Pahin tuntemasi tapaus, missä lapsia kasvatetaan uskomaan kyseenalaistamattomaan valtaan?
Kommentit (11)
kasvatus perustuu kasvattajan aktiiviseen pyrkimykseen irti vallasta.
Hyvä kasvatus perustuu myös kasvattajan jatkuvaan reflektointiin eli oman toiminnan kyseenalaistamiseen.
Kun puhutaan rajatusti opettajasta, opettajan tehtävä on jakaa tietoa muuttuvana olosuhteena..tieto ei ole milloinkaan pysyvää. Paitsi joku matikka...
Myöskään olemisen tapa yhteiskunnassa ei ole staattinen, mikäli vilkaistaan hieman taaksepäin.
Opettajan tehtävänä on antaa työkaluja liikkua tässä muutoksessa, eli arvioida vallitsevia totuuksia..
Myöskään olemisen tapa yhteiskunnassa ei ole staattinen, mikäli vilkaistaan hieman taaksepäin.
Opettajan tehtävänä on antaa työkaluja liikkua tässä muutoksessa, eli arvioida vallitsevia totuuksia..
No entäs sitten kun lapsi arvioi vallitsevat totuudet väärin? Ja haistattelee opettajalle ja tökkii ja töniin kavereitaan? Varmaan nämä asiat tulemaan olemaan jonain päivänä hyväksyttyjä, mutta mielestäni ne pitäisi silti kieltää kategorisesti vaikka lapsi miten olisi itse eri mieltä.
"no eiköhän se ole suomalainen peruskoulu"
Popsissa on läpikotaisin ajatus lapsen yksilöllisyydestä ja kannustus opettaa kyseenalaistamaan.
Jos opetus tapahtuu yksiulotteisesti, on syy opettajassa tai uusliberalistisissa vaateissa (mitkä valuu yhteskunnan valtatiivistymistä..)
Mä haen vanhempia, jotka kasvattavat normeja kyseenalaistamattomaan nuoruuteen ja sitä kautta aikuisuuteen..
Ap
Missään eivät ihmiset ole yhtä lailla joukkoharhan vallassa. Kun asuntoministeri kehottaa ihmisiä pudottamaan lumet katoilta, suomalainen menee ja pudottaa lumet katolta. Siis milloin olette kuulleet, että omakotitalon katto olisi sortunut lumen alla? Itse en koskaan. Viranomaisia uskotaan täysin kyseenalaistamatta!
Suomalaisissa kodeissa saadaan tehdä hirveästi töitä, että saadaan lapsiin mitään itsenäistä ajattelua kun ilmeisesti tässä maassa pidetään hyvänä asiana, että kaikki asiat määrätään ylhäältä. Edes lapsiaan ei saisi itse kasvattaa, siihenkin tunkee yhteiskunta väliin, ja pöljät pitävät tätä hyvänä kehityksenä.
lasten siisteyskasvatus.
Vanhemmat keskittyvät aivan mielettmän paljon huoneiden siivoamiskasvatukseen, siihen että lapset eivät likaannu leikeissä ja että lelut pysyvät pihaleikeissä järjestykessä...
Huhhuh..:(
Siellä EI keskustella eikä pohdita. Tätä tukee sekin, että vanhemmilla tuntuu olevan kovin varma mielipide asiasta kuin asiasta..
tulee mieleen uskovaiset perheet, joissa lapset opetetaan siihen, että Jumalalta voi pyytää mitä vaan kuin joltain naapurin sedältä.
Ei sen ihan noin pitänyt mennä :D
t, 5
tulee mieleen uskovaiset perheet, joissa lapset opetetaan siihen, että Jumalalta voi pyytää mitä vaan kuin joltain naapurin sedältä.
Jos saa mitä tilaa, hieno juttu. Jos ei, siitäkin voi varmaan lapsi vetää johtopäätöksensä.
Minusta on hälyttävämpää, että jotkut opettavat lapsilleen että apua voi pyytää esim. opettajalta tai poliisilta, kun sieltä sitä tuskin saa.
että lapsia käsketään tottelemaan opettajiaan! Mihin sellainenkin lopulta johtaa? Ne lapsethan ovat ihan opettajan talutusnuorassa!
että lapsia käsketään tottelemaan opettajiaan! Mihin sellainenkin lopulta johtaa? Ne lapsethan ovat ihan opettajan talutusnuorassa!
jos ei kyseenalaistamatonta? Määrittele ap tuo kysymys toisin, jos tarkoitat jotain muuta asiaa? Lasten kasvatus perustuu nimenomaan siihen, että heidät opetetaan tottelemaan kyseenalaistamatonta valtaa. Pikkuhiljaa lapsen kasvaessa ja viisastuessa hän saa alkaa itse päättämään asioistaan, tosin koulussa tähän ei ole paljon mahdollisuuksia, koska samat säännöt on kaikilla. Samoin lakia pitää totella, vaikka jokainen järkevä ihminen ymmärtää, että se on pitkälti sattumanvarainen ja monesti jopa epäreilu.