Työnaloitus ilman työsopimusta
Eräs työntekijä aloitti tänään työt eräässä työpaikassa. Työpaikalla ei ollutkaan tänään ketään esimiestä paikalla ja hän siis teki täyden työpäivän tänään, ilman työsopimusta. Saa työsopimuksen vasta keskiviikkona tai jopa myöhemmin.
Eikös tämä ole laitonta?
Eikös tässä työntekijä tee pimeää työtä?
Kommentit (9)
nimittäin kirjoitella tällaisia tilityksiä.
sopimus kirjoitetaan keskiviikkona alkaneeksi ja työnantaja ei maksakaan palkkaa kahdelta eka pvältä?
Millä työntekijä todistaa olleensa töissä silloin?
Kyseessä on läheinen ihminen, että siksi haluan tietää ettei iske näppejään mihinkään paskaan!
Itse olen työskennellyt vissillä puheella kuukausimäärin ja aina ovat rahat tulleet.
Ihime nipotusta
sopimus kirjoitetaan keskiviikkona alkaneeksi ja työnantaja ei maksakaan palkkaa kahdelta eka pvältä?
Millä työntekijä todistaa olleensa töissä silloin?
Kyseessä on läheinen ihminen, että siksi haluan tietää ettei iske näppejään mihinkään paskaan!
onhan siellä ollut paikalla muitakin ihmisiä sentään tänään, jotka ovat nähneet tämän työntekijän töissä? Mutta tottakai, suullinen sopimus on jossain määrin riski. Toisaalta kyllä minä olen aloittanut joka ainoassa työpaikassani suullisen sopimuksen varassa ja aina se paperi on lopulta tullut asianmukaisesti kirjoitetuksi ja palkat maksettu.
No ei tuosta nyt kannata tehdä ongelmaa vielä nyt. Jos on sovittu, että työsopimus allekirjoitetaan keskiviikkona ja työehdot on sovittu suullisesti, niin homma on tosiaan aika hyvin hanskassa.
Läsnäolon työpaikalla voi todistaa vaikka sillä, että joku on nähnyt hänet siellä.
Pimeä työ tulee kyseeseen silloin kun ei maksa saamastaan työtulosta veroa.
Suullinentyösopimushan on ihan yhtäpätevä!
Eräs työntekijä aloitti tänään työt eräässä työpaikassa. Työpaikalla ei ollutkaan tänään ketään esimiestä paikalla ja hän siis teki täyden työpäivän tänään, ilman työsopimusta. Saa työsopimuksen vasta keskiviikkona tai jopa myöhemmin. Eikös tämä ole laitonta? Eikös tässä työntekijä tee pimeää työtä?
sopimus kirjoitetaan keskiviikkona alkaneeksi ja työnantaja ei maksakaan palkkaa kahdelta eka pvältä? Millä työntekijä todistaa olleensa töissä silloin? Kyseessä on läheinen ihminen, että siksi haluan tietää ettei iske näppejään mihinkään paskaan!
Työsopimussuhde on syntynyt silloin, kun on sovittu työnteon aloittamisesta. Työsuhde on taasen syntynyt silloin, kun työnteko on alkanut.
Sillä sekailla, koska varsinainen työsopimustehdään kirjalliseen muotoon ei tässä tapauksessa ole merkitystä.
Mikäli epäilys työnantajaa kohtaan on noin kovaa, niin tuskinpa on luvassa kovin pitkää ja "hedelmällistä" työsuhdetta muutoinkaan.
Toki kaikki on mahdollista, mutta valtaosa työnantajista pelaa rehtiä peliä ja maksaa sen mukaan kuin on sovittu ja kuuluu maksaa. Mikäli työnantaja haluaa laistaa palkanmaksusta ei tämä kirjallinen työsopimus ole tae mistään. Aina niitä sataviaan on kuitenkin itse lähdettävä hakemaan tai annettava asia ammattiliiton tehtäväksi.
Eli nou hätä.
Kumma kun heti pitää joidenkin vetää herneet nenään jos joku kysyy jotain.
Hoh hoijaa...
Ap
jolloin sillä on suullinen sopimus nyt voimassa. Ei ole laitonta, vaikka työntekijän kannalta vähän riskialtista tietysti.
Sopimus tai sen muoto ei tee työtä pimeää. Se tekee, jos palkasta ei makseta sivukuluja ja veroja.