Saako mansikoita antaa 8kk vauvalle? JOstain
olen kuullut, ettei mansikoita alle vuoden ikäiselle. Tiedättekö mikä tähän voisi olla syynä?
Kommentit (22)
viime kesänä kun oltiin mansikoita poimimassa. Eipä tullut mitään oireita.
tuo, että on lista jostain allergisoivista ruoka-aineista, joita sitten siksi vältetään. Mitään ei tarvitse sen takia välttää automaattisesti.
Joskus suositeltiin että allergisoivia ruoka-aineita vältetään mutta nykyään on käsitys että mitään ei pidä vältellä turhan takia. Anoppini on aina kauhusta kankeana kun syötän vauvoilla mansikoita (tai kananmunaa) koska hän on oppinut että näin ei saa tehdä.
täällä on viisi lasta, jotaka syntyneetkin mansikkapellolla! Mansikka on ollut suurinpiirtein perunan jälkeen lastemme ruokalistalla, mitään oireita ei ole tullut. Aloitat tietenkin vain pienestä maistiaisesta, lisät mansikkaa neuvolan ohjeen mukaan seuraavalla kerralla taas vähän enemmän ja sitten vielä lisää, näet kyllä jos oireita tulee.
vaikkei vanhemmilla allergiataustaa olisikaan. Siksi sitä ei suositella alle vuoden ikäisille lapsille. Samoin on kiivin laita ja muiden eksoottisten hedelmien.
Joskus suositeltiin että allergisoivia ruoka-aineita vältetään mutta nykyään on käsitys että mitään ei pidä vältellä turhan takia. Anoppini on aina kauhusta kankeana kun syötän vauvoilla mansikoita (tai kananmunaa) koska hän on oppinut että näin ei saa tehdä.
Se sen sijaan on totta, että turha on vältellä vaikkapa appelsiiniä, vaikka se aiheuttaisikin naaman punoitusta. Maistelee sitten vain pienissä, kasvavissa erissä.
on joissain 6kk soseissakin, 8kk ainakin Bonan soseeessa. Tuota Bonaa olen antanut yli 8kk ikäiselle, tuoreita mansikoita en antaisi. Useat mansikka-allergikotkin ovat allergisia vain tuoreille mansikoille, hilloa ym. voivat kyllä syödä.
olen kuullut, ettei mansikoita alle vuoden ikäiselle. Tiedättekö mikä tähän voisi olla syynä?
Mitä ilmeisimmin torjunta-aineet, joita mansikoissa normaaliviljelyssä käytetään. Pitäisi etsiä sellaisia, jotka on viljelty ilman torjunta-aineita. Sellaisiakin löytyy nykyään!
itse asiassa kotimaiset marjat sopivat usein moniallergisillekin (maito, muna, vilja-allergiset jne) melko hyvin. Mansikka sen sijaan on histamiininvapauttaja, eli voi aiheuttaa suurissa määrissä ihon punoitusta tai mahakipuja. Mutta pahoja allergiaoireita aiheuttaa tietääkseni harvoin, samoin kuin allergisoivina pidetyt sitrushedelmät. Vauvojen yleisimmät allergian aiheuttajat ovat maito, muna, soija ja vehnä.
jos et keitä marjoja niin mitä tuo kiisseli on mitä lisäät marjojen päälle? en lähtisi neuvomaan ketään jos käytäisin mikroa ruoan laitossa...
koska mansikka on usein allergisoiva.
äiti + isä ei allergisia miellekään). Pitääkö silloinkin jotain allergisoivia tuotteita välttää?
TEin vauvalle tomaattisosetta viime viikolla, tähän asti olin välttänyt, kun tomaattiakin sanotaan allergisoivaksi, ei tullut mitään oireita.
ei olisi niin allergisoiva kuin tuore, eli ehkä sillä voisi aloittaa jos välttämättä haluaa, ja sitten jos ei siitä tule reaktiota, kokeilla tuoreella. Mutta oma päätöshän se lopulta on.
Mansikka on aika väkevä ja hapan, kirpakkakin lapsen suussa. Meidän melkein 3-vuotias ei vieläkään halua syödä mansikoita. Mansikkajäätelö kyllä menee, joten en kokeilisi sitä tuoretta, mutta sokeroitu, soseutettu versio voisi maistua. Ja onhan sitä mansikkaa mukava muusata kädessä ja sotkea punaisella värillä, ainakin mummon valkoinen pöytäliina =)
Esimerkiksi kaupoissa myydään muksun marjakimara sosetta mitä voi antaa 5kk ikäiselle ja siinä on mansikkaa. ja monta kertaa olen ostanut 8kk tyttärelleni muksun omena-mansikkaherkkua.. ei tommosii soseita varmaa tehtäis jos ei sitä mansikkaa sais alottaa jo 5kk iässä. ja mitä myöhempään kokeilut aloittaa, sitä herkemmin allergioita tulee.
purkissa alkaen 5kk myytämänä ja annoin 6-9kk vauvalleni tuoreitakin mansikoita soseutettuna kesällä.
Mitä joku tuohon allergiaan sanoin, niin itse olen moni allerginen, myös mansikalle, mutta en lastani turhan takia samalla dietillä pitänyt. Eikä ole lapset millekään allergisia.
lapsen kanssa olin tosi tarkka etten anna mansikkaa ennen vuoden ikää mutta tälle pikku kakkoselle aloitin jo tossa 9kk antamaan mansikkaa.
keitän kaurapuuron mikrossa ja laitan siihen sekaan jäisiä mansikoita. ne samalla jäähdyttää puuron että vitamiinit säilyy. Miten ihanan makeaa puuroa tuleekaan ja vauva tykkää :) mansikka ei minusta ole hapan eikä vaan makea. vadelma on hapan sekä tietysti viinimarjat ja puolukat. mustikoitakin olen laittanut jonain päivinä puuroon. Sokeria en menisi laittamaan sekaan. turha opettaa niin makealle.
MITÄÄN marjoja en koskaan keitä koska häviää vitamiinit. kiisseliinkin laitan marjat kupin pohjalle ja päälle kuuma kiisseli.
Mansikka on helposti allergisoiva ja muutenkin aika voimakkaan makuinen. Ehtii sitten vuoden ikäisenä vaikka maistella.
hapan vaan makea.
Mitä muita ruoka-aineita vältätte alle 1v. ruokavaliossa???
Siis tiedän toki nämä neuvolan ohjeet (hunaja, suola, nitraattipitoiset kasvikset) Mutta siis muita tällaisia "tavallisia" ruokia?
Täälä on neiti 9.5kk ja syö itetehtyä ruokaa ainoastaan.Maistettiin ensimmäisen kerran mansikka-mustaherukakkiisseliä joku aika sitten eikä mitään tullu :) lukeehan se sielä pakkauksen mukana tulevassa vihkosessakin,että mansikkaa saa antaa marjojen joukossa,ku opetellaan kiinteitä..ei kaikki siihen reagoi niinki aina pelotellaan