9-vuotias jakoi pikkusisaruksilleen 150 euroa rahaa kun "ei tarvitse niitä".
On säästänyt rahoja 2 vuotta, tarkoituksenaan ostaa mönkkäri, sovittiin että saa sen kun on kerännyt 200 euroa, me maksetaan sitten loput. Sovin 6-vuotiaan ja 4-vuotiaan pikkusisaruksen kanssa, että antavat rahat takaisin jos 9-vuotias pyytää anteeksi että ensin antoi ja sitten ottaakin takaisin, mutta 9-vuotias ei suostunut ottamaan rahoja takaisin. Ei kuulemma tarvitse niitä. Sen sijaan kertoi sisaruksilleen mitä kaikkea kivaa saavat ostaa rahoilla, ja nämähän nyt lukevat lelulehtiä ihan tohkeissaan. Mitäs tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (12)
Tietnekin sinulla on velvollisuus AIKUISENA määrätä ettei lapsi anna rahojaan pois... millaisen kuvan lapsi saa tuosta touhusta? Lapsi voi hakea vaikka suosiota tai ainakin huomiota tuolla ja sinä katsot vierestä hyväksyvästi?
Koulussakin opetetaan ettei lapset saa antaa toisilleen tavaroita tai rahaa tuosta vaan. Olen siis ope.
Hänen mielestään 21/26 on kiitettävä, ja on sovittu että kiitettävästä saa 2 euroa. Uhosi ettei tarvitse rahojaan ja antoi pois. Ei ole oikein pikkusisaruksia kohden antaa rahaa ja sitten ottaa pois. Etenkin kun sovin sisarusten kanssa, että anteeksipyynnön jälkeen antavat rahat takaisin, mutta sanoi että pitäkää vaan, saatte ostaa sitä ja sitä...
ap
eli näytät pojalle, että sinä määräät viime kädessä. Jos poika uhoaa, otat rahat itsellesi ja annat vaikka vuoden päästä tai sitten kun näet parhaaksi. Mutta ei niitä pienille sisaruksille kuulu antaa, tuo lisää katetutta jne.
Eli otat rahat itsellesi ja kesksutelun jälkeen sovit pojan kanssa miten tehdään. Muussa tapauksessa pojalle jää sellainen vaikutelma, että hän määrää kenelle rahat menee ja kohta hän määrää muutenkin siitä mitä teillä tapahtuu.
Lapsen elämässä 2v on ikuisuus.
Olisiko tuossa hommassa ollut jotain turhautumista, kun ei koskaan pääse haluttuun summaan?
Oletko ap itse säästänyt johonkin haluamaasi harrastustarvikkeeseen tai verratavaan 2 vuotta?
Minä kai ottaisin rahat talteen ja sanoisin päättäväni myöhemmin, mitä niillä tehdään. Ja katsoisin tilanteen kehittymistä.
Hyvä että antoi rahat pois. Lapsi on vanhempiaan fiksumpi.
saavat ostaa jotkut kivat pienet lelut. loput pois ja jemmaan ja mietit asiaa tilanteen rauhoituttua.
Ehkä tosiaan turhautunut?
miksei se voisi ostaa jotain järkevämpää jo nyt. uusi pyörä, rullalauta jotain?
mieli 9-vuotiaan puolesta. Kamalan pitkän ajan on jaksanut säästää ja nyt ilmeisesti meni hermot, kun ei homma edisty, vaikka tuli kokeesta hyvät pisteet. Täytyy sanoa, ettei itseltäni löytyisi tuollaista pitkäjänteisyyttä.
Kiva, että nyt pikkusisarukset on innoissaan lelukatalogeista, vaikka tietysti rahat pitää heiltä ottaa pois. Miksi ap antoi tilanteen mennä noin pitkälle?
sisaruksille vastaan ottaa tuollaista rahaa. Itsekkään en ota vaikka anoppi aina vähistä rahoistaan apua tarjoaa.
Nyt otat itse rahat talteen ja annat tilanteen rauhoittua. Rohkaiset 9- vuotiasta säästämään vielä hetken että pääsee tavoitteeseensa.
21/26 ei ole hyvä tulos
tai ehkä juuri sillä rajalla?!
joten ei "ihan hyvistä" makseta. Homma on nyt sovittu, poika ostaa sisarukseille pikkulahjat, yhteensä arvoltaan 8 euroa. Ja ehkäpä saatan osallistua tuohonkin summaan muutamalla eurolla itse. kaikki ovat nyt hyvällä mielellä nukkumassa, homma siis ok nyt :)
ap
jos ajattelemattomuuttaan antaa rahansa pois. Sinä käsittääkseni huoltajana päätät lopulta rahojen käytöstä eikä 9-vuotias. Ota rahat pois sisaruksilta ja laita jemmaan.