jalkapohjassa jotain ylimääräistä, syylä vai känsä?
Tuo on aluksi vähän niinkuin pyörre ihossa tai jos sitä kaivelee, kraateri ja siellä keskellä on mustia pilkkuja. Kaivellessa alkaa vuotaa verta (ei kuitenkaan tunnu tavalliselta iholta). Mikä tuo on ja millä siitä pääsee eroon?
Kommentit (28)
Kannattaa kuitenkin kokeilla Verruxinia tai vastaavaa, jos vaikka tehoaisi. Kannattaa ensin vaikka raspata hiukan syylän pintaa "auki", jolloin lääkeaine pääsee vaikuttamaan tehokkaammin.
Mulla on tollasia ollu toisessa jalassa, kantapäässä, yksi ja toisessa jalassa, lähellä varpaita kaks, jo vuosia. Aina välllä se kantapäässä oleva alkaa tuntua seistessä kipeeltä, jolloin leikkaan sen kovettuma kohdan pois, ja siihen jää kiva kolo. Sitten siihen kasvaa taas uus kovettuma.
Jäädytystä (kotona) olen kokeillut, mutta en ole ajatellut, että tarvis lääkäriä. Onkohan se vaarallinen, ja tueekohan siitä syöpä? No, lääkärisisko on sitä kyllä kattonu ja lohuttanu, ettei kannata huolehtia turhasta.
Ja oon jäädytellyt silleenkin, että ensin leikkaan kaiken pois (siis kaiken mikä lähtee ilman verta) ja sitten sitä apteekin jääytysainetta...
Niitä on jäädytetty yksityisellä lääkäriasemalla useampaan kertaan sekä myös Iho-ja allergiasairaalassa. Lisäksi on käytetty tököttiä yms sekä sitten kokeiltu sitä ilmastointiteippiäkin. Kyllä ne joskus lähtee poiskin -vähäksi aikaa- mutta palaa sitten takaisin. Huomiotavan hauskaa oli että jopa sairaalasta sain hoito-ohjeen ilmastointiteipille:)
ja ne mustat pilkut vuotavat verta, jos niitä leikkaa. Olen kuitenkin leikellyt välillä, ja aina kasvaa takaisin. Aineitakin olen kokeillut en tuota jäädytystä kuitenkaan kun pelkään että se sattuu.
höylään säännöllisesti (tarvittaessa) suihkun jälkeen syylän ympärille kehittynyttä kovettumaa pois. Varmaan sillä osa syylästäkin lähtee, koska jäljelle jää "kraateri", josta näkyy mustaa pilkkua. Teen seisomatyötä, ja tuo syylä (=ne syylät, joista yksi on isompi muita ja varsinainen ongelmatapaus) tulee tosi kipeäksi välillä, tai ehkä sen aiheuttaa sen ympräille kehittynyt kovettuma, joten pakko höyläillä välillä pois, sai tai ei.
Mutta leikata ei saa, koska tulee arpikudosta ja siitähän ei sitten eroon pääse. Jäädytys on hellävaraisin ja tehokkaine poistokeino. Joko itse apteekista miedolla jäädyttimellä, joka vähän hitaampaa ja sopii pienille syylille. Eikä juurikaan satu. Jalkahoitajan luona sitten tehokkaampaa ja lekurilla tehokkainta. Parasta hoitaa jalkapohjasta mahdollisimman pienenä. Kun siihen ympärille tulee iso kovettuma ja itse syyläkin kasvaa, eroon pääsy on hidasta. Syylä voi myös olla niin kipeä,että haitta kaikkea liikkumista:(
Kasvaa pahempana takaisin ja leviää muuallekin.
ja ne mustat pilkut vuotavat verta, jos niitä leikkaa. Olen kuitenkin leikellyt välillä, ja aina kasvaa takaisin. Aineitakin olen kokeillut en tuota jäädytystä kuitenkaan kun pelkään että se sattuu.
Vanha ja toimiva konsti poistaa syylä on ilmastointiteippi ja toimii! Viimeksi kesällä poistin itseltäni sillä syylän. Suosittelen tätä myös asiakkaille, olen siis kosmetologi.
Suihkun jälkeen on siis hyvä rapsutella syylän päältä kuivunut iho pois, esim. pyyhkeellä, mutta käytä kuitenkin vain tähän tarkoitukseen tätä pyyhettä ja pese usein. Syylää ei pidä rapsuttaa verille saakka! Kun olet rapsutellut, anna ihon kuivahtaa ja laita päälle ilmastointiteippiä. Hoito voi kestää viikon tai jopa 3 kuukautta, mutta 90% asiakkaista syylät ovat lähteneet.
Muista kuitenkin hygienisyys ja vaihda teippiä tarpeeksi usein.
Tsemppiä urakkaan!
Nyt meni kyllä ruokahalut koko illaksi...
vai saako olla vähän isompi pala?
Ei se jäädytys satu mulla on ollu samanlainen ja no kyllä se vähän nipistää mutta se helpottaa nopeasti joten suosittelen jäädytys hoitoa.
kävin lääkärillä jäädyttämässä. Ensin hän hioi niitä veitsellä, poisti ulointa kerrosta ja sitten jäädytti. Auttoi kipuun kävellessä, mutta valitettavasti ne eivät lähteneet kokonaan. Nyt täytyy taas käydä uusimassa käsittely.
Kokeilin joskus ilmastointiteippitemppuakin ja sain syyliä matelammiksi sillä, mutta ei silläkään ne lähteneet. Minulla on ollut syyliä lapsesta asti, varmaan jostain jumppasalista tarttuneet.
höylään säännöllisesti (tarvittaessa) suihkun jälkeen syylän ympärille kehittynyttä kovettumaa pois. Varmaan sillä osa syylästäkin lähtee, koska jäljelle jää "kraateri", josta näkyy mustaa pilkkua. Teen seisomatyötä, ja tuo syylä (=ne syylät, joista yksi on isompi muita ja varsinainen ongelmatapaus) tulee tosi kipeäksi välillä, tai ehkä sen aiheuttaa sen ympräille kehittynyt kovettuma, joten pakko höyläillä välillä pois, sai tai ei.
tuota ilmastointiteippiä.
Mulla on kaksi syylää ja ne ovat pienentyneet käytön aikana, tai siis "nousseet pintaan". En pidä teippiä koko ajan, saattaa olla yön poissa, mutta päivisin yritän pitää.
No ei tästä ainakaan haittaa ole, jatkan kokeilua. Mulla ne on syvät, koska olleet jo vuosikaudet.
ja vähintään parin päivän välein.
Desinfioi aina.
ja valitettavasti: ei siitä pääse eroon millaan konstilla. Jalkapohjasta ei auta ne jäädytysaineet eikä mitkään. Se on siellä, kunnes sun oma vastustuskyky voittaa sen.