Kolme lasta ja rahat aina vähissä ja koti aina sotkuinen.
Lapsia en vaihtais siistiin kotiin ja rahaan, mutta joskus kyllä haaveilen siististä kodista. Vaan kun meillä siivous on sama kuin tekisi lumitöitä lumisateessa.
Kommentit (26)
mutta nyt olenkin niistä täysin riippuvainen.Arvaa vaan miltä meillä näyttää kun apk ja kuivausrumpu kumpikin temppuilee...
on se, että karsii kaikki tavarat/esineet/pehmolelut/lehdet/kirjat/tilpehöörit (lasten ja aikuisten) ihan minimiin.
Kätevää aloittaa homma niin, että päättää heittää seuraavan kuukauden aikana joka päivä 10 tavaraa/esinettä/jne.. pois, joko siis roskiin, kirpputorille vietäväksi tai lahjoitettavaksi jollekulle/jonnekin.
Kätevää, ja tehoaa oikeasti. Johan sen järkikin sanoo; mitä vähemmän roinaa, sitä vähemmän on sotkua vaikka "kaikki" roina olisikin lattioilla tai väärillä paikoilla :)
(kannattaa tietysti samaan aikaan lopettaa kaiken turhan ja ylimääräisen ostaminen, lopettaa lehtitilaukset, kaupasta lapsille pikkulelujenkin ostaminen jne, samalla säästyy sitä rahaakin)
Mitenkö?
No tässä mun vinkit:
1.leluille omat laatikot; autot,nuket,legot jne.
2.imuroin 3kert./vko.
3.pesen lattiat kerran viikossa
4.pyyhin pölyt kerran viikossa.
5.pyykkiä pestään 2-3kert./vko
6.astianpesukone pyörii joka toinen päivä.
7.roskat joka päivä ulos.
Lapset (2v.3v.6v.) siivoavat omat lelunsa, ja lelut pysyvät omassa huoneessa eli olohuone ja makuuhuone sekä keittiö ovat "leluvapaata" aluetta.
6v.oma huone, jonka pitää järjestyksessä.
Vaatteilla on omat paikat, ulkovaatteet osaa jokainen laittaa kuivumaan patterille ja pyydettäessä omiin laatikoihin.
Turhat lelut ja vaatteet ym.tavarat pois.
Mikä on vaikeaa?
Meillä on myös kaksi kissaa, eikä koti ikinä ole "kuin pommin jäljiltä".
Mitenkö?
No tässä mun vinkit:
2.imuroin 3kert./vko.
7.roskat joka päivä ulos.Lapset (2v.3v.6v.) siivoavat omat lelunsa, ja lelut pysyvät omassa huoneessa eli olohuone ja makuuhuone sekä keittiö ovat "leluvapaata" aluetta.
6v.oma huone, jonka pitää järjestyksessä.Vaatteilla on omat paikat, ulkovaatteet osaa jokainen laittaa kuivumaan patterille ja pyydettäessä omiin laatikoihin.
Mikä on vaikeaa?
Meilläkin koti oli siisti siihen asti, kunnes menin vuosi sitten töihin hoitovapailta. Äidin voimat menivät päivisin muuhun kuin siivoamiseen...
Mitenkö?
No tässä mun vinkit:
2.imuroin 3kert./vko.
7.roskat joka päivä ulos.Lapset (2v.3v.6v.) siivoavat omat lelunsa, ja lelut pysyvät omassa huoneessa eli olohuone ja makuuhuone sekä keittiö ovat "leluvapaata" aluetta.
6v.oma huone, jonka pitää järjestyksessä.Vaatteilla on omat paikat, ulkovaatteet osaa jokainen laittaa kuivumaan patterille ja pyydettäessä omiin laatikoihin.
Mikä on vaikeaa?
Tässä vinkkini:
Vähennä tavaraa, kierrätä ja lahjoita.
Siivoa joka päivä samaan aikaan ainakin jotain.
Mutta kun on vuorotyössä ja iltaisin pitäisi ehtiä olla lasten kanssakin niin ei ehdi koko aikaa siivota.
No, ei meillä ole kyllä edelleenkään kuin pommin jäljiltä, mutta ei meillä kyllä ehditä kolmea kertaa viikossa imuroida.
Tai sitten pitäsi vain tehdä niin, että töistä tullessa pannaan lapset katsoon telkkaria ja aletaan siivoamaan.
Mitenkö?
No tässä mun vinkit:
2.imuroin 3kert./vko.
Mikä on vaikeaa?
Meilläkin koti oli siisti siihen asti, kunnes menin vuosi sitten töihin hoitovapailta. Äidin voimat menivät päivisin muuhun kuin siivoamiseen...
ja pyykkikone 7-9 krt viikossa (eniten taitaa tulla mieheltä pyykkiä, kun se on liiankin hygieniaintoinen).
Tähän päälle 3 alle kouluikäistä (joista kaksi valvottaa kaikki yöt), mun opiskelut ja freelancer-työt. Juu ei ole koti juuri koskaan järjestyksessä.
Joo, käyn töissä. Teen 2-vuorotyötä.
Lapset hoidossa mummolla, 6v.eskarissa+päivähoidossa klo.6.50-15.10.
Olen töissä vuoroviikoin 7.00-15.00 ja 14-22.
Mies opiskelee, joten tulot miehellä 200e/kk ja mulla n.1200e. menot;vuokra 550e,netti 40e puhelinlaskut n.40e. Ruokaan n.450e/kk.
Ja vapaa-aikana meillä myös askarrellaan ahkerasti, leivotaan ja tehdään kunnon kotiruokaa.
Ollaan ihan normi perhe.
Kunhan mies valmistuu ja saa töitä niin oma asunto on unelmissa.
pysyy se koti siistinä. Jopa niillä 3-lapsisilla perheillä.
Lapset haetaan vasta klo 17 hoidosta. Heti katsomaan telkkaria.
Sen jälkeen syömään ja saavat pelata sen aikaa, että äiti saa keittiön siivottua.
Voivat katsoa taas telkkaria tai pelata, että äiti ehtii pestä pyykit ja imuroida.
Sitten onkin jo klo 20 ja on aika syödä iltapala ja pestä hampaat ja sänkyyn klo 20.30
Viikonloppuisin lapset viedään mummolaan hoitoon, että saa viikonlopun levätä rauhassa ja siivota.
Näin säilyy koti siistinä kun lasten ei anneta askarrella ja leikata ja piirrellä ja siivota. Kun he istuvat telkun ja tietsikan ääressä sen klo 17-20 niin koti pysyy siistinä.
Mieluummin elämää lapsillekin ja hiukan sotkua kuin tv-tolloja ja siisti koti.
Meillä kaikki (41v, 7v, 4v ja 2v) joutuvat osallistumaan siivoamiseen ja järjestelyyn, ja vastapainoksi kaikki osallistuvat myös kodin sotkemiseen.
Leluja ja leikkejä saa levitellä pitkin kämppää ja askarrella (ja varsinkin leikellä silppua...) ihan mielinmäärin, kunhan vaan jälkensä siivoaa. Eikä mitään natsimeininkiä tarvita, vaan jos kyseessä on ihan selvästi leikki, jonka uskon jatkuvan myös seuraavana päivänä, niin siivota ei tarvitse (paitsi sitten seuraavana päivänä).
Nautin kyllä suunnattomasti sujuvasta ja tehokkaasta siivoamisesta yksin, mutta en ole koskaan paljastanut lapsilleni, että teen sellaista kun he eivät ole näkemässä... He tekevät osansa parhaan kykynsä mukaan.
kuinka meillä oli aina sotkuista ja tavarat hujan hajan. Siihen totuin. Teini-ikäisenä sitten aloin ihmetellä, että äitini taitaakin olla siistinpuoleinen ihminen, alkoi olla vähitellen yhä siistimpää ja sisustetumpaa. Nyt, kun on kolme lasta, ymmärrän hyvin, mistä omassa lapsuudessani oli kyse. Ei äiti yksin jaksa koko ajan paikkoja järjestellä, vaan nyt on aika relata tuon asian suhteen. Vielä jokunen vuosi, niin sitten satsataan aikaa, energiaa ja rahaa siihen siisteyteen ja sisustamiseen.
No esim. millä ajalla vielä imuroisin 3x/vko? Ei riitä aika muutenkaan edes kaikkeen välttämättömään, saati siihen, mihin haluis. Meillä vanhin jo koulussa ja kaksi vanhinta harrastaa 3x/vko. Minä ja mies ei edes ehditä harrastaa säännöllisesti. Ja mulla ei vaan ruuti riitä kodinkoneena oloon.
Kai se loppujen lopuksi on kyse priorisoinnista, mutta mulle siisti koti ei kuitenkaan ole numero 1.
ap
koti sekaisin ja rahatkin loppu. Näin se vaan menee. Minusta se on lapsilta pois jos koti on tip top. Ja se joka jaksaa jynssätä nurkkia joka päivä on kyllä ehkä jossain vaiheessa tällä palstalla kirjoittamassa uupumuksesta.
Ota rennosti ja siivoa vain välttämätön. Jo lelut pois näkyvistä tekee paljon. Itse olen Yh:na opetellut sulkemaan silmät sotkulta :D
on kuin juoksumatolla juoksemista. Eteenpäin et pääse. Varsinkin tuon 2 vuotiaan kanssa. Siivosin lehdet koriin... levitti ne.... Keräsin kaikki tyynyt yläsänkyyn.. kiipesi sinne ja heitti kaikki alas... Lakaisin kissanhiekat lattialta.... meni laatikolle ja levitti lisää... Ei edistynyt tippaakaan.
Mä asun tällä hetkellä saman perheen kanssa kahta asuntoa (juu, älkää kysykö miksi). Toinen on 200m2 ja toinen on 45m2. Kummassakin on siihen asuntoon tarvittama määrä tavaraa ja vähän enemmänkin. Molemmissa ollaan melkein yhtä paljon. Pienemmässä asunnossa ei ole tiskikonetta, joten siellä tiskataan käsin. Silti siellä on aina paljon siistimpää ja tuntuu myös, että siistinä pitämisessä on vähemmän työtä.
Kaikki siivouksen osat on yksinkertaisesti pienempiä ja vievät vähemmän aikaa. Tuon pikkuasunnon saa pysymään erittäin siistinä ihan noin 20 minuutin päiväpanostuksella. Isompaan tuntuu menevän tuntikausia päivittäin. Lisäksi omakotitalosta joutuu menemään aika kauas viemään paperit paperinkeräykseen ja metallit metallinkeräykseen, kun taas kerrostalokämpässä keräyspiteet on siellä samassa roskakatoksessa kuin jätteet ja kompostikin.
siistinä juuri ja juuri viikonlopun. Viikolla n ihan sama vaikka onkin vähän sekaista, likaista ei meillä kuitenkaan ole. Viikolla on sen verran touhua ettei sitä niin jaksa välittää ja perjantaina on ihana tulla siistiin kotiin ja ottaa rennosti. JOs ei jaksa tai halua koko aikaa siivota, on parempi opetella sietämään pienoista epäjärjestystä. Mä ennemmin menen lasten kanssa uimaan tai itse salille, kuin jään kotiin nysväämään maton hapsuja suoraan.
Mutta se on maks. kaksi päivää siivoamisesta kun taas on koti kuin pommin jäljiltä.
Arkisin kun käy töissä niin ei huvita kyllä vapaa-aikaa käyttää siivoamiseen.