Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ompelutaitoiset, neuvokaa!

Vierailija
19.03.2010 |

haluaisin ommella itselleni paidan ihanasta printtijoustofroteekankaasta. minulla on vain ihan tavis ompelukone. onnistuuko sillä? vai pitäisikö olla saumuri? tarviiko jonkun erikoisneulan tms?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onnistunee tavallisella koneella. 3-piston siksak reunaan ja sitten tavallisella ompeleella yhteen.

Toki en itse ole tutustunut näihin "nykyajan" ompelukoneisiin, joten en tiedä suositellaanko jotain erikoisneulaa tms..

Mulla vanha kunnon mummulta perinnöksi jäänyt Singer :)

Vierailija
2/8 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy myyjältä. Saumuri on siitä kätevä että sen saumat joustaa, mutta tavallisella ompelukoneella ommeltu sauma ei jousta. Eli sinulla on nyt joustava kangas mutta ei joustavaa ommelta. Jos se ei ole sinulle ongelma niin se ei sitten haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä on jokin jousto-ommel. Tsekkaa ohjekirjasta :)

Vierailija
4/8 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joustaa tarpeeksi. Jos käytät tavallista suoraommelta, niin saumat helposti ratkeavat myöhemmin, kun kangas joustaa, mutta ommel ei. Reunojen huolitteluun voit sitten käyttää toisen vastaajan suosittelemaa kolmipistesiksakkia, jos se löytyy koneestasi. Jos ei löydy, niin myös leveä siksak käy tarkoitukseen.

Trikookankaiden ompeluun suositellaan pallokärkineulaa (kärki ei ole yhtä terävä kuin tavallisessa neulassa). Niitä saa jokaisesta käsityökaupasta.

Vierailija
5/8 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kannattaa ennemmin käyttää jousto-ommelta, jos sellainen koneestasi löytyy (halvimmissa tai hyvin vanhoissa koneissa ei välttämättä ole). Esim. yleisesti saumojen ompeluun käytettävä jousto-ommel on suunnilleen tämän näköinen:

__//__//__//__//__//

Jos sellainen on koneessasi, kannattaa käyttää sitä. Se sekä ompelee sauman että huolittelee sen samalla.

Vierailija
6/8 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä onko tuossa mitään jousto-ommelta tuossa mun koneessa. sain sen synttärilahjaksi äidiltäni joskus viime vuosituhannella... :D

ap

Vierailija
7/8 |
19.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut 1970-luvun opmelukoneissa ei, jolleivät ole TOSI kalliita olleet.

mut onnistuu koneellakin. Kokeile tilkuille ompeleita. jos jousto-ommel löytyy, käytä sitä. Jollei löydy, tee niin että ompelet sen varsinaisen sauman, eli sen, johon joustamattomassa kankaalla käyttäisit suoraan ommelta, 1-leveyden siksakilla ja reunan normaalisti siksakilla. Myös tuo 3-piston siksak käy, mutta siinä voi tulla "reikäisen näköinen" sauma, kun reunnimmaiset pistot on aika pitkän matkan päässä toisistaan.

Ompelu käy todennäköisesti ihan tavallisella neulalla, mutta jo kangas on arkaa tai haluat ottaa varman päälle, kannattaa ostaa jersey-neula. Sen pää on vähän hellävaraisempi kankaalle, eikä se katko kankaan lankoja niin helposti. Neulan voi löytää ihan marketista tai sitten kangas- tai käsityökaupasta. Maksaa pari euroa.

Vierailija
8/8 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

piston leveys nolla vai pitääkö olla vähän siksakkia mukana.. Minä en löydä koneestani jousto-ommelta vaikka siinä varmasti sellanen on. Ohjekirja on hukassa enkä tiedä yhtään mikä nuosta 6:sta ohjelmasta on jousto-ommel eli tarviko olla siksak yhtä aikaa päällä vai ei ja minkä näköinen ommel siitä jousto-ompeleesta pitäisi tulla? Kiitos jos joku osaa kertoa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi