikka töitäkin toki tein ohessa, mutta eivät laske reaalituloja, vain joko opintotuen tai työtulot, jotka taas jäävät väkisinkin pieneksi opintotuen tulorajojen takia.
Just ostettiin keittiöön pöytä osamaksulla, 11e/kk, ei sotke edes meidän budjettia! Toki useamman ostaminen kerralla eri asia, mutta ostakaa ensin tärkeimmät? Ja säästää voi monessa asiassa, ollaan jouduttu vähän miettimään esim. ihan ruokakauppalaskuja. Syödään esim. paljon puuroa aamupalaksi leivän ja kalliiden päällisten sijasta. Ettekö oikeasti saa mitään kalusteita vanhasta kodistanne? Eihän mies voi kaikkea pitää? Ja sen pesukoneenkin kanssa, eikö sen pitäisi mennä sille, joka eniten tarvitsee, eli sille, joka on lasten kanssa pääasiassa?
Mieti muutenkin, että voisitteko saada jostain vaikka sukulaisilta tarpeettomia huonekaluja? Me saatiin just uus telkkari mun tädiltä, kun ostivat isomman ja hienomman. Ei se telkkari siis ihan uusuus ole, mutta uudempi ja suurempi kuin meidän vanha. Sitten esim. kierrätyskeskuksesta, huutokauppalaitokselta tai kirppariltakin löytää hyvää kamaa halvalla, jos käytetty kelpaa ja jaksaa etsiä!
Ja eikö ukkos vois lapsia ajatella ensisijaisesti??
Haluaa yhteishuoltajuuden, jotta sen ei tartte maksaa elareita.
elatusmaksuihin. ne on maksettava joka tapauksessa.
ainakin lasten tavarat, oli ne sitten maksanut kuka hyvänsä!
Ja sossusta voi saada sellaista lainaa kyllä, pistä ihmeessä hakemus ja yritä saada tapaaminen sosiaalityöntekijän kanssa!
Jos elatusmaksut eivät liity yhteishuoltajuuteen, niin se on kyllä mulle todella iloinen ja huojentava uutinen!
Mä otan sossuun yhteyttä. En mä todellakaan tartte paljoa...
no onhan sulla ainakin tietsikka!
Älä hyvä nainen nyt suostu kaikkeen mitä ukkosi kiristää.
vaikka teillä ois yhteishuoltajuus saat silti elatusavun. koska olet lähivanhempi.
ja miksi sun pitäisi, käyt töissä ja sulla on luottotiedot kunnossa. Neuvoja avioeroasiaan voit sieltä kyllä saada.
Käytettyjä hyväkuntoisia huonekaluja saat Huuto.netistä, kirppareilta ja vaikka mistä, hullua niitä on uutena ostaa. Ota yhteys myös Asianajajaan, voit saada siihen noilla tuloilla oikeusapua.