Keskeyttäisitkö raskauden rv 20-24? Millaisessa tilanteessa?
Meillä tällä hetkellä vaikea elämäntilanne.. vauvalla todettiin vaikeita rakennepoikkeamia ja nyt pitäisi päättää että jatketaanko raskautta vai ei.. en halua rakennepoikkeamasta enempää kertoa.. millaisessa tilanteessa kykenisitte raskauden keskeyttämään, vai kykenisitkö ollenkaan? Onko Downin syndrooma sellainen tilanne jossa raskauden keskeyttäisit?
itse tunnen jo sikiön liikkeet ja tuntuu todella pahalta.. olisi vain mielenkiintoista tietää mitä muut tekisivät näillä viikoilla? itse toki päätöksen sen teen, joten tiedostan sen.
Kommentit (49)
jos jotain epäilyttävää jossain ultrassa on niin se tutkitaan kyllä tarkemmin ja joskus tosiaan epäilyt osittautuu vääräksi, mutta kyllä tarkkaa tutkitaan ennenkuin diagnooseja annetaan
Oli todella vaikeaa, mutta niin huono ennuste lapsen elämälle oli annettu, että meistä se ei ollut elämisen arvoista elämää maata selällään sängyssä loppuelämää kotona tai laitoksessa, oppimatta ikinä nielemään tai istumaan, puhumisesta tai kävelystä puhumattakaan.
Vammat olisivat vaatineet pitkiä ja toistuvia leikkauksia ja usein, lisäksi infektiokierteitä eli pitkiä sairaalassaoloaikoja noin ylipäätään ja kipuja. Lisäksi meillä on jo ennestään kaksi lasta, en tiedä kuinka täyspainoisesti olisin pystynyt heistä lisäksi enää huolta pitämään kun kolmas olisi kaivannut täyttä hoitoa 24/7. Halit sinulle, tee niinkuin parhaaksi näet.
jos vauvalla ei olisi elinmahdollisuuksia tai hänen elämänsä olisi kasviksen tasolla tai muuten täynnä kärsimystä.
samaa mieltä minäkin
tappaisi lastani, vaikka olisi kuinka sairas.
mut en elä tuota tilannetta joten en tiedä ajatustani silloin mut vakaa käsitykseni on etten tappaisi lastani.
tuli dokumentti jossa oli povattu äitien lapsille vakavia vammoja, yksi jopa aivokuollut. kaksi teki abortin ja kaksi synnytti täysin terveet lapset (toinen muka aivokuollut mut oikeasti ihan normaali).
ja saat sieltä tukea paremmin kuin täältä.
turha tuollaisella mahdollisuudella vaikeassa tilanteessa olevia ihmisiä enää stressata
SUomessa on vähän aikaa sitten ollut tapaus, jossa tehtiin istukkabiopsia, jonka mukaan oli syntymässä terve lapsi. Lapsella olikin Downin syndrooma. Puhumattakaan ultran antamista "tuomioista". Ystäväni synnyttää näinä päivinä lapsen, jolle rakenneultrassa ei annettu elinmahdollisuuksia, kuitenkin tarkemmat yksityisellä tehdyt tutkimukset selvittivät, että kyseessä on vamma, joka tuskin tulee elämäänsä millään tavalla vaikuttamaan.
jos jotain epäilyttävää jossain ultrassa on niin se tutkitaan kyllä tarkemmin ja joskus tosiaan epäilyt osittautuu vääräksi, mutta kyllä tarkkaa tutkitaan ennenkuin diagnooseja annetaan
Ja sen jälkeen, kun mulla raskausaikana ollutta hematoomaa kontrolloitiin ultrilla kerran kuussa, mä en usko enää hetkeäkään ultran ihmeelliseen voimaan.
tehdä istukkabiobsia tai lapsivesipunkito, josta käy ilmi lapsen kromosomit. Myös magneettikuvaus on mahdollinen jos aivoissa ongelmaa.
rakenneultrassa todettiin ettei lapsella ole lainkaan munuaisia. Lapsi ei olisi pystynyt elämään kohdun ulkopuolella ja todennäköisesti hänellä olisi ollut myös muita vammoja.
Päätös oli todella raskas siskolleni ja hänen puolisolleen, mutta mielestäni oikea tuossa tilanteessa.
En tekisi.Tuon ikäinen sikiö on jo ihan vauva..Ja muutenkin mitä olen downia sairastavia nähnyt,niin mielestäni heillä kyllä oli oikeus omaan elämäänsä.Siis oikeus yli äidin ruumiin ja sen kuin aina toitotetaan,että äidillä on oikeus omaan ruumiisensa.Mutta entäs sillä lapsella?
en jaksaisi enää yhtään tervettäkään lasta!
t.kolmen äiti
Tälle kysymykselle. Miettisit vähän. :(
vaikka mikä vamma ois. Abortti on MURHA!!!
Helppo sanoa näin jos et itse ole ollut samanlaisessa tilanteessa.
Itse olisin valmis tekemään abortin.
Mieti vaikka seuraavia kysymyksiä:
-onko vaikeasti vammautuneen elämä ihmisarvoista elämää?
-vaikka vamma olisi esim. lievä down, onko kohtuullista asettaa toinen koko elämänsä ajaksi toisten ihmisten tuijotettavaksi, sortamaksi, jne?
-jos teillä on vaikea tilanne, erikoislapsi tuskin helpottaa?
-miten ITSE jaksat? Vieraat ihmiset voivat olla yllättävän ilkeitä myös sinulle (Esim. ravintolassa voivat lähteä pois kovaan ääneen huomautellen, kuinka ruokahalu katosi vammaisen syömistä katsellessa).
-mitä käy parisuhteelle?
-Suomessa on niin hyvällä tolalla sikiöseulonnat yms, niin virhe, että lapsi olisikin täysin terve, on häviävän pieni.
Itse olen vahvasti abortin kannalla, kuten edellisistä pohdinnoista ilmenee. Muista kuitenkin, että teet itse päätöksen ja muiden on hyväksyttävä se.
Jumala on antanut elämän ja Hänellä on valta myös päättää ihmisen elinpäivien määrä. Jos lapsi esim eläisi vain tunteja syntymän jälkeen, niillä tunneilla voi olla Jumalan näkökulmasta suuri tarkoitus.
Saatteko toisenkin ultraajan arvion tilanteesta? Minä kyllä haluaisin sellaisen virhemahdollisuuden poistamiseksi. En usko, että ultraaja sinänsä on virheellisesti ultrannut, mutta toinen voi tulkita rakennevirheet toisella tavalla, tiedätkö mitä tarkoitan?
Tuo on niin iso päätös, että haluaisin kyllä toisenkin mielipiteen asian toteamiseksi.
Itse olin rakenneultrassa pari viikkoa sitten ja kokenut ultraaja sanoi asiaa kysyessäni, ettei down näy ultrassa ollenkaan varmasti. Down: kun on niin monen tasoista, että leivimmät eivät näy ollenkaan (sellaiset siis, joihin ei liity poikkeamia esim. sisäelimissä).
Sydänvikoja esim. voi olla myös ilman down-riskiä!
4D ultra saattaisi paljastaa down:n tyypilliset kasvonpiirteet, jos siitä on kyse.
Itse ajattelin etukäteen että jos jotain vakavalta kuulostavaa rakennepoikkeamaa löytyy, miettisin vakavasti raskauden keskeyttämistä. Tulevana yh:na täytyy miettiä tavallistakin tarkempaan omaa jaksamista ja mitä pystyy lapselle antamaan. Mutta en todellakaan tiedä mitä olisin tehnyt jos tuollainen tilanne olisi tullut eteen.
Joten, mitään neuvoja en osaa antaa, mutta toivotan ap:lle voimia raskaaseen tilanteeseen ja päätöksentekoon. Mikään ratkaisu ei ole automaattisesti oikea tai väärä.
nykyään osa Valvira
Ja sielä kyllä asia tutkitaan tosi tarkkaan vaikka olisi selkeäkin diagnoosi kyseessä , joten ei todellakana anneta adoptoida yhden ulran perusteella.
HUSissa kaikki tapaukset, joilla seulonta ultrissa on jotain häikkää lähetetään sikiöntutkimusyksikköön, jossa perinatologian erikoislääkäri tutkii tarkemmin (ovat ihan niitä samoja lääkäreitä kuin esim. Helsingin lääkärikeskuksessa - jos joku kuvittelee, että yksityisellä olis parempia)
Seulonta on aina seulontaa ja sitä varten, että sieltä lähetetään jatkotutkimuksiin, joten jos arvio siellä on mennyt suuntaan tai toiseen ei se todella vielä tarkoita, että sen perusteella väärin perustein mitään keskeytyksiä suositeltaisiin
turha tuollaisella mahdollisuudella vaikeassa tilanteessa olevia ihmisiä enää stressata