Kannattaako opiskella kätilöksi?
Onko kätilöitä paikalla? Kannattaisiko lähteä opiskelemaan vielä kolmekymppisenä perheenäitinä kätilöksi?!
Nykyinen työ ärsyttää huonoilla työajoilla, lapsia näkee todella vähän... Missä duuneissa voi kätilönä toimia, siis muualla, kuin synnytyssalissa?
Kommentit (15)
on kolme lasta ja mies. Ja helppoa ei kyllä ole...Jos lapset on kipeänä saat selkä vääränä tehdä korvaavuuksia, että saat korvattua poissaolo tunnit (useilla tunneilla 100%läsnäolopakko!). Tenttejä tiuhaan tahtiin.
Suosittelen JOS oikeasti laskette riittääkö rahat (opintotuki on todella pieni!) ja pinna. Th:ksi kestää opiskella 4 vuotta ja itsekin haluaisin neuvolatyöhön, MUTTA työpaikkoja erittäin vähän tarjolla (luultavasti tulen tekemään sijaisuuksia siellä täällä valmistuttuani ennenkuin saan lottovoiton eli oman viran tai JOUDUN TEKEMÄÄN SAIRAANHOITAJAN DUUNIA, SIITÄ EN ITSE TYKKÄÄ).
Anteeksi jos on negatiivinen viesti, itsekin olin tosi innoissani, mutta kovaa hommaa on. Meillä lapset oli syksyllä paljon kipeänä ja valvotti yöllä paljon, joten olin ihan puhki. Toivon, et joku olisi kertonut, että siellä painetaan täysillä eteenpäin, ei ole aikaa olla yhtään poissa.
Eikös salikätilö tee ihan 3-vuorotyötä? Se olisi huomattavasti parempi, kuin tämä nykyinen 11-19, joka käytännössä lasten kannalta on huonoin mahdollinen, koska hoitoon ja kouluun pitää viedä kuitenkin jo aamusta ja illalla olen kotona vasta klo 20 jälkeen, eli näen lapsia n. tunnin illassa ja tunnin aamussa. :/
synnytyssalissa jossa yleensä on kolmivuorotyö
lapsivuodeosastolla jossa yleensä on kolmivuorotyö
äitiyspoliklinikalla jossa on yleensä päivätyö
antenataaliosastoilla (riskiraskauden seurantaa ja hoitoa) jossa yleensä kolmivuorotyö
naistentautien vuodeosastoilla joissa kolmivuorotyö
naistentautien poliklinikoilla joissa yleensä päivätyö
jotkut kätilöt työskentelevät myös perhesuunnittelupoliklinikoilla tai sikiöntutkimusyksiköissä yms..
jos on lisäksi terveydenhoitajan koulutus voi työskennellä äitiysneuvolassa, koska nykyään ei palkata kätilön koulutuksen saaneita sinne
kätilön koulutukseen kuuluu myös sairaanhoitajan tutkinto joten sairaanhoitajan töitä voi tehdä myös erilaisilla osastoilla tai poliklinikoilla eri erikoialoilla
yksityisellä puolella työskentelee myös joitain kätilöitä
opiskelu kätilöksi kestää 4,5v josta noin puolet on harjoittelua
miksi et voisi opiskella vielä tuon ikäisenä, koulutuksessa on paljon perheellisiä..
t. kätilöopiskelija :)
Kiitos vastauksesta kätilöopiskelija! :)
Eikös kolmivuorotyössäkin ole kuitenkin aika selkeät aamu- tai iltapäivät? Mistä-mihin vuorot yleensä ovat?
Kuinka pitkään lisää pitää opiskella, että saa myös terkan paperit?
ap
Toki paikasta riippuu, mutta yleensä aamuvuorot 7-15, iltavuorot 14-21, yövuorot 20.30-7.15. Näin ei siis kaikkialla, vaan nuo ajat suuntaa antavia.
Kätilökoulutus kestää siis 4,5 vuotta, josta 3,5 sh-opintoja. Th-koulutus taas 4 vuotta, josta siis 3,5 sh-opintoja. Sitä en tiedä, että mitenkä pitää toimia jos on esim. kätilö ja haluaa vielä terveydenhoitajaksi opiskella. Käsittääkseni amk-koulut järjestää näitä erikoistumisopintoja (pituudeltaan siis 6-12kk) jo vähintään sh-koulutuksen saanneille.
kaunko menee että saa terkkarin paperit kun jo on kätilön paperit.. luulisin että korkeintaan vuosi..
aamuvuorot voivat olla paikasta riippuen kolmivuorotyössä alkaen 7.00-7.30 ja kestää 15-15.30asti ja iltavuoro 13-14.30 alkaen ja kestää 21-22 asti.. yövuoro alkaa 20.30-21.30 välillä ja kestää suunnilleen 7.30 asti..
paljon tehdään myös pitkiäpäiviä eli esim. 7.30-21 jolloin saa tietysti vastaavasti lisää vapaata..
t. klöopiskelija
systeemiä, että opiskeltaisiin 3,5 vuotta sairaanhoitajaksi ja sitten kätilöksi. Kätilöopinnot alkaa jo ensimmäisenä vuonna ja nk. sh-harjoitteluja ja opintoja on vain perushoito, sisätaudit ja lastentaudit. Niin ja mielenterveys. Loput on kätilöjuttuja, eli naistentaudit, ä-nla, 2 x synnäri, lapsivuode ja ante. Eli ei ensin puurreta vuositolkulla tylsää sh-juttua ja vasta sitten asiaan :)
se on sun juttu. Työajoista tuli jo aikalailla infoa. Itse aloitin opiskelut kätilöksi kun olin 28v,kolmen lasten yh, ja hyvin sujui. Nyt olen ollut jo töissä 10v (lähinnä salissa) ja joka päivä edelleen menen mielellään töihin. Huomenna esim tuplavuoro (7-21:30), sitten 5 vapaata. Työ sinänsä vaatii sitä että hyväksyy erilaisia ihmisiä, että voi toimia stressin alla, voi tehdä työtä aika itsenäisestikin välillä ja tehdä nopeita päätöksiä jos lääkäri ei just silloin paikalla. Pitää uskaltaa, haluta ja tehdä. Pitää aina olla askel edellä - että "mitä jos..." ajatuksissa. Kaikki kätilöt eivät yksinkertaisesti sovi saliin töihin, mutta on myös ne jotka eivät sovi esim synnyttäneiden osastolle. On haastava ja raskas työ, mutta erittäin antoisaa...
voi opiskella kätilöksi? Onko koulutukseen haastavaa päästä? Minkälainen koulutustausta tulee olla?
Nimim. myös kiinnostunut
Kyllä tämä vaikuttaa siltä, että voisin hyvinkin lähteä vielä koulun penkille... Jos siis rahatilanne sallii vaan mitenkään!
Miten muuten kouluaika, onko myös ammattikorkeissa lomat samalla tavalla, kuin peruskouluissa?! Jos olisi edes se hyöty sitten opiskelijaelämästä, että lasten lomien ajan olisi hoito selvillä... ;)
Alan jo vähän innostua aiheesta!
:)ap
Kyllä tämä vaikuttaa siltä, että voisin hyvinkin lähteä vielä koulun penkille... Jos siis rahatilanne sallii vaan mitenkään! Miten muuten kouluaika, onko myös ammattikorkeissa lomat samalla tavalla, kuin peruskouluissa?! Jos olisi edes se hyöty sitten opiskelijaelämästä, että lasten lomien ajan olisi hoito selvillä... ;) Alan jo vähän innostua aiheesta! :)ap
Vaan th, mutta amk:ssa on joulu- ja kesälomat ns. normaalisti, vähän pidemmät kuin peruskoulussa. Hiihto ja syyslomia ei pääasiassa ole. Kätilöksi voi kouluttautua muutamassa amk:ssa ( ainakin HKI ja TRE, olisiko Keski-Suomessa yksi)
Jos th haluaa kätilöksi, niin lisäkoulutus kestää 2 vuotta, mielestä kätilöstä th:ksi se on 1-1.5v.
Ja tottakai kannattaa lähteä opiskelemaan, jos tuntuu että sitä haluaa! Terv.huollon alalla moni tulee koulun penkille vasta vanhempana harva suoraan lukiosta tai ammattikoulusta. Kätilö-th:lle on varmasti myös paljon tilausta neuvola puolella, jos jaksaa vaan opiskella.
Nuo lomat on ihan hyvät myös, tosin tietenkin harjoittelussa ei sitten varmaan lomia ole...
Haluaisin opiskella kätilöksi, mutta toisaalta tykkäisin kovasti neuvolatyöstä. Olisiko siis järkevämpää lukea vain suoraan terkaksi sitten?! Kätilön työkin kyllä kiehtoo, mutta olen kuullut, että salissa on tosi rankkaa työskennellä ja mulla on iskias, joten ei ehkä selkä kestäisi?!
Kiitos vastauksista!
:)ap