Isä nimitti poikaansa idiootiksi-sai sakot ja tuomittiin vahingonkorvauksiin (ov.)
Kuopio
Yläsavolainen mies sai sakot haukuttuaan kovin sanoin pikkupoikaansa. Lapsi oli tapahtumien aikaan 4-6 vuotias. Tuomio tuli kunnianluokkauksesta. Itä-Suomen hovioikeus piti ennallaan Iisalmen käräjäoikeuden viimesyksyisen tuomion.
33-vuotias mies joutuu maksamaan 25 päiväsakkoa eli 925 euroa ja korvaamaan lapselle kärsimyksestä 500 euroa.
Lapsi eli isänsä ja tämän uuden vaimon perheessä, jossa oli muitakin lapsia. Isä kutsui poikaansa muun muassa idiootiksi ja kusipääksi.
Syytetyn miehen oma äiti todisti poikaansa vastaan oikeudessa.
HS
Mitä mieltä tuomiosta? Oletko itse joskus haukkunut lastasi? Jos olet, niin tuomio odottaa!
Kommentit (14)
tuommoinen kielenkäyttö pientä lasta kohtaan.
Ihan oikein että sai sakot.
Muutenhan tuo isä olisi tuomittu siitäkin. Pelkkä nimittely kyseessä eli kunnianloukkaus. Ihan oikein että tuomittiin. 500 eurolla vahingonkorvauksia voi poika ostaa vaikka mitä kivaa itselleen.
Kyllä siellä oli yritetty syyttää myös pahoinpitelystä, mutta ei ollut riittäviä todisteita joten syyte ei mennyt läpi. Luin katsos toisesta lehdestä.. Mies oli haukkunut lastaan mm. kusipääksi ja idiootiksi, tästä mies tuomittiin(onneksi) koska hänen oma äiti oli todistamassa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010022511199018_uu.shtml
Kyllä siellä on syytetty myös pahoinpitelystä!
henkistä pahoinpitelyä:(
En mä todellakaan ole pientä lasta haukkunut.
Isompaa (15v) olen joskus sanonut tyhmäksi jonkin pahan riidan tiimellyksessä. Olen pyytänyt anteeksi ja ollut valtavan pahoillani.
Jos ei ole varaa maksaa sakkoja, niin sitten vaan vankilakassia pakkaamaan. Maksamattomat sakot muunnetaan vankeudeksi. Voi vaikka mummolassa nauhoitus pyöriä mummon kännykässä ensi vierailulla.
Kunpa kaikki isänäidit olisivat yhtä urheita todistamaan poikaansa vastaan.
eiköhän tuossa taustalla täydy olla jotain paljon vakavampaakin. Vaikea uskoa, että pelkkä pieni nimittely vie oikeuteen. Ja jos vie, niin täytyy sanoa että kaikkeen sitä varoja nykyään tuhlataankin. Täytyypä varoa, ettei vahingossa sano lasta tyhmäksi, jos hän tekee jotain tyhmää... Minun mielestäni tämä yhteiskunta on alkanut liioitella noissa vanhempien oikeuteen haastamisissa...
eiköhän tuossa taustalla täydy olla jotain paljon vakavampaakin. Vaikea uskoa, että pelkkä pieni nimittely vie oikeuteen. Ja jos vie, niin täytyy sanoa että kaikkeen sitä varoja nykyään tuhlataankin. Täytyypä varoa, ettei vahingossa sano lasta tyhmäksi, jos hän tekee jotain tyhmää... Minun mielestäni tämä yhteiskunta on alkanut liioitella noissa vanhempien oikeuteen haastamisissa...
niin olisi siitä ollut hyvä mainita tuossa uutisessa. Suomessa on menty siihen pisteeseen, että lapsi on täydellinen kuningas, johon vanhemmilla ei ole enää mitään valtaa. En sano, että on oikein sanoa lasta kusipääksi tai idiootiksi, ei todellakaan. Mutta varmasti jokaisella äidillä tai isällä on joskus palanut pinna ihan totaalisesti ja on tullut sanottua jotain mitä ei olisi saanut.
on minusta todella ihmeellistä, että sen perusteella voi saada tuomion.
No, Itä-Suomen oikeus nyt on ihan omanlaistaan.
Ketään ei sanota kusipääksi eikä idiootiksi, vaikka tekisi mitä. Ei varsinkaan noin pientä lasta.
Hatunnosto miehen äidille.
Mä olen usein kuullut hyvän ystäväni miehen haukkuvan heidän poikaansa juurikin noilla samoilla haukkumasanoilla ja mun mielestä se on kauheeta!
Mitä se tekee lapsen itsetunnolle kun isä noin nimittelee. Mun mielestä se ei ole ikinä oikein, mutta todella ällöttävää on myös se että poika saa haukut hyvin pienistä viattomista jutuista. Lapsen äiti on isälle sanonut monta kertaa asiasta ja ei hyväksy sitä, mutta minkäs teet kun isä on itse se suuri kusipää?
Kurjaa on myös se että poika on muutenkin luonteeltaan herkkä ja aranpuoleinen, tosi kiva ja kiltti poika.
Nykyinen laki, oikeuskäytäntö ja lastensuojelulaki ovat sellaisia, että taustalla ei tarvitse olla mitään muuta järisyttävää tai vakavampaa.
Minun ei ole lainkaan vaikea uskoa, että pelkästä nimittelystä saa sakkoa- ja vahingonkorvausrangaistuksia.
Tämä yhteiskunta ON alkanut liioitella lasten oikeuskäynti ja vanhempien rangaistusasioissa, aivan kuten lastensuojelu huostaanottointoiluissaan.
Systeemiin sokeasti ja aukottomasti uskovat sanovat aina, että "taustalla on varmasti paljon muutakin" mitä ei kerrota julkisuuteen tai jos vanhemmat tilittää, niin "se on vain heidän näkemys asiasta", mutta kun oikeasti niiden asioiden ja tapahtumien ei tarvitse olla kummoisiakaan, kun jo ollaan oikeudessa tai taistellaan lastensuojelukoineistoa vastaan.
Joku toinen kuopiolaisperhe sai sakot, kun olivat syöttäneet lapselle pippuria. Lapsi oli oppinut päiväkodissa kiroilemaan ja vanhemmat näköjään saippualla pesemisen sijaan päätyneet pippuriin. Mutta väkivaltaa sekin, rangaistus tuli. Mistä tieto on levinnyt ulkopuolisille: väitän, että lapsi on puhunut päiväkodissa, josta on tehty lastens.ilmoitus ja sos.tt.t ovat vieneet asian poliisiasiaksi.
Mieheni exä on haukkunut minua lapsilleen, nimitellyt. Kävin kysymyässä poliisilaitoikselta mutta ei, minulla ei ollut oikeutta nostaa kunnianloukkausyytettä koska asia oli tavallaan perhepiirin sisäinen !!!
Siis tuntematon ihminen saa nimitelä minua lapsilleen, joiden elämässä olen mukana, kunhan tekee sen omassa kotonaan. Mutta jos minä nimittelen omassa kodissani lapsiani , saan sakot.
No, tänä päivänä lapset ja nuoret tietävät mahtinsa ja käyttävät sitä hyväkseen. Ei ihme että vanhemmat ovat aika hukassa lastensa kanssa ja lapset käyttäytyy miten huvittaa toisia ihmisiä kohtaan....
niin olisi siitä ollut hyvä mainita tuossa uutisessa. Suomessa on menty siihen pisteeseen, että lapsi on täydellinen kuningas, johon vanhemmilla ei ole enää mitään valtaa. En sano, että on oikein sanoa lasta kusipääksi tai idiootiksi, ei todellakaan. Mutta varmasti jokaisella äidillä tai isällä on joskus palanut pinna ihan totaalisesti ja on tullut sanottua jotain mitä ei olisi saanut.
Muutenhan tuo isä olisi tuomittu siitäkin. Pelkkä nimittely kyseessä eli kunnianloukkaus. Ihan oikein että tuomittiin. 500 eurolla vahingonkorvauksia voi poika ostaa vaikka mitä kivaa itselleen.