Aspartaamivauva vai sokerivauva?
Jos raflaavasti asia ilmaistaan, niin odotatko aspartaamivauvaa vai sokerivauvaa?
Minä kovasti täällä kipuilen asian kanssa, että kumpi on pienempi paha; painonnousu vai makeutusaineiden käyttö. Paino nousee sitä vauhtia että sokereiden käyttöön on kiinnitettävä huomiota, kun rasvat on jo vedetty minimiin. Aspartaamilla makeutetut mehukeitot, mehut ja limsat ovat tietysti vähäkalorisia.
Toisaalta sokerillisia tuotteita syödessä/juodessa ei tarvitse tuntea epämukavaa oloa aspartaamin käytöstä, mutta paino nousee entistä vauhdikkaammin. Normaalisti en käyttäisi sokerituotteita, sillä uskon makeutusaineiden olevan tutkittuja ja turvallisia ja aspartaami neuvolan ohjeissakin sallittiin. Mutta silti mietityttää...
Kummin te olette valinneet?
Päivän pohdintatilanteet vielä esimerkkeinä:
1) Aamulla leivän kanssa
a) 2 dl appelsiinimehua ja 2dl tavallista jogurttia vai
b) 2dl luonnonjogurttia ja 2dl sokeritonta mehukeittoa (sekoitettuna toisiinsa ovat hyvä smoothie)
2) Päivän aikana 0,5l Cokis (en saa mistään muualta kofeiinia ja väsymys on aikamoista)
a) Normaalicocis
b) Coca Cola Zero vai
Kuinka paljon sokeria tulee a-valinnoista?
Tai: olisiko vähemmän sokeria jos aamulla söisi lautasellisen muroja ja päivällä joisi 1,5 dl sokerillisen energiajuoman?
Kaikkien vaihtoehtojen keskellä,
venda 16+2 (ja jo plus 8kg ainakin)
Kommentit (14)
Minä käyttäisin mieluummin sokeria. Ja käytinkin. Ei mulla kyllä siltikään paino noussut ku 12 kiloa koko raskauden aikana. Ja eihän se paino nouse sokerilla tai rasvallakaan, jos kokonaiskulutus on sama ku ruoasta saatava energia. Kiinnittäisin ennemmin huomiota siihen ku sokerin välttelyyn. Hyvä apuväline siihen on esim. kiloklubi (www.kiloklubi.fi). On ilmainen ja helppo käyttää.
Mutta tuohon aamupalaesimerkkiin sen verran, että sitä luonnonjugurttia voi syödä myös marjojen kans, on hyvää! Ja appelsiinimehuakin saa sokeroimatonta, esim. Pirkka- ja Vip-mehut. Vital-mehuihin ainakin on lisätty sokeria, mikä on ihan käsittämätöntä! Muroissa ainakin on paljon sokeria. Myslit olis varmaan parempia. Energiajuomia en kyllä jois, niissä on kai muutaki ku vaan kofeiinia. Mieluummin se sokeri-cokis.
Kyllähän ne makeutusaineet on tutkittu turvallisiksi, mutta itsestä tuntuu paremmalta käyttää luonnontuotteita. Ei sitä kuitenkaan tiedä, mikä niiden vaikutus on meidän vauvojen vanhuusiällä.
Mutta joo, ei mun vauva ollut sokerivauva. Ihan hyvät oli sokerit synnytyksen jälkeen. Ja aika normikokoinenkin, syntyi rv 41+6 3920g.
sokeriarvojen kanssa? Siis onko realistista olettaa, etta sulla olisi raskausdiabetes vai onko huomio vain noissa tulleissa kiloissa?
Ja miten paljon siis kayttaisit oikein noita makeutettuja?
Siis monella aidillahan paino nousee ilman koholla olevia sokeriarvoja, tosin sokeritasapaino voi heittaa ilman massiivista painon lisaysta.
Aspartaamilla makeutettu cocis ei tietenkaan ole parasta juomaa raskaana olevalle - sen sisaltaman kofeiininkaan takia. Toisaalta kfeiiniakin voi jonkin verran nauttia turvallisesti.
Mun kasittaakseni ainakin pienten lasten vars. diabeteksen hoidossa kiinnitetaan huomiota enemman hiilihydfraattien kokonaismaaraan kuin rasvaan (mulla kohtuurasvaisenruoan syominen hillitsee makeanhimon taysin -rasvattoman ruoan nauttiminen taas lisaa makeanhimoa). En tieda, miten on aikuisten kohdalla.
En ma tieda, ehka ma sun sijassa joisin tyopaivina sen cociksen, mutta vapaapaivina yrittaiain juoda vetta ja huilata, kerata voimia ailla lailla.
Minulla on kahdessa edellisessä raskaudessa noussut paino 30kg (ekan jälkeen tippui kaikki pois, toiselta jäi 10kg) Nyt odotan kolmatta 7 vuoden tauon jälkeen en todellakaan halua tuota lisäpainoa! Minulla hidastuu aineenvaihdunta raskausaikana entisestään, ja kun se ruoka sitten maistuu, ja herkut...
Tässä alussa olen nyt koittanut kulkea kultaista keskitietä, eli olen vähentänyt makeutusaineiden käytön n. puoleen, mutta käyutän edelleen. Minulle niitä kaloreita tulisi muuten jo kahvissa ja teessä käyttämäni makeutuksen vuoksi päivässä PALJON. Nyt käytän niihin yhden puristeen ja puoli tl sokeria. Ja ei, en vain ole pystynyt opettelemaan juomaan ilman mitään makeutusta.
Aiemmin käytin vain Fun Light-juoma-tiivisteitä, mutta nyt sekoitan siihen puolet luomu-tiivistettä.
Tämä on nyt minun linjani, ja yritän perustelal sitä sillä että ei se runsas painonnousukaan ole vauvalle hyväksi, ja sen painonnousu aiheuttaa niin kovia polvi- lonkka- ja jalkapöytävaivoja etten pystyisi edes kunnolla kävelemään loppuajasta.
Ei ole mitään ongelmia ollut sokeriarvojen kanssa, mutta diabetestä on suvussa, ja siksi olen tarkkana. Enkä haluaisi että tulisi ns. sokerivauvaa.
Siis tuossa mun päivittäinen käyttö on mainittukin, aamupala ja päivittäinen cokis. En muuten käytä. Ehkä mehukeittoa voin juoda lasin vielä illalla.
Normaalisti vältän myös ylenmääräistä hiilareiden syöntiä, en karppaa, mutta katselen kuitenkin ettei tulisi paljoa. Mutta nyt raskauden aikana maistuu parhaiten leipä, peruna ja pasta... Ehkä pitääkin ruveta taas niitä vahtimaan, nyt kun pahin aina nälkä ja koko ajan paha olo -vaihe on helpottanut.
aspartaami, mita kaytat, kuulostaa TOSI maltilliselta :) en menis huolestumaan asiasta.
Ja joo, ei se runsas painonnousu mitaan hauskaa ole. Itse lihoin ekassa raskaudessa tosi paljon - vauva oli kylla siita huolimatta aliravittu syntyessaan (mm. istukka/napavirtausongelma). Ei se lihominen omalle itsetunnolle kuitenkaan hyvaa tehnyt.
Raskausaikana saisi varoa jos jotakin. Itse olen aika tarkka mutta toisaalta koitan olla ottamatta liikaa paineita. Stressinkin kun sanottiin olevan yhtä pahasta kuin alko ja tupakka. Mut tärkeimpiin vältettäviin kuuluu aspartaami ja natriumglutamaatti (E621). Meillä niitä välttää myö muu perhe. Painoa on tässä raskaudessa tullut itseasiassa paljon vähemmän kuin edellisessä, jossa vältin sokeria. Energiajuomia en ainakaan suosittelisi raskausaikana. Riittävä uni mieluummin väsymykseen (jos vaan mahdollista). Luonnonjugurtti lienee ihan hyvä. Itse syön myslin kanssa. Siihen vähempään makeuteen tottuu äkkiä. Ja limunkin olen jättänyt vähemmälle. Cola kai pahin niistä muutenkin. Mut toisaalat suon itselleni joskus senkin. Välillä light versionakin. Toisaalta aattelin, että pitää sitten liikkua jne. vaan enemmän kun vauva syntyy, jotta kilot karisee. Ja tietty se liikunta on hyväksi raskausaikanakin jos vaan pystyy. Mut jokainen tavallaan. Ei kai tähänkään mitään yhtä oikeeta vastausta ole...
Sakariini ja syklamaatti ovat ainoat keinotekoiset makeutusaineet, joita tarvitsee välttää raskaana ollessa. Aspartaami hajoaa ruansulatuksessa aminohapoiksi, joita on muussakin ravinnossa, joten ei kannata stressata turhia.
Ekan raskauden luulin eläneeni "sääntöjen mukaan" ja ylivaroivaisestikin, mutta enpä tälläistä asiaa ees silloin tajunnut. Hyvä että tälläisiä asioita nostetaan esille.
Olisi kiva kuulla, jos joku tietäisi jonkun hyvän raskausoppaan. Nyt kun itse pitää kerätä tieto sieltä ja täältä ja ikinä ei tiedä (varsinkaan netissä), että mikä on luotettavaa tietoa ja mikä ei.
Mä olen mennyt enemmän sokerilla kuin keinotekoisilla makeutusaineilla, koska uskon sen kuitenkin olevan vauvalle terveellisempää. Mutten tiedä miten olisin tehnyt, jos painon nousu olisi kovempaa. Nyt on noussut todella maltillisesti, ainakin vielä.
Neuvolan lapusta, jossa raskauden ajan ravinnosta infottiin luin, että tosiaan nuo S't eli sakariini ja syklamaatti on niitä kokonaan kiellettyjä aspartaamia ja asesulfaamia saa syödä tietyn määrän (sen määrän tarkkaileminen vaan on hiukan hankalaa, kun itse en ainakaan rasvattomasta jogurtista etsiessäni määrää löytänyt. Ja yllätys oli myös että rasvaton jogurtti oli makeutusaineilla makeutettu..)
Sakariini ja syklamaatti ovat ainoat keinotekoiset makeutusaineet, joita tarvitsee välttää raskaana ollessa. Aspartaami hajoaa ruansulatuksessa aminohapoiksi, joita on muussakin ravinnossa, joten ei kannata stressata turhia.
Joku asiaa enemmän tutkimut setä on kyllä todistanut, että aspartaami hajoaa myös mm syöpää aiheuttaviksi aineiksi.... Vähän aikaa sitten tuli dokkari jossa käsiteltiin makeutusaineita ja aromivahventeita ja aika rajua kuunneltavaa oli. Sen perusteella jättäisin kaiken "paskan" pois ruokavaliosta, mutta aina tulee välillä sorruttua.
Noita makeutusaineita ei ole tutkittu tarpeeksi, että voisi sanoa niiden olevan 100% turvallisia. Eli mielummin sokerivauva =)
Viime raskaudessa minulla todettiin loppuvaiheessa raskausdiabetes, ja korvasin sitten sokeria aspartaami/asesulfaamivalmisteella, olisko ollut joku Canderel. Käytin sitä alkuun ehkä vähän liikaakin, kun ei se olllut mielestäni sama asia kuin sokeri lainkaan, ja rd-diagnoosissa kiellettiin kaikki muukin mielestäni hyvä ja terveellinen (hedelmät, marjat, jogurtti). Pari viikkoa käytön aloittamisen jälkeen jossakin rv 36 paikkeilla muistaakseni, alkoi hillitön ripuli, joka päättyi vasta useita kuukausia synnytyksen jälkeen. Kävin kaikki mahdolliset ja mahdottomat testit läpi, ja mitään varsinaista syytä ei löydetty, ainoastaan epämääräinen diagnoosi "ärtynyt paksusuoli". Putosi ainakin kaikki raskauskilot, olin jo jälkitarkastuksessa alle lähtöpainon...
Tässä raskaudessa mulla on taas rd, ja kokeilin makeutusainetta muutaman päivän ajan. Ripuli alkoi taas, ja lopetin käytön välittömästi. Maha on tällä hetkellä ihan ok, joten liitän kyllä tuon kuukausia kestäneen ripulini makeutusaineisiin.
Käytän siis normaalistikin makeutusaineita, mutta vain light-limsoissa, yritän välttää rasvattomia jogurtteja ja light-mehuja juuri niiden sisältämän makeutusaineen vuoksi. Sokeriarvotkin kohtuullisen ok, vaikka syön hedelmiä, marjoja, jogurttia, leipää ja pistän viilin päälle ja teen sekaan hiukan ihan selvää sokeria.
Ei ihmistä ole tarkoitettu makeutusaineilla toimimaan. Ennemmin se lusikallinen sokeria kuin makeutusainetta.
Ikävä kyllä normaalissa tilassa käytän paljon makeutusaineita, mutta raskaana en niitä suostu käyttämään. Yritän elää ja syödä luonnonmukaisemmin raskauden aikana, koska en usko noiden makeutusaineiden sun muiden olevan hyväksi kenellekään. Valitsen sokerilla tai jollain muulla luonnollisella makeutusaineella makeutetut tuotteet. Välttelen sitten vastapainoksi kaikkia herkkuja, jotta selviäisin suht inhimillisillä raskauskiloilla.
Joskus muistan lukeneeni jotain tutkimusta makeutusaineista, että vaikuttavat aivoihin yms. Tosin tutkimuksessa niitä oli sitten vedetty kaksin käsin...kuitenkin joku mikä vaikuttaa negatiivisesti todella suurissa määrissä, ei voi mielestäni olla kovin terveellistä/turvallista kehittyvälle sikiölle. Tiedä sitten?!? Itse välttelen raskaana makeutusaineita ja lapsillekin mielelläni valitsen luonnollisemmat vaihtoehdot! Kukin tietysti tavallaan ja uskomuksiensa mukaan!