Pakko myöntää, etten tarvitsisi lapsilisää!
Lapsilisät menevät meillä lapsen omalle tilille, ja suurin osa niistä on sijoitettu osakkeisiin (pienehkön perintösumman lisäksi). En yleensä edes muista koko asiaa, mutta silloin tällöin saatan maksaa vaikkapa jonkin harrastusmaksun tms. tililtä.
En tiedä tarkalleen, paljonko se on (satasen hujakoilla?), enkä minä päivänä se maksetaan - viitateen niihin avauksiin, jossa kysellään maksupäivää ilmeisesti rahapulassa.
SILTI olen sitä mieltä, että se tasa-arvon nimissä kuuluu myös meidän perheelle ja olen siitä iloinen :-)
Kommentit (15)
ettei tarvitsisi niitä. Mutta teissä on se ero, että hän on puhunut sen puolesta, että lapsilisä voisi olla vapaaehtoinen, toisin sanoen hyvätuloiset voisivat omantuntonsa mukaan antaa lapsilisänsä pois ja olla täten käyttämättä turhaan sosiaalietuuksia.
Voin kertoa, että sinä ap et ole teistä kahdesta se, jota kunnioitan.
tms esim kuukausilahjoituksen muodossa. Kyllä tarvitsevia tässä maailmassa riittää!
en mäkään tiedä paljon lapsilisä on, ja milloin se tulee. Meillä menee sellaiselle tilille jota ei juurikaan muuten käytetä. Mutta, kuitenkin, jos kerta verojakin maksetaan niin toisaalta onhan sitä sitten oikeus lapsilisään kuten kenellä tahansa, vaikka sitä ei varsinaisesti tarvitsisikaan. Annetaan se rahat sitten joskus vaikka lapsille itselleen!
laitan menemään lapsen tilille. JOs joskus tarttee ostaa jotain isompaa muksulle, nii sieltä voi sit ottaa rahat siihen. Tai sit ne rahat on siellä hamaan tulevaan ja lapsi saa ite päättää mitä niilä ostelee.
ihan välttämättä en "tarvitsisi" sitä noin 5.000 euron vähennystäkään, joka omasta ja mieheni palkasta kuukausittain veroina tehdään. Varsin kohtuullisena pidän sitä, että saamme tuosta summasta pari sataa euroa kuussa takaisin.
Paras järjestelmä olisi toki sellainen, jossa verotus olisi selvästi nykyistä kevyempää, ja vastaavasti ihmiset itse maksaisivat käyttämistään palveluista niiden todellisen hinnan ja kaikenmaailman lapsilisät yms. jätettäisiin historiaan.
Jos lapsiperheitä haluttaisiin tukea niin, että samalla kannustettaisiin myös vanhempia työntekoon, olisi tuloverotuksessa tehtävä lapsivähennys oiva keino.
minäkään tarvitsisi, siellä ne rahat makaa tilillä äitiysrahojen seurana. En aio lahjoittaa niitä pois, kyllä mieheni on jo moneen kertaan ehtinyt hillittömän korkealla veroprosentilla maksaa ne. Samalla tavalla valtion kautta kierrätetään kotihoidon tukikin takaisin tänne, eikä hävetä yhtään ottaa sitäkään vastaan.
voit laittaa vastaavan summan hyväntekeväisyyteen. Tarvitsevia lapsiperheitä on paljon, ja eikös lahjoituksista saa jotain verovähennyksiäkin?
Me yritetään aina säästää lapsilisät, mutta käytännössä ne kuluu joka kerta. Ne tulee suoraan säsätötilille, mutta aina sit loppukuusta ostetaan niillä ruokaa.
Meillä menee ens viikolla sähkötkin poikki, kun ei ole varaa maksaa laskuja :(
Joka päivä tätyy pennejä laskea, kuinka rahat riittää.
voit laittaa vastaavan summan hyväntekeväisyyteen. Tarvitsevia lapsiperheitä on paljon, ja eikös lahjoituksista saa jotain verovähennyksiäkin?
Vaikeahan on toki löytää semmoista mallia, jossa kaikki saisivat kaikkien mielestä tasapuolisesti kaikkea. Mutta jos palveluista alettaisiin maksaa tasan, tulisi niiden käyttäminen suhteessa kalliimmaksi köyhille kuin rikkaille.
Eikä tässä voi vedota työntekoonkaan: on töitä, jotka ovat mtalapalkkaisia vaikka voissa paistaisi, ja on aloja joihin opiskellaan vuositolkulla eikä palkka ole kummoinen.
Eikä voi vedota "ammatinvalintakysymykseenkään", koska jos ei olisi siivojia ja muita matalapalkkaisia aloja ei yhteiskunta pyörisi sitten lainkaan.
ihan välttämättä en "tarvitsisi" sitä noin 5.000 euron vähennystäkään, joka omasta ja mieheni palkasta kuukausittain veroina tehdään. Varsin kohtuullisena pidän sitä, että saamme tuosta summasta pari sataa euroa kuussa takaisin.
Paras järjestelmä olisi toki sellainen, jossa verotus olisi selvästi nykyistä kevyempää, ja vastaavasti ihmiset itse maksaisivat käyttämistään palveluista niiden todellisen hinnan ja kaikenmaailman lapsilisät yms. jätettäisiin historiaan.
Jos lapsiperheitä haluttaisiin tukea niin, että samalla kannustettaisiin myös vanhempia työntekoon, olisi tuloverotuksessa tehtävä lapsivähennys oiva keino.
laitan kyllä rahaa hyväntekeväisyyteen. Lisäksi en myy tai anna lapseni tarvikkeita rikkaille sukulaisille vaan seurakunnan kautta hyväntekeväisyyteen.
Olenkin Unicefin kuukausilahjoittaja (ja itse asiassa mieheni vielä erikseen), sitähän en avauksessani käsitellyt. JA annan kaikki lapsen tarvikkeet eteenpäin köyhälle sukulaiselle sen sijaan, että myisin kirppiksellä.
t. ap
varmaan aika monet eivät lapsilisää tarvitse ja sitten on meitä, joilla kaikki menee mikä tulee eikä aina riitäkään. Ja ne lapsilisät menevät ihan päivittäiseen elämiseen.
Hyvä, jos on asiat noin hyvin! :) Onnea sinulle siitä!
Nimimerkillä, minä kyllä tarvitsen joka sentin mitä saan. ( ja olen silti onnellinen :))