Miks ei buranaa raskaana?
En mä tiennytkään, ennen kuin kaveri sanoi... Olen ottanut pari buranaa alkuraskauden aikana päänsärkyyn :/
Kommentit (7)
on ainoa lääke mitä saa ottaa ilman lääkärin määräystä. Mutta eihän nuita voi alussa tietää, eli ei syytä huoleen. Mutta älä jatkossa syö.
Ei se niin vakavaa ole. Ei sitä suositella alkuraskaudesta eikä varsinkaan sitten aivan lähellä synnytystä.
Mutta ei ole tapahtunut mitään vakavaa.
Minun migreeniä on hoidettu lääkärin valvonnassa näin raskauksien ajan. Mutta aina asiat täytyy varmistaa lääkäristä.
Ibuprofeeni vaikuttaa hetken aikaa vauvan sydämeen.
Toki ne pitää lukea muulloinkin, mutta raskausaikana on tärkeätä lukea lääkkeiden käyttöohjeet.
Ibuprofeiinia (eli Buranaa jne.) ei todellakaan suositella käytettäväksi raskauden aikana. Se voi aiheuttaa vahinkoa vauvalle, kuten aiemmat jo vastasivatkin. Minä olen viikolla 22, enkä ole saanut tulehdukseen muuta kuin Panadolia, sillä kukaan lääkäri ei halua kirjoittaa ibuprofeiinia, ellei pää ole irtoamassa.
"Kaikkien lääkkeiden, myös kipulääkkeiden käyttöön tulisi suhtautua erityisellä varauksella raskauden ja imetyksen aikana.
Sikiö on haavoittuvaisin lääkkeille erityisesti kolmen ensimmäisen raskauskuukauden aikana, jolloin lääkkeiden käyttö tulisi vähentää minimiin. Tulehduskipulääkkeet saattavat vaikeuttaa myös raskaaksi tulemista.
Kaikki jatkuvat lääkitykset, esimerkiksi kivunhoidossa, on syytä käydä rauhassa lääkärin kanssa läpi jo raskautta suunniteltaessa. Aina lääkehoitoa ei voida välttää, eikä se ole järkevääkään, jos äidin kipu muodostuu riskitekijäksi raskaudelle. Esimerkiksi reumapotilaat tarvitsevat usein säännöllistä ja jatkuvaa lääkitystä kipuun sekä tulehduksen rauhoittamiseen.
Parasetamoli on turvallisin kipulääke raskauden ja imetyksen aikana. Tulehduskipulääkkeet (kuten ibuprofeeni) voivat sen sijaan vaikuttaa sikiön kehitykseen ja lisätä keskenmenon riskiä. Niitä ei tule käyttää raskauden viimeisellä kolmanneksella ollenkaan ja kahdella ensimmäiselläkin kolmanneksella vain lyhytkestoisesti ja pienimmällä mahdollisella annoksella. Ibuprofeeni erittyy äidinmaitoon vain merkityksettömän pieninä annoksina, joten sitä voidaan käyttää tarvittaessa imetyksen aikana.
Mikäli olet raskaana, keskustele lääkärisi kanssa aina ennen kipulääkkeen käyttöä."
raskauden aikana olevan elintärkeän reiän (foramen ovale).