minulle suositeltu leikkausta, jossa suolesta leikataan n10cm pois vaikean ummetuksen vuoksi
Onko kellään tietoo, jos suostun tähän leikkaukseen nytten, niin kuin pian sen jälkeen saa tulla raskaaksi?
Kommentit (12)
mietin vaan että hankinko ensin lapsen vai menenkö leikkaukseen. En vaan jaksais näit kipuja, mut en jaksais odottaakaan lastaa montaa vuotta, kun ikääkin on.
ja koko ajan vatsakipuja, mietin vaan että hankinko ensin lapsen vai menenkö leikkaukseen. En vaan jaksais näit kipuja, mut en jaksais odottaakaan lastaa montaa vuotta, kun ikääkin on.
Mulla on laiska suoli. Ollut aina. Käyn 1-2 krt viikossa tyhjennyksellä, eikä tee vielä pahaa pidempikään jakso.
Lääkkeitäkin pitää ottaa tuplamäärä että edes joskus toimii. Mulla todettu vika suolen loppupäässä, kun ponnistaa uloste menee vääräänsuuntaan ja suolessa on ollut divertikkeleitä. Mulla on vaikea olla jos maha ei toimi pariin päivään, sattuu ja turvottaa. Mutta olen 2 raskautta kestänyt tän ka, Kait se kolmaskin menee, jos pitää monta vuotta sen jälkeen odottaa?? Missä sä käyt tyhjennyksellä ja miten?
Tai jos muuten paha, niin microlax auttaa aina - onneksi. Samoin lämmin käsisuihku rentouttaa ja siten helpottaa.
että kantsisko kysyä gastroenterologilta...
Ennen leikkaukseen menoa kantsii kyllä kokeilla kaikki mahdollinen ja mahdoton.
Itse sain apua kahdesta asiasta (kaikkea on kokeiltu). Eli ensinnäkin ruokavalio. Mulle auttaa kun juon huoneenlämpöistä vettä n. 1,5 litraa päivässä. Vähähiilarinen ruokavalio on ihan ehdoton, erityisesti mulla vaikuttaa kun syön aamiaiseksi pekonia. Peruna on sitten toinen ääripää, tulee kipuja ja ummetusta ja viljat ja sokeri on melkein yhtä pahoja.
Toinen juttu on säännöllinen vyöhkyketerapia. Aloin saada siitä apua jo muutaman kerran jälkeen, mutta n. 10 kertaa käytyäni suoleni alkoi toimia säännöllisesti jopa useamman kerran viikossa. Nyt osaan jo itsekin hieroa tiettyjä pisteitä ja sekin auttaa. Nykyään suoli toimii lähes joka päivä, eikä kipuja ole juuri koskaan.
ruokavaliosta ja ummetus on mennyttä.
jättämällä valkoisen vehnäjauhon, sokerin ja perunan pois. Riittävästi pitää muistaa juodan vettä. Ja aamulla tarpeeksi kahvia. säännöllinen rytmi on tärkeää, eli vessakäyntejä ei saa pantata. Laxoberontipat on tehokkaita myös, mutta kun ruokavalion ja säännöllisen rytmin saa kuntoon, tosi harvoin tarvitsen lääkettä enää. Mutta koska sinulle on suositeltu jo leikkausta, olet varmasti kokeillut eri ruokavaliovaihtoehdot. Ysi nimittäin sopii yhdelle ja toiselle taas ehkä apu tuleekin vaikkapa runsaskuituinen ruokavalio tms.
Asia ei minua vaivaa. Vain raskausaikana käytän Levolacia tai muuta säännöllisemmin. Niin kauan kun siitä ei tule mitään ongelmia, annan olla. On minulla myös iso rakko, koska ei ole tarvetta käydä pissilläkään kovin usein. Imetysaikana riittää 2 krt/pv (aamulla&illalla), muulloin 3-4 krt/pv. Ei koskaan mitään ihmeellistä verikokeissa tai pissanäytteissä.
Mitä sun lääkäri tohon sanoo?
pahan ummetuksen vuoksi. kai joku 1,5 vuotta olisi ainakin suositeltavaa että parantelisit itseäsi. en ole mikään lääkäri.