Mihin tarvitaan yli 10 000€ pahan-päivän-vara säästöjä?
Tuossa yhdessä ketjussa about kaikilla oli sen verran rahaa säästössä, mitä tarkoitusta varten?
Ymmärrän että 2-3kk tulojen verran säästöjä on kaunis tavoite, mutta siitä enemmän, eikö ne jo kannattaisi sijoittaa?
Kommentit (47)
Sen lisäksi on sijoitukset, joten tuota ei tarvitse sijoitella mihinkään.
Ja käytännössä kaikki arvokas omaisuus on miehen hankkimaa ja siis turvaa hänen tulevaisuutensa jos ero tulisi.
Itse en halua mitään varsinaisesti omistaa, joten mua ei haittaa vaikka talo on miehen. En osallistu talon kustannuksiin, kuin maksamalla silloin tällöin vesi- tai sähkölaskun. Remontit ja muut mies maksaa ite, samoin lainanlyhennykset.
Tätä silmällä pitäen koen kohtuulliseksi, että voin jemmata omia rahojani tilille pahaa päivää odottamaan. Jos tulisi ero, voisin ihan tosta noin vaan hankkia vuokrakämpän ja sinne mööpelit. Ja ihan hyvä vaan että on tilillä ylimääräistä, viime vuonna yhden kuukauden aikana meni monta tonnia kun koira sairastui vakavasti, autoon tuli kallis remontti ja jouduin olemaan töistä poissa kolme viikkoa palkattomana.
ja nyt se on tullut tarpeeseen kun mies jäi yllätäen työttömäksi. Tulee tarpeeseen juuri nyt!
ja miehellä 500 euroo... oikeestikko yhellä oli 250 000 euroo säästössä?!??!eikö kannattas sijottaa vaikka asuntoon ja laittaa vuokralle??!? nyt kun saan vakipaikan niin aion laittaa 50e kuukaudessa säästöö ja jos isoja bonuksia tai ylitöitä niin sitten enemmän..
ois mielenkiintosta kuulla minkä ikäisiä nää supersäästäjät on? varmaan yli 30 kun on kertynyt niin paljon säästöjä..ite ollaan miehen kanssa alle 28-vuotiaita ja säästöt vasta alulla kun opiskelut päätetty!
Mitä suuremmat tulot, sen suuremmat menot.
"sijoittamista". Tietenkään ei kannata makuuttaa käyttötilillä.
mutta maksavat maltaita. Olen maksanut rintasyövän hoidosta tähän mennessä 75 000 euroa.
Melba varmaan tarkoitti, että rahaa tarvitaan siihen, että voi olla pois töistä ja lapsen kanssa sairaalassa.
Juu, paitsi korkeakorkoisiltakaan tileiltä ei huimia tuottoja saa. Jos ajatellaan, että olis vaikka 10000 euroa tosiaan syrjässä ja laittais sen 3 kk määräaikaiselle, niin korkoa voisi saada ehkä 1%. Siten korkoa vois saada jotain 8 euroa/kk ja siitäkin menee vielä verot eli ehkä 5 euroa. Toki tuokin on rahaa, mutta ihan järkyttävästi tuon tuoton hakemiseen ei ehkä kannata nähdä vaivaa. Lisäksi esim. S-pankin ei-määräaikaisilla tileillä saa 1,25% koron ilman mitään nostorajoituksia. Sinne tosin rahaa sitten tarvitaankin yli 20t.
oon sen sinne pikkuhiljaa muutaman vuoden aikana kerännyt. Oon kahden lapsen yh, työtön eikä mulla ole ammattia, syksyllä tarkoitus lähteä opiskelemaan ja silloin tulee raha tosiaan tarpeeseen..
Siis on varmaankin, sellainenhan yksityinen syöpäsairaala perustettiin juurikin tässä muutama vuosi sitten. Mutten kyllä tarkoittanut sitä, että lapsi pistettäisiin yksityisiin syöpähoitoihin vaan sitä, ett jos lapselle tulee vaikka leukemia, niin jos äidin ja isän pitää molempien jatkaa töissä käyntiä eikä saa olla lapsensa tukena syöpähoitojen aikana, niin on se varmaan rankkaa. 10000 euroa mahdollistanee sen, että voi ottaa puoli vuotta palkatonta vapaata työpaikaltaan?
menoja tulevaisuudessa, johon rahaa voisi tarvita tuon kymppitonnin tai enemmänkin.
1) Taloyhtiön julkisivuremontti tai putkiremontti. (Ikkunaremontti oli juuri ja se maksettiin pois säästöistä.)
2) Uusi auto, vanha on sellainen romu, että uudelle voi tulla tarvetta minä päivänä hyvänsä.
3) Asunnon remontti (tähän ei välttämättä menisi kymppitonnia, riippuu mitä tekisi)
4) Hoitovapaa
5) Työttömyys tai sairaus
6) Voi olla, että haluamme jossain vaiheessa isompaan asuntoon -> Käsirahaa
Lisäksi on mahdollista, että noista toteutuu pienen ajan sisällä useampi kuin yksi.
Muilla osilla varallisuutta (siis pari pilkkua siirtämällä) haetaan tuottoja.
Juu, paitsi korkeakorkoisiltakaan tileiltä ei huimia tuottoja saa. Jos ajatellaan, että olis vaikka 10000 euroa tosiaan syrjässä ja laittais sen 3 kk määräaikaiselle, niin korkoa voisi saada ehkä 1%. Siten korkoa vois saada jotain 8 euroa/kk ja siitäkin menee vielä verot eli ehkä 5 euroa. Toki tuokin on rahaa, mutta ihan järkyttävästi tuon tuoton hakemiseen ei ehkä kannata nähdä vaivaa. Lisäksi esim. S-pankin ei-määräaikaisilla tileillä saa 1,25% koron ilman mitään nostorajoituksia. Sinne tosin rahaa sitten tarvitaankin yli 20t.
Ei opiskeleminen ole syy sille että ei olisi säästöjä. Olemme opiskelijaperhe (5 henkeä) ja silti meillä on säästössä koko ajan rahaa n.3000 euroa ja yleensä enemmänki. Tähän ei ole laskettu vuokravakuutta 1000euroa jonka saamme kun muutamme. Todennäköisesti uudessa asunnossa ei ole nuin korkea takuuvuokraa. Tämä on ollut meillä korkein tähän mennessä. Tämän lisäksi meillä on s-bonustili jonne kertyy aina vähän rahaa ja josta otamme rahaa uuteen tiskikoneeseen, kesälomareissun polttoaineisiin, joululahjoihin tms. Minulal on minimiäitiyspäiväraha jne...Että sitä rahaa voi säästää kesällä ja pienistäkin lisätuloista. Emme siis tee töitä opiskelun ohessa. 50 euroa on tosi pieni summa säätöön jos on töissä. Tosi pieni...Pistä ennemminki yksi nolla lisää ja elä sitten sen mukaan mitä jäljelle jää. Elämme ihan hyvin vaikka miellä onkin vuokrakämppä ja vain yksi auto. Luulen että kun miehen opinnot päättyvät niin rahaa on säästössä ainakin yhden nollan verran enemmän. :)
Periaatteessa leikkaus olisi mahdollinen julkisellakin puolella, mutta todennäköisesti joutuisin roikkumaan hoitojonoissa lähes vuoden.
Nyt saan valita itse sekä leikkaukseni ajankohdan että lääkärin.
tällaiselle mutsille, jolla ei ole varaa maksaa sitä? Ei työpaikkaa odottamassa hoitovapaan jälkeen? Okt on, mutta puolet minun nimissä, puolet miehen? Auto minulla sentään on. Pitääkö myydä auto, jotta saa perintöverot maksettua?
Verottajaa ei kiinnosta mistä perintöverorahat tempaistaan. Voit yrittää myydä omaisuutta, pyytää velkaa pankista tai jotain. Joka tapauksessa ne rahat on jostain kaivettava, vaikka sitten talo myymällä.
Emme ole sen ihmeemmin säästäneet vaan säästöt ovat syntyneet ilman minkäänlaisia säästösuunnitelmia.
Ei tartte lainarahalla tehdä, voin ottaa säästöistä. Sitten vaan varantoa kasvattamaan uudelleen.