Hyvä vai huono jos lapsi kertaa eskarin?
Kommentit (39)
tekstiä, jota juuri nyt tarvitsin. Poikamme lopettelee eskarivuotta ja on itse ehdottomasti uusinnan kannalla. Syntynyt loppuvuodesta ja on vielä minunkin mielestä liian pieni ekalle. Sanoo ettei jaksa ku pitää istua niin pitkiä tunteja paikalla (vaikka on tosi rauhallinen poika) ja ei saa enää leikkiä niin ku eskarissa. Sosiaalisia taitoja täytyisi vielä hallita enemmän. Siis uskaltaa sanoa mielipide ym. Tässä pohdinnan alla ja ensi viikon päätöstä vailla nyt tämä asia. Toivottavasti teemme oikean päätöksen.
Joillakin lapsilla kehitys menee ekalla luokalla hurjasti eteenpäin ja on hyvä jos ei ole kerrannut eskaria. Eli normaalia kypsymistä tapahtuu kyllä paljon ensimmäisinä kouluvuosinakin.
Eskarin kertaus ei välttämättä tuo yhtään mitään hyvää, jos siellä ei sitten toisena vuotena tosiaan tsempata lapsen kanssa. Eskarin kertaus voi olla paikallaan jos on selkeitä viiveitä kehityksessä, sosiaaliset taidot ovat kovin puutteelliset tai oppimishalukkuutta ei esiinny. Tietysti riippuu milloin lapsi on syntynyt - loppuvuoden lapsilta ei voi odottaa samaa kuin alkuvuoden lapsilta.
Koulukypsyys on niin yksilökohtaista. Voi olla että kypsyminen tapahtuisikin paremmin koulussa kuin eskarissa.
hyvä jos kaikki häiriköt ja luuserit kertaavat sen ja monta kertaa.
Kun meillä lapsella on 11-vuotinen oppivelvollisuus jo nyt ja aloittaa siis syksyllä eskarin oppivelvollisuusvuotenaan..onko eskarin kertaaminen hänen tapauksessa pakollista tai onko mahdollista tuosta 11-vuotisesta käyttää sitten alaluokkien kertaamiseen?
Turha laittaa liian lapsellista kouluun, parempi kasvaa eskarissa vielä vuosi.
että työpaikassani ei missään tapauksessa ole ollut eskarin uudelleen kävijöitä.
Ei kannata, sillä lapsen kannalta ei ole hyvä tehdä samaa kuin jo aiemmin, kasvaa voi muuallakin....
lapsi syntynyt aivan loppuvuodesta ja kertaa nyt eskaria ja aloittaa ensi syksynä koulun. On paljon " valmiimpi " koulainen kuin olisi ollut viime syksynä.
Èn ymmärrä edellistä kirjoittajaa eskariopea että ei missään tapuksessa voisi kerrata, tiedän montakin kerrannutta ja hyvällä kokemuksella.
Eihän siellä juuri muuta tehdä kuin leikitään ja vähän opetellaan kirjaimia..
Lähinnä kai kyse on siitä, että lapsi saa yhden lisävuoden aikaa kasvaa.
Ehdottomasti lapsen etu, kun kertaa eskarin, jos on esim.oppimisvaikeuksia tai muuta kypsymättömyyttä esim. sosiaalisella puolella...ja toiset ovat jopa fyysisesti niin pieniä, etteivät jaksaisi edes kantaa reppua.
Parempi kerrata eskari, kuin koulussa jäädä luokalle. (kiusaamisriskiKIN).
Ja ESKARISSA EI VAIN OPETELLA KIRJAIMIA JA NUMEROITA, VAAN KAIKKIA TAITOJA ENNENKAIKKEA! Ei niinkään tiedollista puolta!
tuollaista isoa lasta minun lapseni eskari ryhmässä
ja lapseni on yksi nuorempia
pois pois
EI KANNATA!! Mulla on kokemusta siitä ja en ikinä kehdannut sanoa sitä koulussa että oon jäänyt eskariin vuodeksi eli olin olevinani muiden kanssa samanikäinen vaikka olivatt vuoden nuorempia...eli valehtelin ikäni ... Ja sitten ....niin :| siinä vähän omista kokemuksista:'(:'(:'(:'(:'(:'( tosi hankalaa ,olisi pitänyt kertoa mutta ajattelin että muut ajattelisivat että olenko jotenkin vajaa kun jään kertaamaan eskarin... ja tiesin itsekin sen että en halunnut kertoa sitä,en vain halunnut koska minua olisi nolottanut tuollainen.en mennyt sukulaisillekkaan koska nekään kaikki eivät tienneet tätä..:'( !! En suosittele !! Ja siitä ei ole ensinnäkään mitään etua ellei ole jotenkin vähän -_- tai jotenkin muuten...mutta minä en ollut, olisin pärjännyt aivan hyvin muiden ikäisieni seurassa :'( + en ollut mitenkään vajaa enkö riehko ja opin asiat samalla tavalla kuin muutkin ja nopeasti++ vanhemmat vain halusivat ,minä en !!!:'(:'(:'(:'( MINULLE ITSELLLENI EI OLE TULLUT MUUTA KUN VAIN TUSKAA SIITÄKIN ASIASTA ,EN SUOSITTELE MUILLEKAAN ETTEI JOUDU SAMAAN TILANTEESEEN!!!!! Aikuisiällä siitä ei välttämättä ole ennään mitään haittaa silloin on jo eskarit ja koulut kai unohdettu...mutta nyt ,kouluaikoina siitä on ihan tarpeeksi tuskaa kannettavana ja täytyy valehdella :'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(
Meillä on ehkä edessä eskarin kertaaminen, nyt jo oli aiheesta keskustelu opettajien kanssa. Kyseessä loppuvuodesta syntynyt lapsi. Koen epäonnistuneeni äitinä, lapsen isä taas ihmettelee mun tunteenomaista reaktiota, kun lapsen etuahan tässä tavoitellaan. Tulee tunne, etten voi olla lapsestani (enää) ylpeä, koska ei pärjää ikätasoistensa tahdissa, ei jaksa keskittyä. Silti mietin, että jos ei kerrata eskaria, voi tulla (ja tod.näk. myös tulee) koulussa vaikeuksia.
mutta eskariopen mielestä ei ollut tarpeen. Loppuvuodesta syntynyt poika ei olisi vielä itse halunnut kouluun ja motivaation puutteesta on kärsitty 3. luokalle asti. Jää nyt kertaamaan kolmosen. Eskarin kertaaminen olisi varmasti ollut kaikkien kannalta mukavampi ratkaisu.
eka- tai tokaluokka? Näinhän usein käy kun on menty kiian aikaisin kouluun. Saman kertaustahan se on sekin.
Minun tyttäreni oli parempi käydä eskari lahdesti. Koulun aloituksesta ei olisi tullut yhtään mitään, se on tässä moneen kertaan todettu.
Jos kyseessä on esim loppuvuodesta syntynyt poika, jolle leikki on vielä tärkeintä. Koulun aloitus on aika rankka kokemus, jos monivaatio ei riitä edes puolituntiseen eskarituokioon. Tietysti jokaisen lapsen kohdalla kouluvalmiutta pitää miettiä erikseen!
Helpompi se kertaus on mielestäni eskarissa kuin ekaluokalla, ainakin mielekkäämpi lapsen kannalta.
t. eka luokan ope
Olin pienessä koulussa jossa olin ainoa -99. -00 tyyppejä olikin sitten 2 ja olin vielä hieman kehittymätön joten minut laitettiin heidän kanssaan samaan aikaan eskariin. Helkkarin hyvä juttu koska nämä tyypit ovat nykyään parhaita kavereita :)