miten saan vauvalle nestettä tarpeeksi flunssassa?
Meillä pikkuinen kipeänä, syö kyllä aika hyvin, melkein saman määrän kuin normaalistikin, mutta nesteen kanssa on ongelma. Tänään on tullut 2 tai 3 pissavaippaa (niistä yhdessä ei ollut edes paljon). Maitoa ei mene kuin muutama milli, vettä samoin. Sekoitin veden joukkoon hiukan hedelmäsosetta, sitä meni ehkä 10ml, ei enempää ainakaan.
Kokeiltu on tuttipullot (ja 5 erilaista tuttia), 3 erilaista nokkamukia, hörpytetty, lusikalla koitin antaa ruoan kanssa maitoa. Mitä ideoita vielä on, miten koitan saada lisää menemään? Ruiskua en viitsisi ottaa käyttöön, koska siitä todennäköisesti tulisi niin kamala itkuraivo, että oksentaisi (tekee tämän lähes joka kerta, eli oksentaa, kun tarpeeksi raivoaa) ja siinäpä menisi sitten sekä ruoan, että juoman hyöty...
Kommentit (10)
Vatsatauti on eri juttu. Mulla on kokemusta: yksi lapsistani joutui kerran alle vuoden ikäisenä sairaalaan tiputukseen, kuivuman takia. Oli silloin jo hyvin uninen ja veltto. Eikä siihen vatstaudin alkamisesta mennyt kuin vuorokausi. Mutta kun hoikalla lapsella ei vaan mikään pysynyt sitällä yhtään.
Nyt nuorin (1,9v) on ollut lähes syömättä muutaman päivän. Tänään on maistunut jo vähän ruokakin. Syynä on nyt tällä flunssa. Juonut on hiukan päivittäin, tarjolla on ollut maitoa (mitä normaalisti juo vähän) ja nyt ekstra herkkuna mehua. On ollut ihan leikkiväinen. En ole huolissani. Vaipat tosin on olleet täälläkin aika kuivia. Mutta sairaana ei ruoka ole maistunut.
Uskon, että sinun lapsesi saa nestettä siitä ruuasta.
maitoa ei siis ole mikään pakko tuputtaa?
Anna vaikka minuutin välein lusikallinen tai sitten pipetillä/ruutalla ruittaat vettä suuhun. itsetehdyt mehujäät on myös helppo ja hyvä tapa nesteyttää. Pillimehut tai maidon juonti pillillä (jos lapsi enemmän kuin 7-8kk) voi onnistua myös.
Ennemmin maitoa kuin kiinteää ruokaa on mun mielestä vauvalle parempi ohje.
Rinta suuhun vaan.
Pillivellit on mun mielestä myös oivallisia tuossa tilanteessa.
vauva siis 6kk.
Tissiä on turha antaa, sieltä ei tule mitään. Puuroja yai vellejä ei syö. Juuri oksensi ulos pelkkää limaa, kun joi maitoa muutaman kymmenen milliä. Eli maitoa ei enää yritetä, eilen oli sama homma. Ennen ei maidosta ole mitään tullut, tänään ja eilen limaa.
Noin pienen lapsen kanssa mä menisin aika kärkkäästi lääkäriin. Jos ei yöllä ala juomaan paremmin, niin sitten aamulla heti lääkäriin. Jos lapsi sattuu nukkumaan hyvin, niin kannattaa yöllä herätä pariin kertaan ja tarjoamaan vaikka lusikalla vettä suuhun.
Kuume vie voimia ja elimistö tarvitsee nestettä toipuakseen.
pääasiallinen ravinto, todellakin tarvitsee sitä. Ei 6kk hedelmäsoseilla pärjää. Lääkäriin jos ei juo!
Jos 6 kk ikäinen vauva sairastuu vaikka vatsatautiin, ei sille kyllä maitoa anneta missään nimessä. Vaan nimenomaan neste, suolat ja sokerit ovat tärkeitä. Niiden saanti pitää ensisijaisesti turvata.
Itse annoin vatsatautiselle 9 kk ikäiselleni 10 min välein laimeaa mehua pienen määrän. Sekä jos en ihan väärin muista, vähän vanhempana hän sai kipeänä pienen palan suolaista sipsiä "imeskellä" mehutankkauksen lisäksi.
Tärkeää on antaa vähän ja usein.
pitäisi muka antaa, kun se aiheuttaa ainakin ap:n vauvalla tässä tapauksessa oksennuksen?? Kyllä vauva ehtii taas terveenä juomaan maitoa tarvittavan määrän, kai kipeänä ollessa on tärkeämpää saada ylipäätään jotain nestettä menemään, saati että väkisin tuputtaisi maitoa ja aiheuttaisi oksennuksen? Mieluummin vettä tai mehua, joka pysyy sisällä!
Ruuan mukana tuleva neste imeytyy kaikkein parhaiten, joten jos vaan voit löysyttää ruokaa jollain nesteellä niin tee se. Jäätelö, pirtelöt ja sorbetti on aina hyvä nesteen lähde kipeänä ( lapsen nesteyttäminen on tärkeämpää kuin sokerin varominen) samoin pillimehu maistuu monille.Viinirypäleet ja vesimeloni kannattaa myös kokeilla, jos lapsi saa jo näitä syödä.
Maito lisää lapsen limaisuutta ja sitä kautta myös oksenteluherkkyyttä flunssan aikana. Omani ei suostu sitä juomaan koska selkeästi yhdistää maidon tuoman tukalan olon sen juomiseen. Mä en siis flunssassa sitä edes tarjoa, vaan annan kaikkea muuta nestettä. Flunssa on kuitenkin vähän poikkeustilanne, ja sen jälkeen palataan normaaliin eläään.