Pahin onnettomuus johon lapsesi (tai olet itse lapsena) joutunut?
Ja mitkä seuraukset? Lähinnä ajattelin, että voisi pinota tällaisia vaaranpaikkoja muistutukseksi! Tuli mieleen kun turvaportti petti ja lapsi kieri portaat alas... Ei käynyt pahasti, vain mustelmia ja kuhmuja, onneksi!
Kommentit (41)
kaverin kanssa, kun luistelimme käsi kädessä. Mun luistimen terän takaosa upposi kaverin kaulaan ja ambulanssilla kuskattiin sairaalaan. Onneksi ei osunut mihinkään valtimoon tms. mutta ainakin mulle jäi trauma... Oltiinkohan edes koululaisia vielä, en muista tarkkaa ikää.
Luistelen nykyään vain hokkareilla ja muistutan lapsia, että terät voi satuttaa.
Esikoinen meinasi tukehtua maissinaksuun 6kk -iässä. Sain selkää hakkaamalla palan irtoamaan.
1-vuotias ilmeisesti liukastui leluun ja iski huulensa täysin poikki (ihan kahteen osaan siis) telkkaripöydän kulmaan. Verta tuli hurjat määrät suihkuten. Ambulanssilla tikkaukseen (kun ei ollut autoa, eikä saatu taksia pikkujoulusesonkina).
Pojalla oli ikää kaksi vuotta kun säntäsi karkuun ... ei huomannut, että edessä olikin oli portaat, jotka sitten syöksyi pää edellä alas. Oli luonnonkiveä olevat teräväreunaiset portaat. Silmän yläpuolelle tuli syvä haava. Paljon pahemmin olisi voinut käydä ... jos se portaan reuna olisi osunut 2 cm alemmas, olisko silmästä jäänyt mitään jäljelle? Nyt selvittiin haavan ompelulla ja hetken aikaa kestäneellä uneliaisuudella (takaraivon löi siinä vaiheessa kun kieri portaat alas asti). Kyllä olen tämän jälkeen äitinä ehkä liikaakin paaponut lapsia portaissa tai portaiden läheisyydessä.
Pahin onnettomuus, jossa itse olen lapsena ollut, oli autokolari. Mutta se ei taida kuulua samaan sarjaan kun nämä onnettomuudet, joita pikkulapsilta voi ehkäistä turvaporteilla, valjailla ym.
Pahin ystäväni perheessä tapahtunut juttu oli, kun lapsi sai syöttötuolin kaatumaan istuessaan siinä. Kaatui suoraan taaksepäin, löi pään pahasti ja meni tajuttomaksi. Sairaalassa tuli tajuihinsa ja toipui onneksi nopeasti, "vain" aivotärähdys.
Lapsi turvaistuimessa oikealla puolella takapenkillä. Toinen auto tuli kylkeen lapsen oven kohdalle. Pelästyttiin kunnolla ja kauheat traumat liikenettä kohtaan. Säikytään kummatkin varsinkin risteyksissä. Siitä lähtien on turvaistuin ollut myös nuoremmillla lapsilla kuskin takana, sitä kun vaistomaisesti väistää omalle puolelleen edulliseen suuntaan.
(päiväkodissa) ja mursi kätensä. Sama poika kompastui kotona mattoon ja lensi pää edellä sängynlaitaan -> nenä murtui. Sitten näitä kaatumisia joiden seurauksena hampaat kolisseet ja huulet halki on ollut useampia kolmella lapsella. Yksi laskettelurinteessä (koulussa), yksi hiekkalaatikolla, yksi koulun jumppatunnilla, pari sohvalta tippumista ja sohvapöydän reunaan kolauttamista..
käsi murtui päiväkodin liukumäessä. Oli taas vauhtia...
vaatelipaston alimpaan laatikkoon seisomaan sillä seurauksella että lipasto kaatui suoraan lasten päälle. Siinä oli kyllä aikamoinen tuuri ettei käynyt mitään mustelmia pahempaa.
Meillä on kaapit kaikki seinässä kiinni, mutta en ikinä uskonut että noinkin matala (90cm) lipasto voisi olla vaarallinen.
viisaudessani (4 tai 5 v.) jäin suustani kiinni tamppaustelineeseen kun yritimme kaverin kanssa ottaa jääpuikkoja irti ilman käsiä... Ihan kunnolla tarttui huulet ja kieli. Sairaalareissu, tikattiin kielenaluset yms. Ja siis vammat johtui siitä, että repäisin itseni irti...
Poika opetteli nousemaan pystyyn ja vanhanaikaisessa keittiössämme oli leivinuunin luukku matalalla. Läpinäkymätön vielä. Vahdittiin miehen kanssa tosi tarkkaan, ettei nyt vaan mene sen lähelle kun uuni oli lämmitetty. 5 sekuntia yhtäaikaista katseenkääntämistä ja poika otti kiinni siitä metallisesta uuninluukusta ja käsi paloi. Isot rakkulat tuli heti ja vietiin tk:een sidottavaksi. Viikon verran tms käytiin päivittäin laittamassa jotain palovammavoidetta ja uusi side. Ei jäänyt mitään jälkiä ja niveletkin oikenee hyvin. En pidä uuninluukuista, joista ei näe läpi, niihin saattaa itsekin vahingossa ottaa kiinni vaikka olisi itse tulet virittänyt sisään...
pala juuttui kurkkuun 8kk lapsella. Pahannäköinen tilanne, mutta lopulta lapsi oksensi ja pala tuli pois. Pelästyin tietysti kovin, mutta yllätin itseni ulkoisella tyyneydellä. Järkytys yleensäkin tulee vasta perästäpäin.
murtanut jalkani pulkkamäessä, tippunut sängyltä vauvana; solisluu poikki. Esikoinen on mm.tippunut portaat alas ja vetänyt maidon henkeen niin että meni tajuttomaksi. Kuopus taas on meinnannut hukkua.
Lapsi: kaatui bussissa suulleen siihen keskioven kohdalla olevaan askelmaan. Onneks ei hampaita irronut.
Minä: Vauvana tipuin sängyltä suulleni herätyskellon päälle. Kouluikäisenä kompastuin ja löin leukani sängynkulmaan, yksi hammas halkesi (onneksi oli maitohammas). Teininä ajoin pyöräkolarin toisen pyöräilijän kanssa, aivotärähdys ja pari tikkiä kulmakarvan alapuolelle.
Muistutukseksi vaan näin talvi aikaan rintarepussa tai kantoliinassa vauvojaan kantaville äideille. lapsemme oli 2kk vanha ja rintarepussa. Kävin vaan lähikaupassa ja tulo matkalla liukastuin. Muistan vaan kuinka kuin hidastetusta elokuvassa näin, että vauvan pää oli iskeytymässä kovaan jäähän vauhdilla. Sain viime tinkassa käännettyä itseäni niin ettei pää osunut maahan. Huonosti olisi käynyt jos vauva olisi vauhdilla pään jäähän iskenyt.
Toinen läheltä piti tilanne sattui nuoremmalle lapselle, kun tämä oli 8kk vanha. Olimme korkeasaaressa ja nuorempi matkarattaissa. Laitoin matkarattaiden pyörien lukon huolimattomasti päälle ja keskityin vamnhempaan lapseen, kun rattaa alkoivat vieriä jyrkkää pitkää mäkeä alas, jonka alapäässä oli meri. Onneksi raattaat vierivät hieman vinoon. Säntäsin perään ja syöksyin rattaisiin kiinni, juuri kun ne törmäsivät katukivetykseen ja hidastivat vauhtiaan. Ihan kamala tilanne.
tippui eräässä kylpylässä parin metrin korkeudelta kivimaahan, ei kai sen pahempaa seurannut, vaikea sanoa vielä.
toinen tippui korkealta hoitopöydältä kaakelilattialle, nyt vähän vanhempana aletaan tutkia siitä mahdollisesti seuranneita käytöshäiriöitä. eli silloin vain silmä mustana mutta näissä onnettomuuksissa ongelma on se että lapselle tulee erilaisia häiriöitä, esim. epilepsia johtuu usein jonkinlaisesta tapaturmasta. eli seuraukset voivat näkyä vasta vuosien/vuosikymmenten kuluttua.
meillä tippunut myös raput alas molemmat mut se ei ole niin vakavaa mun mielestä kun ei ole pudotusta kerralla korkealta.
En kyllä liukastu edes joka talvi niin että kaatuisin, mutta pelkäsin sitä liikaa.
Muistutukseksi vaan näin talvi aikaan rintarepussa tai kantoliinassa vauvojaan kantaville äideille. lapsemme oli 2kk vanha ja rintarepussa. Kävin vaan lähikaupassa ja tulo matkalla liukastuin. Muistan vaan kuinka kuin hidastetusta elokuvassa näin, että vauvan pää oli iskeytymässä kovaan jäähän vauhdilla. Sain viime tinkassa käännettyä itseäni niin ettei pää osunut maahan. Huonosti olisi käynyt jos vauva olisi vauhdilla pään jäähän iskenyt.
puuttui turva rauta ja hella kaatui, kattilassa 2dl kiehuvaa vettä, kaikki kaatui vajaan 2vuotiaan tyttäreni päälle. Ihonsiirtoleikkauksia tehtiin ja sairaalassaoloaika oli noin kolme viikkoa. Samainen tyttö pomppi trampoliinilla toissa kesänä(4v.) ja mursi solisluunsa, möin trampoliinin pois.
mun poikani on nyt 1v1kk ja suuremmitta toistaseks selvitty. tosin kävelemään harjotellessaan kompastui maton reunaan ja löi ylähuulensa kirjahyllyn reunaan.. hampaat säilyi ehjinä, mutta verta tuli paljon. jeesus, mikä paniikki meinas iskeä..
Astuimme bussista ulos, 3v meni ensin, minä olin vaunujen kanssa sisällä. Ja tyttöni liukastui, kun oli niin kertakaikkisen jäistä ja sujahti bussin alle, oli todella iso väli..
Säikähdyksellä ja muutamalla mustelmalla selvittiin, muistakaa julkisilla liikkuvat varoa!
Ja kiitos sille äidille, joka riensi pikaisesti nykäisemään tyttöni pois bussin alta! =)
Itse olen pienenä hypännyt laiturilta alas, sellaisena parin vuoden vanhana. Hetken ehtivät katsella, että mihis se X meni? Kummitäti hiffasi ja hyppäsi perään, en onneksi ole mitään kammoa saanut, enkä edes muista koko asiaa.. Oma äitini ei tosin päästäisi omiani lähellekkäään laituria..
20
Ovatkin vielä alle kouluikäisiä. Tyttö kaatui päin sohvapöytää ja käytimme tk:ssa kun huuli aukesi. Itse jäin koulumatkalla auton alle.