Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskova: Miten suhtaudut uskonnottomuuteen?

Vierailija
10.03.2010 |

Onko teidän mielestä vaikea ymmärtää, että uskonnottomien ihmisten maailmankuvaan ei kuulu minkäänlaista jumalaa? Kyseenalaistatteko uskonnottoman moraalin?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että on uskonnottomia ihmisiä, sillä lapsuudenkotinikin oli jokseenkin uskonnoton. Jumala on asettanut jokaisen ihmisen sydämeen lakinsa eli omatunnon. Kyllä uskonnoton ihminenkin tuntee, mikä on oikein ja mikä väärin. Kaikilla ihmisillä on omatunto. (tosin se voi olla paatunut, mutta kuitenkin). Lähinnä ajattelen, että uskonnottomat eivät tiedä eivätkä tajua, mistä jäävät paitsi. Siksi tunnen sääliä heitä kohtaan. En tarkoita tässä, että haluaisin asettua tässä heidän yläpuolelleen. En minä ole ketään ihmistä parempi.

Olen uskonnoton ja koen eläväni todella täyttä ja rikasta elämää. Esimerkiksi lapseni, mieheni, toiset ihmiset, luonnon kauneus, hyvä ruoka, taide ja elämä itsessään antavat minulle enemmän kuin voisin ikinä toivoa. Erityisen tärkeää minulle on erilaisten ihmisten kohtaaminen. En osaa ajatella, mitä voisin tämän kaiken lisäksi saada jostakin uskonnosta. En siis osaa kadehtia uskovaa :)

elämääsi ihan sellaisenaan, ilman uskontoa. Olin itsekin lapsena ja nuorena ihan onnellinen ilman uskoa, koska en muusta tiennyt. Kuitenkin se, mitä nyt saan uskosta, on jotain niin sanoinkuvaamattoman ihmeellistä, että sen soisin kaikille. Sitä ei vain pakolla voi toiselle antaa, ja siksi minua niin säälittää tai harmittaa, kun joku ei halua ottaa sitä uskoa vastaan.

17

Vierailija
22/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko on henkilökohtainen, enkä mä voi täten vaatia sitä omiltakaan lapsilta, että sun nyt vaan on uskottava! Meillä se kuuluu arkeen, ja lapset saavat siis uskonnollisen kasvatuksen, mutta ei se heitä mihinkään velvoita. Jos ei usko, niin ei usko. Mutta uskon että uskonnottomat ajattelevat meistä ties mitä.

Avoin keskustelu saattaisi auttaa. Olen uskonnoton, ja toki usko jollakin tavalla ihmetyttää minua, koska en itse pysty sellaista kokemaan. Kunnioitan kuitenkin uskovien vakaumusta ja mielelläni kuulen toisen uskosta ja uskonnosta lisää. Uskoisin, että dialogista olisi paljon hyötyä meille kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaisia natsikortteja, mutta mites ne, jotka näkevät moraalinsa tulevan nimenomaan uskonnosta, ajattelevat esim. tästä katolisen kirkon pedofiiliskandaalista? Koska kai nyt nämä papit ja munkit kokevat olevansa hyvin uskonnollisia.

Minulla on hyvin vahva moraali ja oikeudentaju ja olen ateisti. En näe uskonnolla ja moraalilla kovin suurta yhteyttä. (En siis epäile sitä, ettettekö te uskovaiset olisi moraalisia ihmisiä.)

Vierailija
24/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaisia natsikortteja, mutta mites ne, jotka näkevät moraalinsa tulevan nimenomaan uskonnosta, ajattelevat esim. tästä katolisen kirkon pedofiiliskandaalista? Koska kai nyt nämä papit ja munkit kokevat olevansa hyvin uskonnollisia. Minulla on hyvin vahva moraali ja oikeudentaju ja olen ateisti. En näe uskonnolla ja moraalilla kovin suurta yhteyttä. (En siis epäile sitä, ettettekö te uskovaiset olisi moraalisia ihmisiä.)

se on kristinuskon selitys siihen, miksi maailmassa on pahuutta. Taivaassa on sitten täydellistä. täällä ei vielä. Ihminen ei siis täällä vielä kykene noudattamaan kymmentä käskyä.

Vierailija
25/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin, että koet olevasi tyytyväinen

elämääsi ihan sellaisenaan, ilman uskontoa. Olin itsekin lapsena ja nuorena ihan onnellinen ilman uskoa, koska en muusta tiennyt. Kuitenkin se, mitä nyt saan uskosta, on jotain niin sanoinkuvaamattoman ihmeellistä, että sen soisin kaikille. Sitä ei vain pakolla voi toiselle antaa, ja siksi minua niin säälittää tai harmittaa, kun joku ei halua ottaa sitä uskoa vastaan.

17

Mitä tämä sanoinkuvaamattoman ihmeellinen on? Miten sitä voisi kuvata tarkemmin?

Vierailija
26/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaisia natsikortteja, mutta mites ne, jotka näkevät moraalinsa tulevan nimenomaan uskonnosta, ajattelevat esim. tästä katolisen kirkon pedofiiliskandaalista? Koska kai nyt nämä papit ja munkit kokevat olevansa hyvin uskonnollisia. Minulla on hyvin vahva moraali ja oikeudentaju ja olen ateisti. En näe uskonnolla ja moraalilla kovin suurta yhteyttä. (En siis epäile sitä, ettettekö te uskovaiset olisi moraalisia ihmisiä.)

Ja silti ateistit saavat usein kuulla olevansa moraalittomia hirviöitä. Uskovaiset käyttävät saatana-korttia aina kun tulee puhe moraalittomista uskovaisista. Otetaan siis uskovainen joka uskoo vilpittömästi jumalaan, ajattelee toimivansa oikein, mutta jos moraali on pielessä, hän ei olekaan ihan oikeasti uskovainen vaan saatananan vallassa. Mietin mikä voisi olla ateisteilla samanlainen käsienpesumentelmä, jolla moraaliton ateisti poistetaan joukosta ja todetaan ei oikeaksi ateistiksi.

Vierailija
27/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin, että koet olevasi tyytyväinen elämääsi ihan sellaisenaan, ilman uskontoa. Olin itsekin lapsena ja nuorena ihan onnellinen ilman uskoa, koska en muusta tiennyt. Kuitenkin se, mitä nyt saan uskosta, on jotain niin sanoinkuvaamattoman ihmeellistä, että sen soisin kaikille. Sitä ei vain pakolla voi toiselle antaa, ja siksi minua niin säälittää tai harmittaa, kun joku ei halua ottaa sitä uskoa vastaan. 17

Mitä tämä sanoinkuvaamattoman ihmeellinen on? Miten sitä voisi kuvata tarkemmin?

on niin suuri, että se on kokemuksena niin ihmeellinen, että Suomen kielen sanavarasto ei riitä kuvailemaan sitä. Esim sana "ihmeellinen" tuntuu hyvin vaisulta ja mitättömältä kuvaamaan sitä rauhaa, minkä Jumala on sydämeeni antanut. Se on järjelle käsittämätöntä.

Vierailija
28/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilo ja rauha Jumalan armosta, jonka on vastaanottanut

on niin suuri, että se on kokemuksena niin ihmeellinen, että Suomen kielen sanavarasto ei riitä kuvailemaan sitä. Esim sana "ihmeellinen" tuntuu hyvin vaisulta ja mitättömältä kuvaamaan sitä rauhaa, minkä Jumala on sydämeeni antanut. Se on järjelle käsittämätöntä.

Tosiaan en pysty ymmärtämään asiaa uskonnottomana. Minäkin koen, että "sydämessäni on rauha", enkä ymmärrä, miten voisin kokea vielä suurempaa rauhantunnetta. Joka tapauksessa hieno juttu, että olet saanut uskosta niin paljon hyvää!

Vierailija
29/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä heidän maailmankuvaa. Itse kasvatan lapseni kristityiksi ja toivon, että uskonto on koulussa myös läsnä arjessa. Kannustan lapsiani löytämään uskovaisia ystäviä koska samanlainen arvomaailma yhdistää.

Vierailija
30/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustan lapsiani löytämään uskovaisia ystäviä koska samanlainen arvomaailma yhdistää.

Minä taas kannustan lapsiani ystävystymään monenlaisten ihmisten kanssa. Toivon, että he osaavat tulla toimeen kaikkien kanssa. Pyrin itsekin jatkuvasti voittamaan ennakkoluulojani, sillä on todella palkitsevaa, kun huomaa pitävänsä ihmisestä, jota etukäteen piti jotenkin liian erilaisena. Ihmisyyden yhdistävä voima on melkoinen!

Arvomaailmasta sanoisin sen verran, että koen, että monilla uskovilla ystävilläni on hyvin samanlainen arvomaailma kuin minulla, joka olen uskonnoton. Meille tärkeitä asioita ovat esim. ekologisuus, oikeudenmukaisuus, reilu kauppa ja erilaisten ihmisten arvostaminen.

Vierailija
31/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä toivot, että lapsesi ystävystyisi materialistisen, luontoa kunnioittamattoman, epätasa-arvoa haluavan ja rasistisesti ajattelevan ja käyttäytyvän ihmisen kanssa?

Minä taas kannustan lapsiani ystävystymään monenlaisten ihmisten kanssa. Toivon, että he osaavat tulla toimeen kaikkien kanssa. Pyrin itsekin jatkuvasti voittamaan ennakkoluulojani, sillä on todella palkitsevaa, kun huomaa pitävänsä ihmisestä, jota etukäteen piti jotenkin liian erilaisena. Ihmisyyden yhdistävä voima on melkoinen!

Arvomaailmasta sanoisin sen verran, että koen, että monilla uskovilla ystävilläni on hyvin samanlainen arvomaailma kuin minulla, joka olen uskonnoton. Meille tärkeitä asioita ovat esim. ekologisuus, oikeudenmukaisuus, reilu kauppa ja erilaisten ihmisten arvostaminen.

Vierailija
32/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä toivot, että lapsesi ystävystyisi materialistisen, luontoa kunnioittamattoman, epätasa-arvoa haluavan ja rasistisesti ajattelevan ja käyttäytyvän ihmisen kanssa?

Ehkäpä olen idealisti, mutta näkisin, että jokaisessa ihmisessä on paljon hyvää ja jokainen on samanarvoinen. En osaa ajatella, että kukaan lapsi olisi jotenkin huono. Kun kohtelee toista reilusti ja ystävällisesti, toinenkin suhtautuu yleensä hyvin. Toki joillakin ihmisillä on niin vakavia ongelmia, että he eivät pysty normaaliin vuorovaikutukseen, ja he tarvitsevat ammattiapua.

Sanotaanko siis niin, että en ole ainakaan vielä kohdannut yhtään lasta, jonka kanssa en haluaisi lapseni olevan tekemisissä. Katsotaan, muuttuuko tilanne tulevaisuudessa. Pidän erilaisuutta hienona asiana enkä ole kovin huolissani erilaisista mielipiteistä tai arvoista. Onpa jotakin keskusteltavaa ja väiteltävääkin :)

Vierailija
33/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rukoilemisesta ei mitään hyötyä kuitenkaan ole vaan jopa haittaa sydänpotilaille. Tässä pari esimerkkiä:

http://www.nytimes.com/2006/03/31/health/31pray.html

http://www.msnbc.msn.com/id/24357277/

Ei minulla mitään sitä vastaan ole oikeastaan että te uskotte mielikuvitusolentoihin. Minunkin elämääni tuo uuden ulottuvuuden ja sisältöä se että Mustanaamio viidakkopartion salainen ylipäällikkö ja varmasti tiukan paikan tullen voittaisi Hämiksen ihan tosta vaan. Iltaisin kun menen nukkumaan muistan aina tämän faktan ja nukun sen ansiosta aina tosi hyvin.

Myös se että ihmisillä on sisäinen tarve raiskata pikkulapsia ja murhata ja sitä ei tapahdu vain yliluonnollisen rangaistuksen pelossa on loukkaus sekä uskovia että ateisteja kohtaan. USAn Tiedeakatemian n.2100 jäsenestä 93% prosenttia, eli 1953 on ateisteja eli tämän possen pitäisi siis olla kaikkein moraalittomimpia raiskaajia ja murhaajia tuon logiikan mukaan.

Oikeasti nämä teidän uskontohömppänne eivät kestä minkäänlaista kriittistä tarkastelua. Sitten on useita eri uskontoja jotka ovat ristiriidassa keskenään. Sekin on hyvin epäilyttävää ja kertoo siitä että ihmisilä on tarve uskoa kaikenmaailman juttuihin juuri em. syystä, eli koska luulevat saavansa sisältöä elämäänsä. Kaikki uskonnot eivät voi olla oikeassa ja kaikki ovat ateisteja suhteessa toisten uskontojen jumaliin.

Vierailija
34/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä koneita sitten lainkaan putoo jos siellä kaikki rukoilee? Teidän logiikan mukaan ei pitäis.

Vierailija
35/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ovat sitä kolmatta ulottuvuutta. Niin kauan kuin ei ole nähnyt sitä neljättä ulottuvuutta, ei voi tietää, mistä puhutaan. Minulla ei riitä sanat kertomaan.

6

En tiedä, mitä tarkoitat henkimaailman jutuilla. Nautin esimerkiksi luonnon kauneudesta, hyvästä kirjallisuudesta, tunnelmallisista kynttilöistä, puhuttelevasta musiikista tai koskettavasta teatteriesityksestä. Pidän rikkautena ihmisten mahdollisuutta kokea erilaisia tunteita. Ovatko nämä henkimaailman juttuja?

Vierailija
36/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen mukaan rukoilemisesta nimenomaan on hyötyä sydänpotilaille...

"Darthmouth – Hitchcock Medical Centerin tutkijat julkaisivat v. 1995 tutkimuksen rukoilun vaikutuksista 232 sydänleikkauspotilaan toipumiseen. He havaitsivat, että niiden riski kuolla, jotka eivät saaneet lohtua ja tukea rukouksesta ja uskonnostaan, oli kolme kertaa suurempi kuin rukousta käyttäneiden."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=onn00…

rukoilemisesta ei mitään hyötyä kuitenkaan ole vaan jopa haittaa sydänpotilaille. Tässä pari esimerkkiä: <a href="http://www.nytimes.com/2006/03/31/health/31pray.html" alt="http://www.nytimes.com/2006/03/31/health/31pray.html">http://www.nytimes.com/2006/03/31/health/31pray.html</a&gt; <a href="http://www.msnbc.msn.com/id/24357277/" alt="http://www.msnbc.msn.com/id/24357277/">http://www.msnbc.msn.com/id/24357277/</a&gt; Ei minulla mitään sitä vastaan ole oikeastaan että te uskotte mielikuvitusolentoihin. Minunkin elämääni tuo uuden ulottuvuuden ja sisältöä se että Mustanaamio viidakkopartion salainen ylipäällikkö ja varmasti tiukan paikan tullen voittaisi Hämiksen ihan tosta vaan. Iltaisin kun menen nukkumaan muistan aina tämän faktan ja nukun sen ansiosta aina tosi hyvin. Myös se että ihmisillä on sisäinen tarve raiskata pikkulapsia ja murhata ja sitä ei tapahdu vain yliluonnollisen rangaistuksen pelossa on loukkaus sekä uskovia että ateisteja kohtaan. USAn Tiedeakatemian n.2100 jäsenestä 93% prosenttia, eli 1953 on ateisteja eli tämän possen pitäisi siis olla kaikkein moraalittomimpia raiskaajia ja murhaajia tuon logiikan mukaan. Oikeasti nämä teidän uskontohömppänne eivät kestä minkäänlaista kriittistä tarkastelua. Sitten on useita eri uskontoja jotka ovat ristiriidassa keskenään. Sekin on hyvin epäilyttävää ja kertoo siitä että ihmisilä on tarve uskoa kaikenmaailman juttuihin juuri em. syystä, eli koska luulevat saavansa sisältöä elämäänsä. Kaikki uskonnot eivät voi olla oikeassa ja kaikki ovat ateisteja suhteessa toisten uskontojen jumaliin.

Vierailija
37/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on olemassa uskovaisia, jotka uskovat vain uskomisen vuoksi. He eivät tiedä, onko uskon kohdetta olemassa, kunhan haluavat uskoa.

Mutta sitten on meitä, jotka "tietävät", että Jumala on olemassa. Se on enemmän kuin usko. Se ei ole sitä, että päättää uskoa, vaan sitä, ettei voi olla uskomatta, koska tietää, mitä tietää. Ts. jos minä en tietäisi sitä, mitä tiedän, niin minäkin olisin agnostikko. Ihan varmsti.

Tiedän, että tämä kuulostaa omituiselta. Eikä minulla ole vastauksia siihen, miksi kaikki eivät saa elämässään tätä tietoa. Enkä tiedä, miksi lentokoneet putoavat tai ihmiset raiskaavat toisiaan.

6

Ei minulla mitään sitä vastaan ole oikeastaan että te uskotte mielikuvitusolentoihin. Minunkin elämääni tuo uuden ulottuvuuden ja sisältöä se että Mustanaamio viidakkopartion salainen ylipäällikkö ja varmasti tiukan paikan tullen voittaisi Hämiksen ihan tosta vaan.

Vierailija
38/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ihan usko siihen, että on olemassa ihminen, jonka maailmankuvaa ei kuulu minkäänlaista jumalaa.

Miksi se on niin vaikea uskoa? Minua ei ole koskaan opetettu uskomaan mihinkään yliluonnolliseen ja pidän ajatusta jumalista täysin absurdina. Olen myös ollut lähellä kuolemaa vakavassa onnettomuudessa eikä tullut mieleenikään rukoilla.

En kyseenalaista uskonnottaman moraalia suoralta kädeltä. Ateisti voi pitää moraaliaan yllä suhteessa toisiin ihmisiin... Mutta hän (uskova) uskoo, että Jumala näkee koko ajan. Siksi hänen moraalinsa kestää hitusen paremmin, kun ihmiset eivät ole näkemässä.

Eikö autonominen, ulkopuolisista käskyistä riippumaton moraali ole vankemmalla pohjalla kuin sellainen, jossa jumalan pelosta teet asiat tietyllä tavalla, olit itse mitä mieltä tahansa?

Jos ihmistä tutkii vain ruumiin ja näkyvän kautta, jää paaaaljon piiloon, ihmisestä näkee vain osan. Samaan tapaan maailmasta jää puuttumaan paljon nyansseja, ettei näe "henkimaailman" juttuja.

Tätäkään katsantokantaa en ymmärrä, kyllä mielestäni ihmisen mieli ja psyyke ovat sen verran monimutkaisia, ettei erillistä sielun käsitettä tarvita tekemään ihmisestä mielenkiintoisempi. Ei ateisti ole sokea toisen ihmisen mielen monivivahteisuudelle, ei ihmistä voi tulkita vain fyysisen puolen kautta eikä ateisti sitä edes yritä. Ympäröivän maailman ihmeiden värittämiseen ei myöskään yliluonnollista tarvita, normaalit fysiikan, kemian, biologian, geologian jne ilmiöt ovat itsessään äärettömän mielenkiintoisia, ihan luonnolisine selityksineen.

Vierailija
39/39 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli väitän, että kun tarpeeksi tiukka paikka tulee, niin 99 % ateisteista rukoilee.

Ja jos joku jumala on päättänyt pudottaa koneen, mitä siinä rukoukset auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi