Oletetaan että olette vauvan kanssa pitkällä vaunulenkillä...
...juurikin puolessavälissä matkaa ja vauva alkaa huutamaan vaunuissa.
Tutti ei auta ja hyssyttely ei tepsi. Mitä teette?
Otatteko vauvan syliin ja hyssyttelette vai työntelette muina miehinä vaunut kotiin vauvan itkiessä vaunuissa?
Itse olen tätä miettinyt liiankin usein ja aina käyn vain reippaan kyllä pitkänkin lenkin, mutta ihan oman kodin läheisyydessä jos näin sattuu käymään. En tiedä miten siihen tulisi reagoida kun näin ei itselleni koskaan ole käynyt :)
Ehkä olen vaan tyhmä kun en tiedä mutta kysympä silti ohimennen miten te olette tehneet joille näin käynyt.
Kommentit (13)
syliin ja jos ei rauhoitu siinäkään, imetän.
...olen tyynesti mennyt puiston penkille imettämään. Siihenhän se huuto on yleensä loppunut, mutta olen kyllä joskus joutunut toisella kädellä kantamaan lapsen olkapäällä kotiin, ja toisella työntämään vaunut. Ei vain ole enää viihtynyt vaunuissa.
Isomman vauvan (osaa jo istua) kanssa tietysti ei ole niin kiire, eli olen nostanut istuvaan asentoon ja yrittänyt lorujen tms. avulla päästä kotiin asti ilman suurempaa huutoa.
jos ei rauhoitu siinäkään, imetän.
Minulle ei ole koskaan käynyt niin, että lapsi ei olisi lopettanut huutamista jossain vaiheessa. Yleensä tutti tai vaunujen heijaus on auttanut. Mutta itse mietin silloin samaa ja silloin ajattelin ja ajattelen edelleen, että jos vaavi rupee huutamaan eikä mikään auta niin ei siinä auta muu kuin kävellä muina miehinä kotiin. :)
ulkona pakkasessa?
jos ei rauhoitu siinäkään, imetän.
Ei ole enää noin kuukauteen-puoleentoista viihtynyt vaunuissa, jos sattuu heräämään. Ei kuitenkaan istu vielä itse ja liikkuu niin paljon, ettei pysy rattaissa, jos selkänojaa kohotetaan vähänkin. Siis lähtee valumaan, kun liikkuu siinä niin paljon. Varsinkin talvihaalarin kanssa hankalaa. Valjaat ei paljon auta.
Eli mä siis nostan sitten tytön syliin ja kannan loppumatkan, jos alkaa huutaa. Nykyään kyllä tajuan ottaa rintarepun vaunujen alaosaan, koska se helpottaa tuollaisissa tapauksissa hurjasti asiaa!
ulkona pakkasessa?
En asu niin korvessa etteikö jotain sisätilaa löytyisi imettämiseen.
kaukana kotoa...sitten vaan juoksujalkaa kotiin.
Ei ole enää noin kuukauteen-puoleentoista viihtynyt vaunuissa, jos sattuu heräämään. Ei kuitenkaan istu vielä itse ja liikkuu niin paljon, ettei pysy rattaissa, jos selkänojaa kohotetaan vähänkin. Siis lähtee valumaan, kun liikkuu siinä niin paljon. Varsinkin talvihaalarin kanssa hankalaa. Valjaat ei paljon auta.
Eli mä siis nostan sitten tytön syliin ja kannan loppumatkan, jos alkaa huutaa. Nykyään kyllä tajuan ottaa rintarepun vaunujen alaosaan, koska se helpottaa tuollaisissa tapauksissa hurjasti asiaa!
Voisi varuilta pitää itsekin sen rintarepun mukana tätä tilannetta varten :)
t. ap
Mä tein suosiolla sellaisia lenkkejä, että aina löytyi nopea oikopolku kotiin jos lapsi alkoi huutamaan.Sunnittelin ne siis kiertämään kehää niin että olin aina aika lähellä kotia (koiran vuoksi piti kuitenkin lenkkeillä kunnolla). Lapseni ei vauvana nukkunut koskaan hyvin vaunuissa ja heräsi usein itkemään.En ottanut häntä sieltä pois koska talvella ja keväällä oli liian kylmää ja kesällä hän sit viihtuikin jo ihan eri lailla kun kuomun sai laskea alas ja tukea lapsen vähän pystympään.
Ensiapuna, siis jos näin käy eikä ole hurjan kylmä, suosittelen että lasket vähän kuomua että lapsi näkee maisemia, lässyttelet ja hassuttelet lapselle ja sitten vaan juokset kotiin ennen kuin itku yltyy. Toi on niin lyhyt vaihe onneksi kuitenkin!
Omia vauvoja olen pysähtynyt imettämään (en nyt ehkä -15c pakkasessa, mutta syksy ja kevät kylmillä takin suojissa), hyssytellyt, lorutellut, nostanut istumaan, ottanut syliin, kantanut..
Hoitovauvojen kanssa vähän hankalanpaa. Tietysti ei käydä pitkillä lenkeillä, mutta kun on vaikka kolme muuta 2-3 vuotiasta ja ollaan tulossa esim. leikkikentältä tai kerhosta niin tuossa lyhyessäkin matkassa voi kestää kauan! On hankalampi kantaa 10kuista, kun samalla on paimennettava toisia ipanoita sekä työnnettävä vaunuja. Eipä siinä auta kun loruttelu ja rallattelu (ja tietysti istumaan nostaminen jos makuulla oli) jos nekään. Ei voi edes reippaasti kotiin kipaista. Tälläisinä hetkinä kyllä sydäntä riipaiseen kun ei voi muuta kuin antaa pienen itkeä.
on käynyt ja usein! Lapsi huusi kokonaista kaksi kuukautta lähes joka ainoalla vaunulenkillä; ensin nukkui kiltisti ja täysin odottamatta (siis 5min-1h lähdön jälkeen) heräsi ja huusi naama punaisena & kyyneleet silmissä. Yhden lapsen äitinä en osannut huudattaa vaunuissa vaan kannoin lasta sitten sylissä niin kauan että rauhoittui, kertaakaan ei tarvinnut kotiin asti kantaa, mutta eihän se kovin helppoakaan ollut. Ja ne murhanhimoiset katseet, joita sain osakseni keski-ikäisiltä naisilta! Huh, onneksi lapsi on jo ohittanut tuon huutokauden.
ja hieman isomman vauvan selkänojaa voi jo hieman nostaa, että näkee ympärilleen.