Tunnetko oikeasti lahjakkaan lapsen? Omaa ei lasketa...
Ihmiset tuppaavat olemaan sitä mieltä usein, että oma lapsi on lahjakas siinä ja siinä asiassa. Mutta tiedätkö ihan oikeasti lapsen, joka on hämmästyttävän lahjakas jossain asiassa? Meidän lähipiirissä on 10-vuotias tyttö, joka on todella musikaalinen ja taitava pianisti. Parasta on se, että hän touhuaa paljon ihan tavallisten lasten touhuja (soittaa tietysti myös paljon, koska itse haluaa) JA että äiti ei korosta lapsen lahjakkuutta millään tavalla.
Kommentit (32)
Puhui 1,5 kahta kieltä lähes täydellisesti.
Lukemaan oppi 3 vuotiaana molemmat kielet mitä perheessä puhutaa.
Koulussa on nyt toisella mutta tekee tunneilla paljon viidennen luokan tehtäviä.
Tietokoneen käyttö on liiankin taitavaa pojalla.
Osaa mm. laittaa youtubeen pätkiä ja laittanutkin.
Pojan vanhemmat ovat molemmat olleet myös "hyvin kehittyneitä".
Onneksi poika on kuitenkin kiva leikeistä pitävä lapsi.
Siskonsa nyt 1/2v ja mielenkiinnosta odottelen onko yhtä lahjakas kuin veljensä.
Sen perusteella, mitä itse olen nähnyt, poikkeuksellinen lahjakkuus jollain alueella on todellakin pois jollain toisella. Meillä on lähisuvussakin erityislahjakkaita, mutta omille lapsilleni toivon vain "sopivaa" lahjakkuutta eri alueilla: akateemisella, sosiaalisella. Nerous on hulluutta - uskon siihen. Jos on "liian älykäs" saattaa olla paitsi kummajainen muiden silmissä, myös oma olo muiden keskellä kovin epämukava. Jos omissa lapsissani ilmenee viitteitä erityiseen lahjakkuuteen, lähinnä alan murehtia, miten voisin kannustaa häntä kiinnostumaan myös niistä muista asioista.
Väsyttää tällaiset keskustelut.
meni vuotta aiemmin kouluun koska oli liian fiksu eskariin..
tosi fiksu likka muuten..
Laskee laskuja ja puhuu englantia. Terkkuja vain jos satut lukemaan tämän. ;)
tosi nopasti ja teki saman pelin myös väärin päin.
Vaikka hänen vanhemmistaan toinen on oikeasti ihan urpo.
Heillä tilanne on myös se että toinen kahdesta lapsesta on poikkeuksellisen lahjakas, toinen ei.
tosiaan siitä, että onko tällä mitään väliä, tai onko ainakaan mitenkään ihannoitavaa. Voi olla, että on ihan älyttömän taitava esim. matematiikassa, mutta sosiaaliset kyvyt ovat ihan nolla, tai kärsii olostaan "tyhmempien" seurassa.
Mun oma veli oli/on superlahjakkuus, mutta todella outo tapaus sosiaalisesti, ja näkee, ettei hänellä ole hyvä olo omissa nahoissaan. Ja jos voi päätellä jotain oman olonsa perusteella (vaikka olen vain tällainen "puolilahjakas"), voin vain kuvitella, kuinka vaikeaa hänellä täytyy olla: kaiken miettiminen käy tosiaan voimille, voin vakuuttaa!
Minulla on kaksi ns. tavallista lasta, jotka ovat keskinkertaisuuksia lähes joka asiassa.Sitten on yksi lahjakas lapsi, ja sanon niin, että toivoisin todella, että tämä kolmaskin lapseni olisi tavallinen. Hänen lahjakkuutensa tekee hänen elämänsä vaikeammaksi kuin meillä muilla ja hän on lapsista onnettomin ja herkin. Ja olemme kyllä yrittäneet tukea näitä lahjakkuuksia - mutta hänellä on myös heikkoutensa. Normilapsilla sujuu paremmin.
Nimim. Turha kadehtia meitä.
omasta tahdostaan huostaanotettu teini. Kotona äitipuli sabotoi opiskelua, nyt keskiarvo 9.8.
Jasser Arafati- asioita, sen muistan ja piinasi isäänsä kyselemällä kaikenlaisia muitakin :) Nykyään se on Lontoossa jonkunlaisena tohtorina, en tiedä tarkemmin. Ei olla kovin sukurakasta sakkia.
Tosi näppärä ja esim. taitava mailankäyttäjä. On muutenkin tosi fyysinen tyyppi.
Minusta älykkykys ja lahjakkuus on kaksi eri asiaa. Harvalla ihmisellä on molemmat samassa paketissa. Einsteinilla taisi olla.
Tiedän kyllä, että matemaattis-loogisuus on yksi seitsemästä lahjakkuuden lajista. Mutta minusta lahjakkuus toteutuu vasta silloin, kun sen pystyy laittamaan käytäntöön, se näkyy jossain. Jos on vain matemaattinen nero, eikä se tuo mitään lisäarvoa, niin...