Lapsen valuva nenä?
Mikä voi olla vaivana, kun lapsen nenä vain valuu ja valuu?
Allergiaa ei ole, flunssaa ei ole, poskiontelot tsekattu lääkärillä vko sitten ja kaikki ok. Kirkasta vuotoa tulee kuitenkin koko ajan niin, että nenä ja sen alus on punainen ja kuivuu koska lapsi pyyhkii sitä kädellänsä.
Onko kodissamme liian kuiva ilma? Niiskutusta ilmenee kyllä muuallakin ollessamme.
Kommentit (17)
Homeesta johtuvat oireet eivät helpota viikon, parinkaan poissaolon aikana.
yhtä aikaa. Alkaa herkimmästä päästä eli esim. lapsista ja allergisista.
Tämä niiskuttajamme on neljävuotias. Perheeseemme kuuluu lisäksi puolitoistavuotias,jonka hengitystiet ovat kunnossa. Itselläni kuivuu iho talvisin jonkin verran,nyttenkin käsissä on lukuisia kuivia läiskiä.
Ostimme tänään ilmankostuttimen. Uskaltaakohan tuota käyttää, jos homeongelmaa epäillään?
ap
enkä oikein usko,että kyse olisi siitä.
Miten saisi lääkärin ottamaan asian vakavasti? Määräämään joitakin testejä?
Lasta itseäänkin hermostuttaa jatkuva niiskutus. Ulkoillessakin haluaisi käteensä pelkät lapaset,että voisi johonkin pehmeään pyyhkiä nenäänsä tarvittaessa. Rukkanen on kuulemma huono tuohon hommaan,kun on liukas ja kova.
Sisällä hän niiskuttaa, pyyhkii nenää hihaansa pahimmillaan kymmeniä kertoja minuutissa!
ap
Meillä allergista nuhaa on aiheuttanut
- Esikoiselle tietyt sänkyvaatteet peitot ja joustinpatja joissa yhdistvänä tekijänä oli spiralisoitu ongelokuitu (peitto oli erityisesti allergiselle tarkoitettu)
- Pampersin vaipat kahdelle vanhemmalle lapselle ( siis jos ovat samassa huoneessa kuin vaippoja säilytetään, en ymmärrä en, mutta näin vain oli kun moneen kertaan testattiin)
- Kosteussuojatut haalarit
- Pissasen kertisvaipan lähettyvillä olo saa esikoiselle kanssa nuhan (siis jos vaihdan vauvalle vaipa yöllä se täytyy viedä pois huoneesta jossa myös esikoinen nukkuu tai tunnin kuluessa alkaa niiskuttaa ja herää nuhaisena)
Lisäksi mieleeni tulee että kannattaa miettiä toimiiko pyykkikone varmasti hyvin eli huuhtelee pesuaineet pois. Käytätkö hajusteetonta pesuainetta ja huuhteluaineet kannattaisi jättää pois ainakin hetkeksi. Ja sitten tietysti kannattaa siivota tosi hyvin. Myös kukat kannattaa miettiä ettei lapsi ole niille allerginen tai niiden mullat ei ole homeessa.
Allergiasta tulee vielä mieleen että maitohan lisää limaneritystä joskus vaikka ei kunnon allergiaa olisikaan. Eli voisiko kokeilla jättää päiväksi tai pariksi raa'n maidon pois ? Eli antaisi vain juustoa jne ja seuraisi olisiko vaikutusta.
Tsemppiä salapoliisityöhön.
siis tietysti spiralisoitu ontelokuitu...
Onko teillä niin kuuma että se sulaa ja valuu lattialle? Ehkä kannattaisi jäädyttää se. Tai ainakin pitää kiinni, ettei ihan muodottomaksi valu.
eikä vain ulkona ollessa ja sisään tullessa?
Minulla itselläni on ja on aina ollut herkät limakalvot. Nenäni vuotaa koko talven (=kylmällä) aina ulkoillessa ja hetken vielä sisään tultua. Ärsyttävää, muttei vakavaa. Nenäliinoja pitää aina olla taskut täynnä ja lapsena mieluiten ne´lapaset.
ongelma kuin ap:llä.
Lapsi 7 v, korvat putkitettu kolmesti ja astma. Nuha vaan jatkuu ja jatkuu. Itse en kuitenkaan usko homeeseen kotona, sillä kukaan muu perheenjäsenistä ei oireile kotona: ukolla ei mitään oireita. 14-vuotiaalla ollut astma, mutta nyt ollut viimeisen vuoden täysin ilman lääkkeitä ja nuhaton. Mulla itselläni on myös astma, joka puhkesi työpaikalla saadun homealtistuksen jälkeen. Kotonani en kuitenkaan oireile, vaikka oireilen yleensä heti, jos jossain on hometta...
Mä mietin, voisko meillä olla liian kuiva ilma, kun on sähkölämmitys. Toisaalta meillä poltetaan varaavaa takkaa talvisin lähes päivittäin - tuleekohan siitä jotain jäämiä ilmaan? Vai jotkuhan sanoo, että hyvä tuli polttaa kaiken:/
Ja sit mietin tätä pakkastalvea...Lapsi sanoo, että ulkonakin yskittää.
Oltiin viikko etelässä ja siellä ei juurikaan oireillut. Jos olisi ollut kyse homeesta, niin tuskin oireet olisivat kaikonneet välittömästi etelään saapuessa??
Olisi kiva kuulla lisää kommentteja. Olen minäkin pohtinut ilmankostuttimen/ilmanpuhdistimen tms. hankintaa...
Meillä oli miehellä polyyppejä, itse asiassa nenäontelot täynnä, ja oireena oli juuri tuollainen "vesihanamainen" vuotava nuha joka ei lähtenyt millään pois. Voidaan katsoa ultralla/viipalekuvata. Hoitona yksinkertainen kortisonisuihke, mieheltä hävitti polyypit kokonaan. Niitä esiintyy myös lapsilla, tiedän ainakin yhden alle kouluikäisen jolla sama vaiva. Toinen hoitomuoto on leikkaus, mutta leikatut polyypit tulevat monesti takaisin. Suosittelen ihan korva-nenä-kurkkutautien erikoislääkärin pakeilla käymistä.
Käytättekö huuhteluaineita? Tai onko teillä kotona ilmanraikastimia? Tai niitä wc-raikastimia?
Toi Pampers-esimerkki on hyvä, pampersissahan on jotain kemikaalihajustetta.
Osaisiko joku vielä neuvoa, kuinka helposti arvauskeskuksesta saa lähetteen nenä-korva jne erikoislääkärille, vai tartteeko aika varata itse yksityiseltä?
En ole koskaan käyttänyt hajustettuja pesu ym-aineita. Ainoa hajuste on oma hajuveteni, jota käytän satunnaisesti.
ap
sittenhän tiedät. Voi kyllä olla, ettei sitä kautta etene. Sanoit, ettei allergioita ole... Minusta tuo voisi kyllä olla myös allergista nuhaa, joten ehkä sitäkin kannattaisi selvitellä vähän tarkemmin. Voi tietysti johtua ihan vain kylmän ja kuivan talvi-ilman ärsyttämistä limakalvoista. Kannattaa ehkä kokeilla ensin sitä ilmankostutinta, josko olisi apua.
Osaisiko joku vielä neuvoa, kuinka helposti arvauskeskuksesta saa lähetteen nenä-korva jne erikoislääkärille, vai tartteeko aika varata itse yksityiseltä? En ole koskaan käyttänyt hajustettuja pesu ym-aineita. Ainoa hajuste on oma hajuveteni, jota käytän satunnaisesti. ap
Meillä on lapsivakuutus, joten ollaan aina käyty erikoislääkäreillä. lastenlääkäri siirsi meidät joulun jälkeen korva-nenä-kurkkulääkärille. Eipä oo tuokaan vielä ratkaisua kekinyt. Tosin kokeiltiin taas sitä korvien putkitusta ja nyt seurataan. Kyseli vain, onko mahdollisuutta homeeseen tai eläinallergiaan. Allergiatestit otettu jokunen vuosi sitten ja silloin olivat puhtaat. Varmaan poika joutuu uusiin testeihin.
TUota pakkasen osuutta minäkin tässä nyt mietin. Onko kellään kokemusta, mikä ilmankostutin olis tarpeeksi laadukas? Mitään lelua ei viitsisi hankkia. Mietin kyllä ilmanpuhdistintakin, mutta kunnolliset näyttävät olevan melko hintavia...Kokemuksia näistä?
Hermo menee! Mitä pitäisi tehdä?
ap