Lapsella makea haju hengityksessä?
Olen muutaman päivän ihmetellyt 2-v. lapsen hengityksessä makeahkoa, vähän ällöttävää hajua. Muuten poika on ihan terve ja reipas, syö ja juo normaalisti, pissaa normaalisti, terveen pullakka, ei siis mitään laihtumista tms. Hampaat pestään aamuin illoin, xylitolipurkkaa/tabletteja aina ruokailun jälkeen. Refluksivaivaa todennäköisesti on, aika helposti pulauttelee ruokailun jälkeen vähän nestettä suuhun asti vieläkin, ei kylläkään näytä häntä mitenkään vaivaavan. Mikähän syynä hajuun? Diabeteskin kävi mielessä mutta muuten on tosiaan ihan terve ja reipas ja geenitestien mukaan ei ole ainakaan diabetesalttiutta. Neuvoja/vinkkejä?
Kommentit (11)
enkä edes osaa kuvitella makealta haisevaa hengitystä.
mutta kuitenkin jotenkin paha haju.
Meidän yhdellä pojalla on joskus makean hajuinen hengitys, ja hän juo tosi vähän. Aina saa patistaa juomaan, koska normaalisti ei joisi esim. ruuan kanssa mitään.
mutta ei ollenkaan asetoniselta. Minäkin mietin diabetesta, varsinkin kun on ollut myös vähän väsynyt, mutta tilanne on kestänyt tämmöisenään jo ehkä vuoden, joten tuskinpa se sitä olisi. Johan diabetes olisi tuossa ajassa vienyt sairaalaan.
Haju ei myöskään ole paha sillä tavalla, että epäilisi jotain kurkkutulehdusta tms. Hampaat kunnossa.
Voiko kilpirauhasvaivat oireilla hajulla?
lapsi nyt 8 kk. Hänellä myös refluksivaivaa, pulauttelee tosi paljon ja selkeää takaisinvurtausta. Olen ajatellyt että johtuu siitä.Pitääpä ottaakin asia puheeksi seuraavassa lääkäri-neuvolassa...
en oikein tuohon diabetekseen usko mutta voihan tuota vaikka neuvolasta hakea niitä stixejä ja kattoo potasta aamupissan sokerin. Tai sitten aamulla ennen aamupalaa käyttää labrassa katsomassa verensokerin, sormenpäästähän se otetaan. Tulee mielenrauha sit sen suhteen. Itse kyllä veikkaan enemmän tuota refluksia syyksi. Jos ei lasta vaivaa mitenkään, tarviiko sille jotain tehdä? Kuluttaako happo hampaita tms. haittaa?
vatsataudin yhteydessä ja haju poistuu tervehtymisen myötä. Tästä hajusta tiedän varautua tautiin.
ketoosi/ketoaineet= makea hengitys.
hop hop mittaamaan lapsen verensokeria.
äitini huomasi minun hengityksen ja että join paljon että = diabetes.
juuri saman ongelman takia. Suvussa on lisäksi 1-tyypin diabetesta. Lääkärin mukaan diabeteksessa hengitys haisee asetonille, eli väkevämmälle kuin ns makea haju. Verikoe otettiin sormenpäästä ja diabeteshoitaja oli sitä mieltä, että 6,2 verensokeri oli aivan normaali pojalle, kun ei ollut paastonnut. Diabeetikolla olisi huidellut pilvissä. Joten seurataan vaan tilannetta. Meilläkin on refluksia epäilty, tosin eri vaivan, eli rykimisen takia. Ehkä syy hengityksen hajuun joskus selviää, tai sitten ei...
Diabetes mulla tuli ekana mieleen, mutta tyttö juo todella vähän, joten oliko ennenminkin syynä kuivuminen?