Saiko vauva trauman...? (yksin itkettämisestä)
Eilen oli tapaus, jossa minun oli pakko jättää 5 viikon ikäinen vauva yksin huutamaan pinnasänkyyn noin vartiksi. Vauva itki nälkää jo siinä vaiheessa, kun minun oli pakko kiidättää hänet pinnikseen, ja vartin aikana lietsoi itsensä ihan paniikkiin ja itki niin paljon että kyyneleitäkin tuli (vaikkei kai edes vielä pitäisi tulla). Kyseessä oli hätätapaus, kun perheen lemmikkieläin sai sairaskohtauksen, johon oli pakko reagoida. Lemmikkieläin onneksi tokeni, kun saatiin tilanne hoidettua (mies makasi eläimen päällä ja minä lääkitsin väkisin). Oli karmeaa, kun hysteerinen vauva kirkui toisessa huoneessa samaan aikaan :( Hain vauvan syliin ja imemään heti kun tilanne eläimen kanssa laukesi, mutta vauva oli pitkään jotenkin hermona ja vielä syödessäänkin välillä lopetti ja alkoi itkeä rinnalla (ei nälkäitkua, vaan ihan sellaista alahuuli mutrulla pahaoloitkua). Kysynkin siis ihan tosissani, että voiko vauvan perusturvallisuus järkkyä jo tuollaisesta yhdestä poikkeustapauksesta? Nyt vauva on ihan tyytyväinen ja syliteltiin paljon loppuilta (ja mies hoivasi lemmikkieläintä :)
Kommentit (22)
Mietin tässä kaksosten äitinä lukiessani toisten vastauksia, kuinka eläimen olisi pitänyt antaa kuolla/kärsiä ja muka lapsi saa traumoja jos joutuu hetken huutamaan vain tuon kerran. Ei meidän 14-vuotiaat kaksoset ainakaan mitenkään kauhean traumatisoituneilta vaikuta omien ja muiden silmissä, vaikka ovat joskus vauvana joutuneet huutamaan nälkäänsä. Toisinaan toinen kaksosista heräsi aikaisemmin ja toinen jäi nukkumaan, kun toinen aloitti tissittelyn. Aivan varmasti toinenkin heräsi sängyssään hetken kuluttua, eikä häntä kukaan ollut kotona auttamassa minun lisäkseni, joten joutui sängyssään huutamaan hetken aikaa, kun toinen vielä söi. Toki huutelin ja juttelin lapselle toisesta huoneesta, jotta ainakin ääni kuului ja ettei ihan yksinäiseksi oloaan tuntenut, mut eipä se siihen itkuun paljoakaan vaikuttanut.
terve että. Nappeja kuluu ja työssä uuvutaan.