Tekeekö päivähoitohenkilökunta tämmöiselle asialle mitään?
Vähän epäilyttää, tuntuu, että kukaan ei nykymaailmassa tee enää mitään. Niin eli lapseni sanoi (ja on sanonut myös isänsä kuullen, hyvin aidosti ei mitenkään keksittyjä juttuja): "X on saanut isältään selkäsaunoja, eikä hänen isänsä ole pyytänyt edes anteeks".
Ärsyttävää, että olen ennenkin törmäillyt tällaisiin väkivaltaisiin tapauksiin. Milloin läpsäytellään päin naamaa ja niin pois päin.
Ajattelin sanoa tarhantädille mitä kuulin poikani suusta ja ehdottanut, että kuuntelee X:ää tulisiko sieltä jotain sellaista tai kysyy. Lapset saattaavat niin aidosti kuitenkin puhua tuollaisista (siis tämä x:hän on voinut jo tarhan tädeille siitä mainita), toisaalta aika nopeasti he oppivat valehtelemaankin, jos aikuinen opettaa (ei saa sitten kertoa tästä). Väkivalta ja ehkä sellainen tietynlainen hermosteneisuus näkyy X:n käytöksestä.
En sitten tajua miksi tällaisesta asiasta pitäisi puhua palturia---
Kommentit (11)
"tappelukin" voi tarkoittaa suulista riitaa- vaikka sana "tappelu" tarkoittaa oikeasti nyrkiitappelua
Meidän lapsi puhui myös päiväkodissa joskus, että isi lyö, ja siitähän sitten juteltiin tätien kanssa... Eikä isi siis todellakaan lyönyt.
Suhtautuisin suodatuksella, enkä alkaisi kyökkipsykologoida...
Tietyssä vaiheessa lapset puhuu tuollaisia juttuja, eikä niissä ole mitään totuuspohjaa.
Minunkin lapseni oli kuulemma kertonut päiväkodissa, että äiti lyö... no, toisaalta tietysti hyvä, että kertoivat ja kysyivät tilanteesta.
että "äiti lyö", no jos hän omaa äitiään eli minua on tarkoittanut, niin en takuulla ole lyönyt. Lapset saattavat joskus puhua omiaan, tai sitten tarkoittavat pikeastaan vähän muuta
pk:n henkilöstölle, mutta se tekeekö ne asialle mitään ei kuulu sinulle eikä minulle. Ja olen samaa mieltä myös siinä, että välillä lapsilla menee sanat ja tarkoitukset sekaisin.
Meidän poika oli vajaa 4v sanonut, että isi löi monta kertaa ja kun he (onneksi) kysyivät ja asiasta puhuttiin, niin selvisi, että poika oli yrittänyt kertoa, kun hän meinasi tukastua ruokaansa ja isä oli selkään taputtanut, jotta henki kulkisi taas :)
Mutta kyllä näinä aikoina on hyvä tädeille mainita, jos pahoinpitelyjuttuja kuulee. He osaavat sitten tarkkailla puheita ja käytöstä.
Sellaiset oudot, että vähän epäilin. tavallaan oudossa kohdassa, että mietin mistähän ne voi tulla. Muutenkin tosi väkivaltainen oli kesällä, kun olin aiemmin sen kanssa. Vaikka toki lapsethan voi olla väkivaltaisia, huolimatta vanhempien väkivaltaisuudesta.
6-vuotias on.
on tehdä lastensuojeluilmoitus, kun kerta olet tuollaisia havaintoja tehnyt. Todennäköisesti pk:n henkilökunta on tehnyt myös, mutta ei oleainakaan haittaa vaikka sinäkin teet. JA huom, se on sinun VELVOLLISUUTESI lasta kohtaan!
Meidän lapsi puhui myös päiväkodissa joskus, että isi lyö, ja siitähän sitten juteltiin tätien kanssa... Eikä isi siis todellakaan lyönyt.
lto ilmoitti lastensuojeluun..
Mutta se mitä tekevät tai eivät tee, ei enää kuulu sinulle. Mutta mielestäni tuos asia täytyisi tuoda esiin, jotta hoitajat voivat tarkkailla asiaa ja tehdä tarvittavat asiat.
Mutta en siis tiedä, tekevätkö jotain.