onko 3 kummia "liikaa"?
kahdella heistä olisi puoliso myös, eli käytännössä siis viisi kummia?
Kommentit (12)
mun toisella on 4 kummia ja toisella 5.
meil on 3 kummia ja kaikilla puolisot. Olisi 4, jos yksi ei olisi tehnyt ohareita
Montako on vielä ehkä tulossa? Muistan kuinka viisas pappi neuvoi minua, että kaikkia läheisiä ei kannata "tuhlata" esikoisen kummeiksi. Niille seuraavillekin pitäisi riittää vielä joku tärkeä ja läheinen.
tarkoitan niin että kolme kummia joista on 2 pariskuntaa eli yhteensä sit kai 5 kummia. Eli mun läheisiä kolme ja heidän kahden puolisot.
Liikaa?
kokonaismäärä on vähän erilainen, kun on sinkkua, karannutta ja pariskuntaa. Mutta me olemme sosiaalisia. Ja meillä on ollut vara valita myös useammalle lapselle eli liikumme hengellisesti sitoutuneissakin porukoissa.
osallistuu lapsen elämään mitenkään.
Toisella lapsella on vain kaksi kummia, joista toinen (puolisoineen) ottaa jollain lailla kontaktia lapseen.
Meidän kokemukset siis ovat että molemmilla kummimäärillä justjust vältettiin se tilanne ettei yhtäkään kummia kiinnosta yhtään.
Meillä on kuusi lasta ja kummeja 4-6/lapsi. Läheisiä kavereita ja joitakin sukulaisia. Lähes kaikkiin tulee muutenkin pidettyä yhteyttä, ainoastaan pari virhevalintaa tullut kun etäisyys tai elämäntilanne on erottanut.
ellei heitä merkitä kummeiksi. Käsittääkseni edelleen vaaditaan vähintään se 2 kummia, joten mielestäni kolme ei mitenkään voi olla liikaa - ja eihän sille kummien määrälle taida olla mitään ylärajaa, saa niitä olla vaikka 30, jos tahtoo :)
Mun molemmilla lapsilla on kolme kummia. Esikoisen kasteen aikoihin kaikilla oli avopuolisot, mutta näitä avopuolisoita ei merkitty kummeiksi, ja hyvä niin. Kahdella kummeista on avopuoliso vaihtunut sitten kastetilaisuuden, toisella heistä jo parikin kertaa (kasteesta on aikaa reilut 4v). Kuopuksella taas kaksi kummeista on naimisissa keskenään, ja kolmannella on kyllä puoliso, joka ei kuitenkaan ole kummi.
Yhdellä näistä puoliso, jonka kutsun mukaan myös lapsen synttäreille.
Miehelläni ex-vaimonsa kanssa kaksi yhteistä kummilasta ja eipä tuo ole ollut missään yhteydessä kummilapsiinsa:-( Ne ovat exän puolen sukulaislapsia.
3-4 pariskuntaa olisi jo vähän liikaa.
häipyy lapsen elämästä.Siksi on hyvä olla useampi kummi.
2 kummia ja hyvä kun jaksan näihin kummeihin pitää yhteyttä, kertoa heille lasteni kuulumisia ja lähetellä lasten tekemiä kortteja ja pikkulahjoja jne.