mikä diagnoosi?
Isäni (55v) pääsi sairaalasta, ei kerro mikä hätänä. Sanoi vain että "I42.0, etsi siitä". Onko tuo joku tautinumero tai tunnus, ei sano minulle mitään. Mikä isää vaivaa, apteekissa lähti käymään. On ollut viime aikoina väsynyt ja hengästyy helposti n 20 metrin kävelyn jälkeen.
Kommentit (6)
eikä halua huolestuttaa. Tuo on sairaus, johon netin mukaan kuolee 50% diagnostoiduista 5 vuoden kuluessa. Eli sydän ei jaksa vain kovin kauaa, laajentaa kammioita että saisi volyymia, muttei jaksa vaan tekee kertakaikkisen stopin eikä enää starttaa vaikka kuinka virtaa iskettäs.
Huono ennuste, parannuskeinoa ei ole, se on ns etenevä sairaus. Ainoa riski-altis parannuskeino on sydämmensiirto... valitan.
Minun mieheni, 41v sai samaisen diagnoosin syksyllä, lisäksi hapetusongelmia kun keuhkoissa nestettä tuosta taudista johtuen.
ad 24% vasemmassa kammiossa eli mitä tohon sanoisi, toivotaan parasta, päivä kerrallaan, 4 ja 6 - vuotiaat lapset. Käy vielä töissä, lääkkeistä johtuvaa väsymystä on, mutta ainakin vielä jaksaa. Tosin haluaisi lopettaa työnteon, mutta se ei ole taloudellisesti mahdollista, mun pph-palkka ei kyllä perhettä elätä.
Vajaatoiminta on aina vakavaa. Lääkehoito on kuitenkin nykyään todella tehokasta, joten omalla sydämmellä voi diagnoosin jälkeen pärjätä jopa 20 vuotta, onpa sairaus joillakin täysin oireeton vielä vuosia diagnoosista.
Sairaus on etenevä, mutta lääkehoito keventää sydämmen kuormaa mm sykkeitä ja paineita alentamalla niin, että laajeneminen voi jopa pienentyä (sairaus ei silti parane, valitettavasti). Yleensä tuossa on takana sepelvaltimotauti, alkoholismi tms ja yli 75-vuotiaista tuota sairastaa yli 10%. Alle 50v melko harvinainen, n 4/100 000 henkilöä sairastaa sitä. Osa tuosta on perinnöllistä.
Älkää masentuko, oikea lääkehoito on tärkeä, samoin tupakointi pois ja painoa alas10%, niin taas jaksaa heilua.
Lue lisää tästä: http://www.karpatiat.net/karpatiat/Arkisto/fi_FI/dilatoiva/