Kysymys piente lasten yh:lle?
Olisin kaivannut kokemuksia siitä, miten pitkiä pätkiä noin 1,5v. ovat etävanhemmallaan eli kuinka monta yötä perätysten?! Entä 3,5 vuotiaat?
Meillä kesälomajärjestelyt edessä ja pitäisi päästä sopuun kuinka pitkään lapset ovat äidin/isän luona... Suositushan on, että yö per ikävuosi, mutta nytkin meillä on joustettu tuosta ja isommat ovat olleet isällään max viikon, pienempi 2 yötä. Ja minä lähivanhempana olen lasten kanssa kotona, lapset isällään 1 arkipv/vk + joka toinen vkl.
Ja nyt todella toivon niiden kokemuksia, joilla vastaava elämäntilanne.
Kommentit (8)
Olen varmaan väärä henkilö vastaamaan kun itsellä ei kokemusta asiasta, mutta ymmärrän mitä ajat takaa ja ymmärrän täysin näkemyksesi.
Kaksi viikkoa putkeen on kyllä pitkä aika noin pienelle joten eikö millään onnistu isälle että lapsi olisi kesällä hänen kanssaan enemmän, mutta pienemmissä pätkissä esim. 3-4 päivää kerralla tai miten parhaaksi itse näette näin lapsi saisi olla isänkin kanssa mutta ei tulisi pitkää pätkää eroa äidistä yhdellä kertaa.
eli mitä ootte laittanu tapaamisoikeuksiin lastenvalvojan luona?jos olette laittanu että kesällä 2 yhtäjaksoista viikkoa isän luona,niin sillon sun on melkein suostuttava siihen jos isä niin vaatii,mutta jos noin ei ole,niin ei siihen ole pakko suostua silloin.on ehdottomasti 1,5vuotiaalle liian pitkä aika, 3,5vuotias sen jo kestää,kun kuitenki isän paremmin muistaa niiltä ajoilta kun asuitte vielä yhdessä.hankala tilanne,jos isä ei ymmärrä..
Sopimuksessa ei sovittu kesää muutoin kuin, että puolet isällä, ja se on viisi viikkoa. Saatiin onneksi tänään sovittua alustavasti, että suurin osa kesästä menis viikko viikko systeemillä. Vielä pitää vääntää tuosta pienimmän yöpymisestä. Huoh.
Ja kyllä mä ihan yksinhuoltaja olen, vaikken leski olekaan ja isä osallistuu. Yksinhuoltajakorotuskin tulee Kelalta, joten en mä oikein muutakaan nimitystä itselleni keksi.
No, toivotaan, että tämä tästä. Isä on kaiken kaikkiaan lapsille ihan hyvä isä, mutta uudessa elämäntilanteessa lapset on jääny vähän jalkoihin isän nähdessä vain itsensä ja uuden rakkautensa. Minä sitten yritän pitää jöötä lasten asioista, siksi kyselin muiden kokemuksia. Kun en halua olla hankala, mutten myöskään aiheuttaa lapsille harmia. Puun ja kuoren välissä siis.
Kiitos kaikille vastanneille.
Ap
nuorin oli muistaakseni 2,5v kun oli ekan kerran tuon 2 viikkoa. Ikävöi kyllä kovasti :-(
Mun puolitoistavuotias on nähnyt isäänsä kerran viikon ajan, jolloin olin itse joka hetki myös läsnä. Se on tietty surullinen juttu. Mutta tiesin tän jo ennen lapsen syntymää. Lähinnä siksi vastasin, että osaatte nauttia niistä vähäisistäkin päivistä, jotka lapsenne saa viettää isänsä kanssa.
, mutta meillä on tässä kyse lasten hyvinvoinnista ja jos lapset ikävöivät minua jo nyt ollessaan isän luona 5pv putkeen niin mielestäni olisi kohtuutonta jakaa kesää 2vk ja 2vk. Etenkin, kun isän loma on pitkä ja noita pitkiä pätkiä tulisi monta. Itse olisin valmis viikko viikko systeemiin, mutta isälle tämä ei käy, sillä hänen ja uuden perheensä elämä menee kuulemma vaikeaksi. Ja erosta vasta 10kk.
Ap
ja vielä sen verran, että tuon kuopuksemme osalta en ole valmis tuohon viikkoon, sillä hän on nyt max 2 yötä isällään. Kaipaan siis muiden kokemuksia, että miten muilla on toimittu. Olenko siis liian tiukka vai tulisiko minun pitää kiinni näkemyksestäni, joka perustuu vain lasten hyvinvointiin, ei siihen, että haluaisin kiusata tai olla hankala. (lapset oireilivat syksyllä paljon eikä isä piitannut siitä, vaikka yritin selittää asiaa)
Ap
ilvat 1,5-vuotias ja 4,5-vuotias 2 kertaa viikon isällään kesällä..muulloin olivat joka viikko yhden yön isällään.Eli ensin isällä viikko,sitten minulla ja taas myöhemmin kesällä 1 viikon