dysfasia kysymys
Voiko olla kyse dysfasiasta jos pian viisi vuotias ei osaa yhtään laulua. Oppii korkeintaan yhden lauseen laulusta jos sitä tarpeeksi usein toistetaan. Vai onko jotain muuta mihin tämä ominaisuus voisi viitata? Muitakin kielen kehittymättömyyden viitteitä on.
Kommentit (11)
Mutta ota yhteyttä omaan terveydenhoitajaanne neuvolaan. Häneltä saatte tarvittaessa lisälähetteitä esim. puheterapiaan. En kuitenkaan usko, että on dysfasiasta on kyse. Jos lapsi muuten ymmärtää puheen, neuvot, toimii ohjeiden mukaan. Jos lapsi itse osaa puhua ymmärrettävästi jne. Meidän pojalla todettiin 3 vuotiaana lievä dysfasia. Jäi neuvolan kolme vuotis tarkastuksessa "kiinni." Olin jo epäillyt jotain. Sai lähetteet toiminta ja puheterapiaan. On nyt toisella luokalla koulussa, ihan normaalilla luokalla ja pärjää hyvin. Dysfaattisuuden huomaa lähinnä siitä enää, että tietyt sanat pitää selittää hänelle mitä tarkoittaa, kun esim. viisivuotias veljensä sanan ymmärtää.
sanojen muistamattomuuden vuoksi. Miten lapsi muistaa muuten asioita, oppiiko joitakin muita asioita helposti ulkoa? Ehkä laulujen sanat eivät kiinnosta. Mutta toki jos muukin asia puheenkehityksessä huolettaa, ota asia esille neuvolassa. Kysele myös päivähoidosta mielipiteitä lapsen puheenkehityksestä.
voisin ehkä kuvitellakin. Muitakin oireita siis on kuin pelkkä laulu. Ei löydä snoja jos yrittää kertoa jotain. Unohtaa nimiä ja sanoja koko ajan. Eikä osaa keksiä itse tarinaa tai toistaa edes lyhyttä hänelle kerrottua tarinaa tai lausetta.
ap
Tästä asiasta keskustellut ammattilaisten kanssa.
Dysfasia ei tarkoita sitä, ettei olisi muita ongelmia, kuin puhe.
Siihen liittyy paljon muutakin.
Tarkkaamattomuus, muisti, impulssiivisuus, muut käytöksen piirteet, luonne piirteet.
Olen lapseni kanssa nyt foniatrisella puolella tutkimuksissa ja siellä kysytään kaikki piirteet lapsesta keskittymiskykyä myöten.
Omalla lapsellani epäillään yhtä kielen osa-alueen erityivaikeutta, joka aiheuttaa oppimisvaikeuksia.
Lääkäri kehui, että olen tehnyt hyviä huomioita lapsestani.
Vaikeita asioita ja usein nämä näkyy koulussa oppimisvaikeuksina.
Ei siis kai muutenkaan opi asioita ulkoa. En ole kyllä huomannut moista edes miettiä, mutta kun nyt kysytään niin ei muista esim numeroita yhdestä kymmeneen, vaikka niitä kävisi usesasti päivässä läpi. Voi kerran sanoa ne oikein, mutta ei sitten enää seuraavana päivänä osaakkaan vaan esim vitoseen asti menee oikein ja sitten tulee kahdeksan seitsemän kymmenen jne.
ap.
Tästä asiasta keskustellut ammattilaisten kanssa. Dysfasia ei tarkoita sitä, ettei olisi muita ongelmia, kuin puhe. Siihen liittyy paljon muutakin. Tarkkaamattomuus, muisti, impulssiivisuus, muut käytöksen piirteet, luonne piirteet. Olen lapseni kanssa nyt foniatrisella puolella tutkimuksissa ja siellä kysytään kaikki piirteet lapsesta keskittymiskykyä myöten. Omalla lapsellani epäillään yhtä kielen osa-alueen erityivaikeutta, joka aiheuttaa oppimisvaikeuksia. Lääkäri kehui, että olen tehnyt hyviä huomioita lapsestani. Vaikeita asioita ja usein nämä näkyy koulussa oppimisvaikeuksina.
Voitko kertoa, millaisia huomioita olet lapsestasi tehnyt? Minkä ikäisestä lapsesta kyse?
ap
Nimeämisen vaikeutta tai hitautta on lapsellasi. Tätä samaa omallani.
Muisti liittyy dysfasiaan, niinkuin tarkkaavaisuusäiriöönkin.
On pikäaikaismuisti ja lyhytmuisti.
Kaikki pystytään testaamaan puheterapian ja psykologin testeillä. Psykologin tutkimukset kartoittaa koko lapsen kehityksen.
T.8
Keskittymiskyky, häiriintyykö keksittymiskyky ulkopuolisista, kaverit, leikkiikö yksin, sosiaaliset taidot,pelitaidot ja kestääkö häviön.
En edes muista kaikkea. Kaavake oli n. 2-3 sivuinen.
Oma lapseni on kohta 6v. ja saanut kuntoutusta. Ulkopuolinen ei huomaa hänessä mitään vikaa.
Nyt muistaa jo laulujen sanat. 5v. siitä ei tullut mitään.
Omassa lapsessani piirteet: Häiriintyy ulkopuolisista, reagoi muutoksiin, hätäinen, ei noudata sääntöjä peleissä, ei ymmärrä aina tilanteita samalla syklillä, kuin ikäisensä.
Näkyi myös testeissä eli tapahtuma kortit meni aivan väärään järjestykseen.
Oppii väärän sanan, niin käyttää sitä, vaikka asia hänelle korjattaisiin. Osaa kuitenkin lausua oikein, mutta unohtaa sen heti.
Kaikki kieliongelmat eritellään, että missä asioissa on huomannut jotain ja sitten lääkäri alleviivasi ne kohdat joita itse etsi.
Lapselle povattu lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksia. Matikassa tosi taitava.
Kirjaimet taas jää huonommin mieleen ja yrittää pakoilla niitä. Rupeaa aina laskemaan.
Tosi hieno homma, koska nyt koulussa ei tule yllätyksiä, kun tiedetään missä mennään ja lasta voidaan tukea kokoajan.
Lieviä ymmärtämisen vaikeuksia on pojalla ja kerronnallinen puhe jotenkin sekavaa.
Ammattilaiset hallitsee nämä asiat hyvin ja kieleen liittyy, niin paljon muitakin asioita.
Syrjähtää helposti puheterapiassa ja pienempänä vastasi kaikkeen, niin lyhesti, kuin pystyi.
T.8
Löydänkin paljon yhteisiä uusia piirteitä nyt kun mainitset. Meillä pikkuinen hyvin impulsiivinen ja herkästi reagoi muutoksiin. Selkeästi vaatii aina sopeutumisaikaa ennekuin on tilanteen tasalla. Vastailee kysymyksiin hyvin lyhyesti, yleensä yhdellä sanalla ja usein pyytää isompia sisaruksia kertomaan jos haluaa jonkin hankalamman asian kertoa. Muuten en ole huolissani mutta nimenomaan nuo mahdolliset oppimisvaikeudet mietityttävät. Mutta on tosiaan vielä sen verran pieni, että varmaan ennen eskariakin ehtii tilannetta kartoittamaan.
ap.
Kielenkehityksen ongelmia on paljon muitakin kuin dysfasia.
tulee mieleen? Olen lukenut dysfasiasta ja jotenkin jämähtänyt siihen, enkä oikein löydä muuta vaihtoehtoa. kuulisin mielelläni jos jollain on vastaavia oireita, tai tietoa mikä voisi olla kyseessä?
ap