Leivottiin sämpylöitä. Mikä meni pieleen?
Tai lapset leipoivat ja minä tein muita hommia.
Sämpylöistä tuli tiiviitä kovia kopsukoita.
Kamalia siis.
Pitääkö sämpylätaikinaa vaivata vähän vai paljon?
Meillä ainakin vaivattiin..:-D
Nostatettiin taikinaa kahdesti. Ei noussut kummallakaan kerralla.
Kommentit (23)
Hiiva ei toiminut jos kerran taikina ei noussut.
Vierailija kirjoitti:
Jahojen kanssa on vaikea arvioida lämpötilaa, jauhothan viilentävät nesteen, kun ovat yleensä huoneenlämpöisiä.
Minä käytän sellaista nestettä, joka tuntuu käteen lämpimältä, mutta ei kuumalta ja laitan siihen hiivan ja sokerin, annan seistä hetken. Sitten suola, öljy ja jauhot perään. Suola voi tappaa hiivan vain, jos suolan heittää hiivan kanssa samaan kasaan. Elävä organismi ei kestä sellaista suolashokkia. Nesteessä ei väliä, jos suolan määrä on järjellinen.
Ap:lla on ongelma varmasti jauhon määrässä, hiiva ei jaksa nostaa liian tiukkaa taikinaa. Eikä liian pitkään vaivattua sitkeää kumia. Sämpylöissä jauhoja riittää olla aika vähän, kunhan ne saa jotenkin pyöriteltyä pellille.
Siinäköhän se vika sitten onkin ollut. Olen lisännyt suolan heti hiivan jälkeen. Taikina ei kohoa hyvin. Epäilen myös että kuivahiiva ei ole yhtä tehokas kuin tuorehuuva. Nuorena tein sämpylät aina tuorehiivalla ja aina tuli hyvät. Nyt aikuisena kun teen niin teen aina kuivahiivalla, nykyään tulee kovia, pieniä, tiiviitä sämpylöitä. En enää osta kuivahiivaa!
No kumma että sitä kaikissa taikinaohjeissa yleensä laitetaan.
Ja kyllä muuten on niin, että sokeri herättää hiivan: eli ripaus sokeria niin hiiva toimii vielä paremmin.
Sen enempää en osaa sanoa ap:n ongelmaan, kuivahiivan kanssa tulee vähän erilaista kuin tuoreen. Myllyn parhaan sivuilta ainakin löytyy hyviä sämpyläohjeita, esim. porkkanasämpylät. Ei kannata lannistua, lapset tykkää leipoa ja kiva niitä itse tehtyjä on syödä vaikka ei aina niin hienoja tulisikaan (jos vaan ei ihan kiviä ole :))