Vanhustyö kotihoidossa on niiiin helppoa!!
Usein Lähdin jo 12 aikaan kotia kun olin saanu työni tehtyä. Kaikki tekivät sitä,alueella kuin alueella. Ja kaupungin paikoista kyse. Kysymys kuuluukin,että ehkä kotihoitoakin saataisiin tehokkaammaksi jos jonkinlainen kellokortti systeemi tulisi. Ihan vaan ihmettelen kun moni valitta kotihoidossa miten kiire on,joskus juu mutta useimmiten porukka käy työaikana kauppa asioitaan hoitamassa,klo 14 jälkeen istutaan toimettomana kahvipöydässä 15.30 asti ja osa lähti livokkaan heti kun hommat tuli tehtyä,ei tietenkään aina voi niin tehdä. Ja päivässä saattoi olla vain 3-4 asiakasata,ja niistäkin puolet lääkkeen antoa tai ruuan lämmitystä. Kotihoidossa myös töiden jako on epäreilua. Kiinnitin huomiota miten itse joskus tein 7 asiakasta kiirepäivänä ja joku toinen vain 3,joillakin tämä oli jokapäiväistä.
Kommentit (20)
Sairaanhoitajalla päivässä max 4 käyntiä, jotka tehty klo 11 mennessä. Tämän jälkeen pyöritellään peukaloita tai "tehdään paperihommia". Samoin tuo epätasa-arvoisuus, voimakkailla persoonilla/tiimeillä (eli lusmuilla, jotka jokainen varmaan voi omasta työyhteisöstään tunnistaa) muutama helppo käynti päivässä, heikommat juoksee pää kolmantena jalkana. Kuinkahan kauan kestää ennen kuin kunnissa/kaupungeissa herätään mittaamaan näiden käyntien vaikuttavuutta?
työpaikalla että jos vanhuksia veisi ulos vaikka puistoon tai kävelylle. Ei voi tehdä koska muuten jokainen alkaa vaatia ulkoiluapua ja resurssit ei riitä. usein hörppään teetkin mummoilla/papoilla jos tarjoavat,ja selaillaan lehteä läpi yhdessä tms.ja siis käynti olisi merkitty vain 15min niin satan olla pitempää. Näistä ajoista on pidettävä kiinni koska asiakas maksaa kaikseta ylimääräisestä itse omasta pussistaan. Kirjoitin ehkä väärään sävyyn tekstin mutta tarkoitus oli ehkä hieman prvpsoida ihmisiä ja kolmonenkin oli näköjään huomannut samaa kuin minä. ap.
olen itsekin ollut kaupungin kotihoidossa töissä kahdessa eri piirissä. toisessa oli päivän aikana max. 4-5 asiakasta ja jos oli enemmän, se oli melkein maailmanloppu. =) työntekijät oli totutettu helppouteen ja pomo puolusti verisesti heidän piirin työmäärää muiden piirien kustannuksella.
toisessa piirissä asiakkaita oli päivässä yleensä n. 8, viikonloppuisin jopa 12, ja sehän oli aivan liikaa. varsinkin jos oletuksena oli, että kahdeksalla heistä piti olla esim. klo 8-10. mahdotonta.
kotihoidossa huonoa on se, että jos joku on kipeä, muut joutuvat ottamaan tämän sairaslomalaisen kaikki paikat. eli jos tiimissä on vaikka 5 ihmistä, ja heistä 3 soittaa aamulla olevansa kipeitä, jäljellä olevat 2 tekevät sitten kaikki työt. erittäin epäreilua, mutta eihän siinä muuta voi, koska asiakkaita ei voi jättää ilman lääkkeitään. tämä aiheuttaa hirveää stressiä joka aamu. ja aina joku on pois. kotihoidossa tuntuu olevan enemmän sairaspoissaoloja kuin muualla.
enkä nyt sanoisi työtä helpoksi, mielestäni kotihoito on sairaankuljetuksen lisäksi vaativin hoitoalan työpaikka perustasolla. kaikki päätökset teet yksin, jaat ja tilaat lääkkeet yksin, hoidat asiakkaiden henk.koht. asioita, kaikkea mitä et saisi tehdä sairaalassa. onhan niitä lääkkkeenantokeikkoja, mutta sitten on myös erittäin vaativia lääkityksiä, haavanhoitoja,saattohoitopotilaita ym. ja sitten on hirveä kiire, niin yritä siinä sitten sompailla kiireen ja asiakkaiden odotusten välissä.
en aio enää ikinä palata kotihoitoon töihin, enkä yleensä hoitoalalle. onneksi on muutakin koulutusta tullut hankittua. jos asioita muutettaisiin, ja piirien työmäärää tasotettaisiin, saattaisin harkita hoitoalaa. en tiedä mistä niitä työntekijöitä kohta enää riittää kotihoitoon, jos homma jatkuu samankaltaisena..
niin ja palkasta en lähde edes puhumaan mitään. =)
se että päätösten teko,lääkkeiden jako,asiakkaan ruuista/puhtaudesta,taloudesta kaikesta huolehtiminen on helppoa koska kaikki tehdään tiimissä sovituilla tavoilla/kaupungin määräämällä tavalla. Esim. soitetaan kuriirille joka hoitaa viikon ruuat kotiin,lääkkeet jaetaan sairaanhoitajan tekemällä lääkekortilla ja jos en tiedä mitä tilanteessa teen,soitan aina sairaanhoitajalle,eli ikäänkuin jaan vastuuta siten.
Eli työ kyllä vastuullista mutta itsellä kaikki menee niin rutiinilla. Se on kyllä suoraan sanoen perseestä kun kokoajan joku on poissa ja työt jakaantuu sitten niille ketkä on paikalla.Ja ketään ei vakinaisteta.sijaisilla homma pyörii jos pyörii. Itse ajattelen aina että työ on työtä,jos olen kuumeessa niin jään kotia,kyllä se pulju on jollain saatava toimimaan,tulkoot vaikka kotihoidon esimies itse tekemään hommia. pääasiassa itse koen lepsukis hommaksi,ja sentäs olen ollut 6 eri alueella isossa kaupungissa. Viikonloppuina onkin enemmän käyntejä mutta silloin se onkin vain nappi naamariin,ruoka mikroon ja heihei. Ei siis mitään isompia juttuja,iltatoimet/aamutoimet,lääkkeet ja muonitus. Välimatkat on myös aika ongelma välillä.
Ite kun olin kotihoidossa asiakkaita oli yleensä n.10 ellei enemmänkin 7-10 välille. Sai kyllä mennä kiireellä ja aamulla ei todellakaa ollut aikaa kahvitella vanhusten kanssa vaikka ois tarjottukkin. Päivällä oli sitten VÄHÄN leppoisempaa,ellei pesut ja lääkejaot sitä pilannut.
Kaikki oli vaan niin kellotettu, me olimme VAIN hoitohenkilökuntaa, ei kahvitteluseuraa ja sitä myös painotettiin työssä.
Olisikin ollut aikaa, mielelläni olisin joka asiakkaan kanssa rupatellut enemmän ja kysellyt todellisia kuulumisia, eikä rutiininomaisia pikakuulumisia.
Olen kotihoidonpalveluja nauttiva vanhus ja tiedän kokemasta, että kotihoidopalveluja nauttiva on yhtä kuin yhteiskunnan ulkopuolelle karkoitettu spitaalinen.
Sairaudenhoitoa ei ole olemassa, ja kun jos osaatte ajatella niin, huomioitte, ettei kotihoidonpalvelujen piiriin pääse, ellei ole tarpeeksi huonokntoinen. Että kun kotihoidossa oleva huonokuntoinen ei ole oikeutettu käyttämään sairaudenhoitoonsa alueelisen tereyskeskuksen palveluja, eikä kotihoidossa oleva sairaanhoitopalveluja saa kotihoidossa työskentelevältä lääkäriltä, lääkärin toimenkuvaan kun kuuluu käydä vain kerran vuodessa kartoittamassa kotihoidossa olevan tilanne. yksityiseltä ei kotihoidossa olevalle sairaanhoitopalveluita osteta. Että kotihoito on keksitty keino jouduttaa huonokuntoisten kotonaan asuvien kuolemaa.
Kun kysyin Sosiaali -ja Terveydenhoidon neuvonnasta Helsingistä, mitä kuuluu kotihoidon lääkärin toimenkuvaan niin, kun vastauksessa oli ensimmäisenä mainittu, ennaltaehkäisy, hetken mietityäni ymmärsin sen, mitä tuo ennalta ehkäisy tarkoitti, "se on tietysti eliniän pidentämisen ehkäisyä". Kun kotonaan asuvan vanhuksen sairaudenhoito ei kotihoidon lääkärin toimenkuvaan kulu, ennalta ehkäisy ei voi muuta olla.
Kotihoidon lääkäri on tavoitettavissa reseptien usimistavarten ja lehetteiden kirjoittamista varten kerran viikossa, mitään väliä ei ole sillä oletko juuri nyt lääkkeiden, tai jonkun lähetepaperin tarpeessa, säännöt on säännöt ihmisen tarpeet ei merkitse mitään.
Kotihoidossa ei ole olemassa minkäänlaista valvojaa, eikä kotihoidonpalveluihin kuulu antaa neuvoja kotonaan asuvalle esim. mistä tämä voisi tarvitessaan saada vapaaehtoisapua kaupassakayntiin, ulkoiluttamiseen ym.
Kun maamme kaikki vanhukset saadaan asutettua omiin koteihinsa niin, kyllä haudankaivalalla on täystyöllisys taattu. Ja peräperään umpeenluotujen hautojen jälkeen Suomen talous elpymistään elpyy.
Ja niin, kun kansalaiset uskovat, että maassamme on jokaisen kansalaisen mahdollista saada tarvitessaan oikeutta niin, se ei ole mahdollista, meillä Suomessa ei ole olemassa minkäänlaista laitosta, järjestöä, tai henkilöä, jolta kotonaan asuva huonokuntoinen vanhus oikeusapua tarvitessaan, apua saa.
En voi uskoa, että puhut totta. Jos itselläni oli noin vähän "paikkoja" niin viettäisin aikaa tunnin asiakkaan luona, minkä ihmeen takia et niin tehnyt? Sehän olisi aivan mahtavaa työtä, jos voisin ja ehtisin tosiaan laittaa mammalla papiljotit päähän ja samalla hörppiä kahvia jne. Lähteä ehkä ulkoilemaan tai muuta.
Olet todella väärässä ammatissa, jos noin olet toiminut ja mieluummin juoruat työkavereiden kanssa kuin asiakkaiden. Surullista.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2010 klo 09:41"]
Sairaanhoitajalla päivässä max 4 käyntiä, jotka tehty klo 11 mennessä. Tämän jälkeen pyöritellään peukaloita tai "tehdään paperihommia". Samoin tuo epätasa-arvoisuus, voimakkailla persoonilla/tiimeillä (eli lusmuilla, jotka jokainen varmaan voi omasta työyhteisöstään tunnistaa) muutama helppo käynti päivässä, heikommat juoksee pää kolmantena jalkana. Kuinkahan kauan kestää ennen kuin kunnissa/kaupungeissa herätään mittaamaan näiden käyntien vaikuttavuutta?
[/quote]
Mikä hemmetti sinuakin estää menemästä iltapäivällä jonkun vanhuksen luokse juttelemaan, kahville, kävelyttämään, tms. Näin toimin itse aina, jos jää luppoaikaa. Iltapäivällä soitan jollekin, että voinko poiketa vielä juttelemaan työmatkalla kotiinpäin. Vaihda ammattia, kiitos.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2010 klo 09:47"]
työpaikalla että jos vanhuksia veisi ulos vaikka puistoon tai kävelylle. Ei voi tehdä koska muuten jokainen alkaa vaatia ulkoiluapua ja resurssit ei riitä. usein hörppään teetkin mummoilla/papoilla jos tarjoavat,ja selaillaan lehteä läpi yhdessä tms.ja siis käynti olisi merkitty vain 15min niin satan olla pitempää. Näistä ajoista on pidettävä kiinni koska asiakas maksaa kaikseta ylimääräisestä itse omasta pussistaan. Kirjoitin ehkä väärään sävyyn tekstin mutta tarkoitus oli ehkä hieman prvpsoida ihmisiä ja kolmonenkin oli näköjään huomannut samaa kuin minä. ap.
[/quote]
Jos on vakituiset käynnit niin jokainen käynti ei maksa erikseen, vaan hinta on tietty säännöllisestä kotihoidosta. Eri asia, jos pitää ainoastaan kerran kuussa käydä ottamassa esim. yksi verinäyte, tällöin asiakas maksaa sen käyntihinnan. Eikä se nyt kovin kallis ole =)
Mikä hiton huono provo tämä on? Mulla on 25 asiakaskäyntiä/päivä. Näistä 1-3 on saunotuksia joihin menee 30min-60min aikaa. Mulla menee ihan 7-15:30 että saan työt tehtyä ja kirjattua koneelle.
No huh, mulla oli pahimpina päivinä 14 asiakasta yhden vuoron aikana, aina tuli ylitöitä. Kylvetyspäivänä 7. Muutamassa vuodessa sainkin kyllikseni ja vaihdoin alaa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 14:35"]Mikä hiton huono provo tämä on? Mulla on 25 asiakaskäyntiä/päivä. Näistä 1-3 on saunotuksia joihin menee 30min-60min aikaa. Mulla menee ihan 7-15:30 että saan työt tehtyä ja kirjattua koneelle.
[/quote]
En ihmettele että maa on konkurssissa jos toisessa kunnassa tehdään kotihoidon piirissä vain välttämättömät työt: ravinto, puhtaus, lääkkeet. Ja toisissa kunnissa on muutama käynti työvuoron aikana ja siellä sitten hengaillaan mummojen luona juomassa kahvia. Ymmärrän toki että toisille henkisen tuen antaminen voi ihan hyvin olla kotihoidon käynnin syy, mutta jos yhdellä ihmisellä on alle 10 paikkaa/vuoro niin henkilöstöä voi vähentää rutkasti ilman mitään omantunnontuskia. Meillä on päivävuorossa aina yli 15 käyntiä ja illassa 20-30.
Onpa todella huonosti organisoitu tuo homma jos toisella on vaan pari asiakasta ja toisella toistakymmentä.
Myös minä olen kotihoitopalvelujen käyttäjä ja olen täysin samaa mieltä kanssanne.
Kotihoitoon ei varattomalla Suomalaisella vanhuksella ole olemassa mitään muuta vaihtoehtoa kun kuolema. Kotihoidon lääkäri on toimessaan todennäköisesti vain siksi, että kirjoittaa vanhuksille särkylääkereseptejä.
Yhtään ainoaa muuta lääkereseptiä kotihoidonlääkäriltä en ole saanut, kyllä kotihoidonlääkäri uusii lääkereseptit, jotka yksityislääkäriltä olen saanut. Mitään mikä viittaa siihen, että kotihoidonlääkärin taholta pyrittäisiin parantamaan vanhuksen olotilaa täsmälääkkeiden avulla.
Hullunkurisempaa lääkäripalvelua tuskin on maanpäällä olemassa, kun mitä on kotihoidonlääkäripalvelu. Kerran viikossa mahdollisuus sada lääkäripalveluja on ihan kun se olisi VITSI, On kun kotihoidonlääkäripalveluista päättävät olisivat siinä luulossa, että sairaudet vaivaisivat vanhuksia vain määrättynä viikonpäivänä.
Kotihoidon sairaudenhoito on maailman huonointa sairaudenhoitoa. Ja se on Suomalaisten päättäjien syytä. Mutta myös Suomalaisten lääkärien ym. sairaudenhoitohenkilöstön syytä.
miksi lääkärit ym. sairaudenhoitohenkilökunta suostuu työskentelemään siten, ettei se ylettömässä kiireessä pysty hyödyntämään täysillä lääketieteellistä tietotaitoaan ja osaamistaan? Miksi lääkäreille eivät pyri työskentelemään kokonaisvaltaisen täsmähoidon mukaisesti, tietäessään, että tuon työskentelytavan mukaan työskennellessään, he paitsi voisivat parhaiten auttaa sairaita kansalaisia niin, heille palaisi myös itsekunnioitus, sekä potilaiden kunnioitus.
Olen itse tehnyt kotihoidon lääkärin hommaa, kyllä olen siinä hommassa tehnyt paljon muutakin kuin särkylääkereseptejä kirjoittanut. Esim olen järjestänyt potilaalle punasolutankkauksia, iv raudan tiputuksia, antibioottireseptit tehnyt, tarkastanut laboratoriokokeiden tulokset, passittanut potilaan tarvittaessa röntgenkuviin, tarvittaessa pyytänyt potilaan käymään vastaanotolla jne. En tiedä sitten miten muualla lääkäreiden työnkuva kotisairaanhoidon suhteen toimii.
Hyvin tiedät kotihoidonlekurin mahdollisuudet "hoitaa" kotihoidon asiakkaita!
Minäkin olon kotihoidossa. Vuoron alussa annettiin lista. Minuutin tarkkuudella piti juosta paikasta toiseen. Asiakkaita reilusti toistakymmentä. Joidenkin luona monta käyntiä vuoron aikana. Lääkkeiden jako siinä kiireessä, haavojen hoito, lääkkeiden antaminen, pesut, pistokset, kauppakassien purkamiset, ostoslistojen teko jne jne. Ja kun arvata saattaa se 7 minuuttia / käynti ei aina riittänyt, niin kiire oli entistä kovempi. Itse ei kerennyt syödä eikä vessassa käydä. Jostain syystä en usko ap:ta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotihoidonpalveluja nauttiva vanhus ja tiedän kokemasta, että kotihoidopalveluja nauttiva on yhtä kuin yhteiskunnan ulkopuolelle karkoitettu spitaalinen.
Sairaudenhoitoa ei ole olemassa, ja kun jos osaatte ajatella niin, huomioitte, ettei kotihoidonpalvelujen piiriin pääse, ellei ole tarpeeksi huonokntoinen. Että kun kotihoidossa oleva huonokuntoinen ei ole oikeutettu käyttämään sairaudenhoitoonsa alueelisen tereyskeskuksen palveluja, eikä kotihoidossa oleva sairaanhoitopalveluja saa kotihoidossa työskentelevältä lääkäriltä, lääkärin toimenkuvaan kun kuuluu käydä vain kerran vuodessa kartoittamassa kotihoidossa olevan tilanne. yksityiseltä ei kotihoidossa olevalle sairaanhoitopalveluita osteta. Että kotihoito on keksitty keino jouduttaa huonokuntoisten kotonaan asuvien kuolemaa.
Kun kysyin Sosiaali -ja Terveydenhoidon neuvonnasta Helsingistä, mitä kuuluu kotihoidon lääkärin toimenkuvaan niin, kun vastauksessa oli ensimmäisenä mainittu, ennaltaehkäisy, hetken mietityäni ymmärsin sen, mitä tuo ennalta ehkäisy tarkoitti, "se on tietysti eliniän pidentämisen ehkäisyä". Kun kotonaan asuvan vanhuksen sairaudenhoito ei kotihoidon lääkärin toimenkuvaan kulu, ennalta ehkäisy ei voi muuta olla.
Kotihoidon lääkäri on tavoitettavissa reseptien usimistavarten ja lehetteiden kirjoittamista varten kerran viikossa, mitään väliä ei ole sillä oletko juuri nyt lääkkeiden, tai jonkun lähetepaperin tarpeessa, säännöt on säännöt ihmisen tarpeet ei merkitse mitään.
Kotihoidossa ei ole olemassa minkäänlaista valvojaa, eikä kotihoidonpalveluihin kuulu antaa neuvoja kotonaan asuvalle esim. mistä tämä voisi tarvitessaan saada vapaaehtoisapua kaupassakayntiin, ulkoiluttamiseen ym.
Kun maamme kaikki vanhukset saadaan asutettua omiin koteihinsa niin, kyllä haudankaivalalla on täystyöllisys taattu. Ja peräperään umpeenluotujen hautojen jälkeen Suomen talous elpymistään elpyy.
Ja niin, kun kansalaiset uskovat, että maassamme on jokaisen kansalaisen mahdollista saada tarvitessaan oikeutta niin, se ei ole mahdollista, meillä Suomessa ei ole olemassa minkäänlaista laitosta, järjestöä, tai henkilöä, jolta kotonaan asuva huonokuntoinen vanhus oikeusapua tarvitessaan, apua saa.
Kirjoituksessasi oli asiavirheitä, korjataanpa
ettei kotihoidonpalvelujen piiriin pääse, ellei ole tarpeeksi huonokntoinen
- pääsee, kun on olemassa tarve
kotihoidossa oleva huonokuntoinen ei ole oikeutettu käyttämään sairaudenhoitoonsa alueelisen tereyskeskuksen palveluja
.- tottakai on. Ajanvarausvastaanotto ja päivystys ovat käytettävissä myös kotihoidon asiakkailla
eikä kotihoidossa oleva sairaanhoitopalveluja saa kotihoidossa työskentelevältä lääkäriltä
- kotihoidon lääkärit eivät ole päivystäviä kotilääkäreitä. He eivät siis tee kotikäyntejä kutsusta. Yhdessä kaupungissa on käytössä mobiililääkärijärjestelmä, jossa kotihoitajat voivat pyytää lääkärin katsomaan asiakasta.
Että kotihoito on keksitty keino jouduttaa huonokuntoisten kotonaan asuvien kuolemaa.
- jos tarkoitat, ettei huonokuntoinen pääse laitoshoitoon, olet oikeassa. Mutta syy ei ole kotihoidon vaan päättäjien. Ei kotihoito ole tehnyt päätöstä laitospaikkojen alasajosta. Kotihoidon tarkoitus on edesauttaa kotona pärjäämistä.
Kotihoidossa ei ole olemassa minkäänlaista valvojaa
- päinvastoin. Kotihoidolla on esimiehet, tarkat ohjeet, laatusuositukset, omavalvontasuunnitelma, perehdytysoppaat. Lisäksi toimii sisäinen kontrolli, työntekijät valvovat toinen toisiaan ja raportoivat mahdollisista virheistä, esim. lääkepoikkeamista.
eikä kotihoidonpalveluihin kuulu antaa neuvoja kotonaan asuvalle esim. mistä tämä voisi tarvitessaan saada vapaaehtoisapua kaupassakayntiin, ulkoiluttamiseen ym.
- erikoinen väite. Kotihoito nimenomaan informoi kolmannen sektorin tarjoamista palveluista. Kotikunnassani kotihoidolla on tiivis yhteistyö vapaaehtoiskeskuksen kanssa, josta tilataan saattajia lääkärikäynteihin ym.
Suomessa ei ole olemassa minkäänlaista laitosta, järjestöä, tai henkilöä, jolta kotonaan asuva huonokuntoinen vanhus oikeusapua tarvitessaan, apua saa.
- oikeusaputoimiston palvelut ovat käytettävissä
Kotihoidossa on epäpätevät työnjakajat ja esimiehet eivät osaa jakaa töitä tasa-arvoisesti tässäkin mennään naaman mukaan ´niin että toiset tapetaan töillä. Pitäisi koko tämä porukka vaihtaa.
Tajuatko ollenkaan mitä vanhustyö on? Kuinka yksinäinen vanhus saattaakaan olla kotonaan, odottaa vain sitä hoitajaa antamaan lääkkeet jotta saisi muutaman sanan vaihtaa toisen ihmisen kanssa. Sitten tälläkin hoitajalla on kiire kahville.
Hävytöntä ja epäilen että itse edes tajuat tehneesi mitään väärin.
Jos kuvittelet että vanhustyö on yhtä kuin lääkkeen antaminen, olet ihan väärässä ammatissa. Häpeäisit!