Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miten raha-asiansa voi ryssiä niin totaalisesti

Vierailija
17.03.2010 |

En kertakaikkiaan voi käsittää, miten aikuinen ihminen kykenee rakentamaan taloutensa niin kestämättömälle pohjalle, että lopputuloksena menee luottotiedot ja omaisuutta ulosmitataan.

Olen tässä sivussa saanut ja joutunut seuraamaan erään nuoren parin elämää. Asunto- ja autolainaa on ja miehen muutenkin pienehköästä palkasta lyhennetään suoraan ulosottoon menneitä pikavippejä. Nuori rouva hoitovapaalla ja kolmas lapsi tulossa. Toimeentulo pitkälti sossun varassa, mutta nyt sekin tie näyttää olevan pystyssä. Nyt sitten ollaan ihan käärmeissäään, kun sossusta ei heru rahaa.

Miten voi ihan oikeasti olla niin helvetin hankalaa elää "suu säkkiä myöten"?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP jo tuolla aiemmin tarkensi kantaansa. Moni on reagoinut kärkkäästi ja antanut selityksiä päihteistä masennukseen jne. Mainittakoon, että oma isäni kuoli joitakin vuosia sitten monivuotisen huume- ja viinakoukun päätteeksi. Sain "kunnian" setviä perunkirjan kanssa ja velkaa kyllä oli ennemmän kuin uskalsin edes arvailla. Kylllä tuli Lindorfit ym. tutuksi...Eli tunnen kyllä tuon puolen.

Avaukseni koski näitä ihmisiä, jotka yksinkertaisesti elävät niin leväperäisesti, että velkaantuvat. Tälle ilmiölle ei oikein löydy ymmärrystä. Yritystä ymmärtää on kyllä ollut, mutta ei niin ei....

Vierailija
2/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huono hoito kertoo mt-ongelmista, joiden yksi ongelma on elämänhallinnan puute, joka voi näkyä mm. ongelmina raha-asioissa. Mulla itsellä on ADHD, enkä tosiaankaan ole erityisen hyvä hoitamaan raha-asioitani, mutten kyllä koskaan ole niitä mitenkään peruuttamattomasti ryssinytkään enkä esim. lainaillut rahaa.

ADHD:stani sekä pitkäaikaisesta ja vaihtelevasta masennuksesta huolimatta - vai sen takia? - minulla ei ole kuitenkaan vaikeuksia ymmärtää toisia ihmisiä ja niitä erilaisia vaikeuksia, joita ihmisen elämässä voi erilaisista syistä olla.

Pitäisköhän mun tehdä tänne avaus: En ymmärrä, miten jotkut ihmiset eivät pysty käsittämään toisia ihmisiä. Mulle se ei ole koskaan tuottanut vaikeuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tehokkaimmista on pitkittynyt työttömyys.

Vierailija
4/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietin itse joskus ihan samaa, mutta olen todennut myös, että niin voi käydä kelle tahansa.

Olen itse joutunut toteamaan sen, kun tutuille kävi huonosti, tippuivat korkealta ja kovaa. Sairautta, konkurssia jne.

Joskus asiat vaan menee päin pe*****ä

Vierailija
5/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli se, että otetaan lainaa enemmän kuin vakuudet kattaa. Toinen vaihtoehto on se, että tahallaan ottaa lainaa aikomattakaan maksaa sitä.

Pitkäaikainenkaan työttömyys tai sairaus ei vie luottotietoja, jos omaisuus kattaa lainat ja heti myy sen omaisuuden ja maksaa ne lainat pois. Työttömänä elää kyllä, jos ei ole velkaa. Sairaanakin elää kyllä, jos ei ole velkaa.

ADHD ei myöskään vie kenenkään luottotietoja. Mun miehellä on adhd. Ei se vaadi mitään muuta kuin tiedon siitä, paljonko pannkitilillä on rahaa ja kalenterin, johon merkitään 2 laskunmaksupäivää kuukaudessa - tai vaihtoehtoisesti suoraveloituspaketin. Mun mies maksaa kaiken käteisellä, joten se ei tule tehneeksi luotto-impulsiivisia ostoksia ja laskut tulee tosiaan maksettua. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
6/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse elänyt aina tulojen mukaan. Ei velkaa, ei vippejä, en ole koskaan lainannut keneltäkään enkä ottanut edes opintovelkaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun lähdin köyhästä perheestä ja köyhäilin opiskeluajat, valmistuin sit pienipalkkaisiin pätkätöihin ja tehtiin lapsi just kun mies jäi työttömäksi, että mä olen aina, siis ihan aina joutunut tinkimään paljon omista mielhaluista ja keskittymään vaan tarpeelliseen. Mä ymmärrän täysin niitä jotka ei vaan kestä tällaista elämää, varsinkin jos ovat jossain vaiheessa elämää saaneet nauttia edes jonkinlaisesta elintasosta. Vaikka mä en hyväksy esimerkiksi lainarahalla tehtyjä lomamatkoja jos rahat ei niihin oikeasti riittäis, niin mä ymmärrän myös sen että noi ihmiset kokee tarvitsevansa tuollaisia, he eivät osaa tai halua erottaa toisistaan sitä minkä ihminen tarvii pysyäkseen hengissä ja sitä mitä hän haluaa saadakseen mielihyvää.

Lisäksi on varmasti valtava määrä muista syitä, ikäviä yllätyksiä elämässä ja vaikeita elämäntilanteita, jotka saa ihmiset ottamaan riskejä raha-asioissa.

Vierailija
7/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan nuori avopari, joten siitähän se tietty johtuu. Olen jo pitkään miettinyt mikä miestä vaivaa ja nyt sitten selvisi. Omaisuutta ei ole ja ihan miehen omaa tyhmyyttä nuo pikavipit/luotot.

Mä olen ihan varma, että mun miehen tapauksessa on hänen menneisyydellään merkitystä. Vanhemmat alkoholisteja, joilla ei mitään käsitystä rahasta. Mies kasvoi jonkun tätinsä hoivissa, joka yritti, mutta liian myöhään. Mun miehellä vaan raha polttaa taskuissa. Harmittaa ihan hulluna, että luottotiedot menee ja muuta. Onneks edes mulla on sitten kunnossa niin saadaan asunto edes vuokrattua uudelta paikkakunnalta.

Vierailija
8/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toinen juttu on se et me nuoret ihmiset opitaan oikeesti rahan käyttö jo omilta vanhemmilta...jos omat vanhemmat on hällä väliä tyyppejä rahan käytön kanssa eikä anna nuorelle hyviä eväitä rahan käytön kanssa..on nuori pulassa myös aikuisena...sen pitää ite oppia kaikki kantapään kautta elämässsä...

Vierailija
9/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOrkealta ja kovaa voi tippua ja siihen ei mitkään etukäteissuunnitelmat lolisi auttaneet. Mutta on iso liuta lähinnä nuoria ihmisiä, jotka alun alkaenkin rakentavat elämänsä melkoisen huteralle pohjalle mitä talouteen tulee. Kaikkea ei tarvitse saada nyt heti eikä varsinkaan pikavipin turvin. Ja jos on tällaisia valintoja tehnyt, niin ei voi odottaa, että sossu elättää ko0vin pitkään. Silloin on niin sanotusti katsottava peiliin ja tehtävä uusia, parempia valintoja. Ei voi olettaa, että autosta vaikkapa pidetään kynsin hampain kiinni ja muut ihmiset turvaavat elämisen sosiaalihuollon muodossa. AP taitaa peräänkuuluttaa VASTUUTA ja järjen käyttöä raha-asioissa.

Vierailija
10/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli se, että otetaan lainaa enemmän kuin vakuudet kattaa. Toinen vaihtoehto on se, että tahallaan ottaa lainaa aikomattakaan maksaa sitä.

Pitkäaikainenkaan työttömyys tai sairaus ei vie luottotietoja, jos omaisuus kattaa lainat ja heti myy sen omaisuuden ja maksaa ne lainat pois. Työttömänä elää kyllä, jos ei ole velkaa. Sairaanakin elää kyllä, jos ei ole velkaa.

ADHD ei myöskään vie kenenkään luottotietoja. Mun miehellä on adhd. Ei se vaadi mitään muuta kuin tiedon siitä, paljonko pannkitilillä on rahaa ja kalenterin, johon merkitään 2 laskunmaksupäivää kuukaudessa - tai vaihtoehtoisesti suoraveloituspaketin. Mun mies maksaa kaiken käteisellä, joten se ei tule tehneeksi luotto-impulsiivisia ostoksia ja laskut tulee tosiaan maksettua. Ei mitään ongelmaa.

Työttömyydessä kun on pulmallista se, että ei voi tietää milloin taas saa työpaikan. Ja siksi hätiköity asunnon myyminen ei ole ihan järkevää.

Vierailija
11/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sen jälkeen riittänyt ymmärrystä näille tämmöisille "sössijöille" kun oma mies kuoli ja siinäpä sitten oltiin. Masennusta, kaikki kaatui niskaan jne... Edes jonkinlaista mielihyvää saadakseni shoppailin sydämeni kyllyydestä kaikkea turhaa. Kyllä siinä tuli velkaakin tehtyä luottokortille jne... Nyt niitä sitten maksellaan kun on taas päässyt jaloilleen. Mutta opikseni olen varmaan ottanut. Toisaalta koskaan ei voi sanoa, miten käyttäytyy kun joku suuri elämää mullistava tapaus sattuu kohdalle. Asiat eivät aina ole mustavalkoisia. Kyllä minuakin kummasteltiin ja kuulin itseäni koskevia juoruja ties mistä asioista jne...

Vierailija
12/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein nuorten perheiden rahaongelmat ovat yksi uusavuttomuuden muoto. Liian vähän vastuuta ja itsenäisyyttä lapsuudenkodissa? Kulutukseen perustuvat arvot?

Ei ne välttämätä kerro mistään sairaudesta tai luonteen huonoudestakaan. Eikä hankala rahatilanne myöskään ole pysyvä tila, asiat saadaan useimmiten kuntoon ja kokemuksesta oppii. Joten älä menetä yöuniasi, ap.

Vierailija
13/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siinä vaiheessa kun on kertaalleen neuvotellut lainanlyhennysten lykkäämisestä eikä töitä sittenkään vielä näy, ENNEN kuin lainaeriä jää maksamatta sopimusten vastaisesti tai ENNEN kuin pankki ei enää anna enempää lyhennysvapaata tai ENNEN kuin pääomitettu korko kasvattaa lainasummaa yli vakuuden todennäköisen markkina-arvon - mikä näistä sitten ensimmäiseksi eteen tuleekaan. Käytännössä siis noin vuoden - puolentoistavuoden työttömyyden jälkeen. Ja hei, jos sitten saa taas töitä niin voi ostaa uuden kämpän, koska luottotiedot on kunnossa! Siksi sitä kämppää ei kannata yrittää pakolla pitää loputtomiin.

Vierailija
14/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä enemmän olen sitä miettiny kun olen itse tippunu työelämästä jotakuinkin 'tyhjän päälle' ja realisoinu kaiken omaisuuden, mihin ei ole ollut varaa. Nyt menee ihan kivasti vaikka minimipäivärahalla elelenkin. Oma tupa ja lainatki kahden vuoden sisään maksettu pois. Suu säkkiä myöten eläminen on taito joka joillakin on ja jota toiset ei tunnu oppivan vaikka kuinka opettas.

Eikä ne mt-ongelmat kaikkea selitä, itse sairasta kaksisuuntaista jonka kai pitäisi olla pahimmasta päästä holtittomuutta aiheuttava sairaus. Kuitenkin on luottotiedot kunnossa, katto pään päällä ja ruokaa aina pöydässä eikä tili ole koskaan ollu täysin tyhjä viimesen viiden vuoden aikana vaikka sille ajanjaksolle ajottuu pahin sairauskausi, työelämästä poisjääminen, uudelleenkouluttautuminen ja nyt työttömyys...

Vierailija
15/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-ongelmat on aika yleinen syy siihen että sössii asiansa.

Itse olin masentunut ja olin alkoholin liikakäyttäjä siinä 17-20vuotiaana. Ryypätä piti vaikka rahaa ei ollut. Loppujen lopuksi tilanne kärjistyi itsemurhayritykseen enkä sen jälkeenkään parantunut masennuksesta vaan jatkoin samalla tavalla.

Silloin kun ajatuksissa on vain alkoholi ja itsensä tuhoaminen tavalla tai toisella, ei hirveästi raha-asioita hoideta. Mulla ei onneksi ole kovin pahat velat, mutta silti sitä on.

En sano että olisin ylpeä, mutta sen sanon että meitä jotka asialle yritämme tehdä jotain on turha enempää syyllistää. Kyllä me tiedämme mitä olemme tehneet ja varmasti moni on stressannut itsensä hermoheikoksi asian takia. Kukaan meistä ei enää tarvitse yhtään tuomitsijaa niskaansa.

Turha oikeasti ihmetellä jos joku vetää täst(kin) aloituksesta herneet nenäänsä. Miettikää ensin omat asianne TÄYSIN kuntoon ennen kuin alatte muitten asioita ihmettelemään.

Vierailija
16/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon näyttää löytyvän näitä ymmärtäjiä.

Perkele. Ei se oo niin vaikeeta oikeesti. Ensin lasketaan, paljonko tulot on ja sitten eletään sen mukaan, eli maksetaan asumiset ja ruuat ensin ja sitten katotaan mihin jää rahaa.

Kaikkea ei voi saada, mutta sitähän nykyaikana ei kovin moni telkkaria tuijotava ja sieltä vaikutteensa imevä pösilö tajua. Sitten vetäydytään sen suojiin, että "masentaa" ja piti tuhlata kaikki fyrkat.

Sehän on loppujen lopuksi ihan yksinkertaista, jos sinulla ei ole varaa ostaa jotain, niin silloin et voi sitä ostaa. Piste.

Vierailija
17/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo mt- ja päihdeongelmista johtuvat "sössimiset" ovat minulle työni kautta tuttuja. En nyt puhu tästä ihmisryhmästä, vaan niistä ihan tavallisista ihmisistä. Tuo em. perhe nyt vain oli esimerkki yksi lukuisista vastaavista.

Tuossa joku edellä oli onnistunut selvittämään pointtini itseäni paremmin. Nimenomaan peräänkuulutan vastuuta omista valinnoista. Jos oma talous on kuralla pikavippien, ylimitoitettujen hankintojen ja maksamattomien laskujen (tyyliin "en maksa lainanlyhennystä, koska tarvitsen rahan risteilyyn") takia, niin miten voi nurista kovaan ääneen, että "sossu ei anna rahaa, vaan kehottaa myymään auton" ja se on NIIIN epistä!

Vierailija
18/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran sille on lusikalla vaan annettu ei voi enempää vaatia.

Vierailija
19/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin en kyllä minäkään. Kyllä pitää tavallisen tollo olla, jos ottaa pikavippiä ja ostaa sillä vaikkapa kodinelektroniikkaa tai jotain ihan yhtä tarpeellista. Lopputulos: luottotiedot menivät.

Vierailija
20/35 |
17.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo mt- ja päihdeongelmista johtuvat "sössimiset" ovat minulle työni kautta tuttuja. En nyt puhu tästä ihmisryhmästä, vaan niistä ihan tavallisista ihmisistä. Tuo em. perhe nyt vain oli esimerkki yksi lukuisista vastaavista.

Tuossa joku edellä oli onnistunut selvittämään pointtini itseäni paremmin. Nimenomaan peräänkuulutan vastuuta omista valinnoista. Jos oma talous on kuralla pikavippien, ylimitoitettujen hankintojen ja maksamattomien laskujen (tyyliin "en maksa lainanlyhennystä, koska tarvitsen rahan risteilyyn") takia, niin miten voi nurista kovaan ääneen, että "sossu ei anna rahaa, vaan kehottaa myymään auton" ja se on NIIIN epistä!

Meillä mä hoidan laskut ja muut. Kummallekin meistä jää tietty summa rahaa kuukaudessa minkä saa käyttää miten huvittaa. Mulle on opetettu rahan käyttö, miehelle ei. Ei hän nähtävästi voinut oppia sitä kuin kantapään kautta. Mun mies teki todella tyhmästi ottaessaan vippejä ja muuta lainaa. Voit uskoa miten vihainen olin, kun sain kuulla asiasta. Nyt ei kuitenkaan voi muuta kuin maksaa ne ulosotossa olevat pois ja jatkaa elämää ilman luottotietoja. Sossuun tuskin mennään ja vaikka mentäisiinkin niin sitten ei voi mitään.

Mä toivon, että voin opettaa omille lapsilleni rahan käyttöä, etteivät he sössi samalla tavoin kuin isänsä. Kyllä se rahankäyttö pitää jo omilta vanhemmiltaan oppia.

t. se, jonka miehellä pian 5000e ulosotossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi