Miksi lapsen sanotaan kuluttavan 500€/kk, mutta sossu huomioi vain 280€/lapsi??
Eikö sossun pitäisi ajaa lapsen etua ja maksaa todellisen kulutuksen mukaan toimeentulotukea?
Kommentit (20)
Joku ostaa käytettynä joku uutena tavarat, joku imettää joku antaa korviketta, joku käyttää kestovaippoja joku kertiksia?
mutta vain kun tekee itse työtä sen rahan eteen. jos ei tee mitään, niin ei saa myöskään niin paljon kulutusrahaa. eihän lapset siihen mitenkään liity. monet tehtailee lapsia yhden per vuosi että saisi lojua kotona, rahaa tulee tilille ilman että tekee päivääkään töitä ja silti narisee ettei rahat riitä! menisi töihin.
lastensuojeluilmoitus kun hän ei huomioi lapsen etua.
Ainakin sosiaalitoimen mukaan alaluokkalainen lapsi kuluttaa 290 e/kuussa (tämä siis elareita laskettaessa) ja totta kai sosiaalitoimella on muutenkin omat mittarinsa: hehän nimenomaan määrittävät sen MINIMIN, jolla ihminen - lapsi tai aikuinen - voi pärjätä.
Kyllähän lapset kuluttavat KESKIMÄÄRÄISESTI paljon enemmän kuin toimeentulotukiasiakkaan perheessä. Siksihän puhutaan vähävaraisista ja toisaalta keskituloisista. Ja uskon, että lapset Eirassa tai Kaivarissa kuluttavat vähän enemmän kuin esim. lapset Kontulassa KESKIMÄÄRIN, sillä heidän vanhempansa ovat sitten niitä hyvätuloisia. - Palaahan jo Eiralaismuksun asumiseenkin paljon enemmän rahaa.
Totta kai suomalaislapsen KESKIMÄÄRÄINEN kulutus on enemmän kuin vähävaraisen toimeentulotukiasiakkaan minimitoimeentulo. Vai pitäisikö sossun siis maksaa kaikille kahden keskituloisen vanhemman palkan verran toimeentulotukea? Ei taitaisi kukaan käydä töissä sen jälkeen...tai no, ne "hyvätuloiset" ehkä.
Kyllä meillä kolmen lapsen yhäriperhe on aina tullut leveästi toimeen reilun tonnin kuukausituloilla (sis. lapsilisät, elareita en hae enkä saa, muita tukia ei, ei velkaa, oma kämppä josta vastike 195,-/kk). Matkaillaan paljon jne., mutta esim. vaatteita tai tarvikkeita en ole kenellekään koskaan ostanut muuta kuin kirppiksiltä.
kai vanhempien vastuulla on työllistyä/opiskella/valmistua ammattiin niin, että ottavat vastuun lapsen elatuksesta.
ihme ajatusmalli sulla, ap.
Nämä sosiaalipummit on niin vastenmielisiä!
koska enemmän tienaa kotona loisimalla.
Ja mä maksan vuokrakämpästäni lähes yhtä paljon asumistuen jälkeen, omavastuu 170€.
Ehkä kertoo siitä, että KESKIVERTO perheessä kulutus on tuon 500 e kuussa. Meillä menee enemmänkin. Meillä ei riittäisi mitenkään päin 280 euroa kuussa, kun pelkkä hoitomaksukin on elokuussa yli 250 euroa, mutta veikkaan, että sossun asiakkaan lapsen hoitomaksut eivät ole noin paljon eli ei ole sitten kulutuskaan niin suurta.
Jos meillä siis lapsi kuluttaisi 500e kuussa, niin puolet siitä menis hoitomaksuihin ja 250 euroa kuussa muuhun. Ja toimeentulotukea saavan perheen hoitomaksut jos on 0, kun lapsi ei ole hoidossa, niin eiköhän se samainen 250 euroa suurinpiirtein riitäkin niihin kuluihin?
päivähoidossa, hoitomaksu on kylläkin vaan 0€/kk.
Ja molemmilla on elatusvelvollisuus.
Ostat sen Muumi-shampoon sijasta Pirkka-shampoota alennuksesta ja Kuomien sijaan ostat Tarjoustalon 5 euron talvikengät. Lihat alesta, halpaa ruokaa.
Reilusti allekin 280 euron saa lapsen elätettyä kuukauden ajan!
hoitotukea saa vain vajaa 300€/kk ja kaksi alta kolmevuotiasta kotona, eli meillä tuolla rahalla elätetään kahta lasta (okei toki on myös sitte oikeita tuloja, mutta silti.)
"kai vanhempien vastuulla on työllistyä/opiskella/valmistua ammattiin niin, että ottavat vastuun lapsen elatuksesta. ihme ajatusmalli sulla, ap."
En ole ap, mutta kysyn, että miten he, jotka eivät yrityksistään huolimatta onnistu opiskeluissaan eivätkä kykene työhön sairauden/vamman/mielenterveysongelman vuoksi. Sokeat, kuurot, liikuntavammaiset, mielenterveysongelmaiset, pitkäaikaissairaat jne voivat olla hyviä vanhempia, vaikka eivät työelämässä selviytyisikään.
"onhan siitä lapsesta tulojakin yli 100 euroa"
Lapsilisä sisältyy siihen sossun maksamaan rahaan. Se ei siis tule sossun rahojen lisäksi. Samoin mahdolliset elatusmaksut.
Sossu laskee lapsen kulutuksen näin: yleinen kulutus 290 (koululainen) lisäksi asumiseen oma osuus, jos päiväkotimaksuja ne tulee päälle ja terveyskulut esim vakuutukset lasketaan siihen päälle. ja taisi olla jotain muutakin. Eli siitä tulee noin 500 ja jopa ylikin.
ja asumisen maksaa kela. eli sossu pimittää mun lasteni rahoja, kun niillä ei ole terveyskuluja.
Eikä sossu mitään vakuutuksia maksa.
lapsella on 2 tyossäkäyvää vanhempaa
ja lapsettomilla omalla rahallaan tienattu elanto
etko nyt tajua et kun tuohon hommaan lähdit, maksat itse kulut.
Elämäsi ei ole minun syy, ja minä en pentujasi rupeaa elättämään
ethän sinäkään minua elätä
eli lapsilisä! onko lisäski esim. elatusmaksua?