Onko joku saanuut Taysissa pudendaali-puudutuksen?
Oliko hyvä? Kuulostaa ainakin kivalta ajatus pimpin puuduttamisesta ennen ponnistamista, saako sen taysissa kuinka helposti vai nihkeileekö ne yleensä ponnistusvaiheen puudutusten kanssa?
Kommentit (15)
sain, kätilö ehdotti sitä kun olin niin tuskainen. en huomannut varsinaisesti mitään puuduttavaa vaikutusta, mutta olo muuten parani kummasti ja saatiin homma etenemään.
eli jos siinä jo ovella kättelyssä ilmotan että sellainen sitten mulle jos vaan mahdollista, niin ne varmaan sitten tekee asian eteen jotain :)
mutten huomannut mitään puutumista. Ehkä joku osa musta puutuikin, mutta muualle sattui niin hemmetisti, ettei siitä mitään iloa ollut. Itse puudutuksen laittaminen supistusten vuoksi oli ihan hirveää.
Hoikalle kuulemma sattuu laittaminen enemmän kuin tukevalle. Tiedä sitten yrittikö vaan lohduttaa. Kaikki hoitajat ei tee niitä puudutteita kun on hankalaa laittaminen.
paikkaan tökättyä kun ette pysy paikallanne.
paikkaan tökättyä kun ette pysy paikallanne.
kertonut mulle silloin. Mulla oli ihan hirveät kivut ja supistuksia tiheästi. En vaan pystynyt mitenkään olemaan siinä asennossa supistuksen aikana. Vaikka kuinka yritin olla, hoitajat joutuivat pitämään musta kiinni, että saivat puudutuksen laitettua. Kun olisivat kertoneet tuon, että ettei onnistu, jos en pysty olemaan paikallani, olisin jättänyt koko turhan tuskan väliin.
Tosin mulla kyllä laitettiin jo aiemmin yksi pudendaali, enkä mä huomannut siitäkään mitään apua vaikka silloin muistaakseni pystyin olemaan paremmin paikallani.
t. se jolla pudendaali ei auttanut
Sanoivat, että se ei vie kipua kokonaan pois, mutta lievitää sitä.
Minulta se vei kivun kokonaan pois supistuksista. Se vain sattui kun vauvan pää venytti paikkoja työntyessään ulos.
On kuulemma kiinni myös puudutteen antajasta tehoaako se.
Ekassa synnytyksessä sain kyseisen puudutteen 3 kertaa ja ei mitään hyötyä. Ei vienyt yhtään kipua pois. Vauvan sydänkäyrä vaan alkoi heittelemään. Tokassa synnytyksessä puudute ei vaikuttanut mitenkään vauvan sydänkäyrään.
Kannattaa kuitenkin kokeilla.
Sanoivat, että se ei vie kipua kokonaan pois, mutta lievitää sitä.
Minulta se vei kivun kokonaan pois supistuksista. Se vain sattui kun vauvan pää venytti paikkoja työntyessään ulos.
On kuulemma kiinni myös puudutteen antajasta tehoaako se.Ekassa synnytyksessä sain kyseisen puudutteen 3 kertaa ja ei mitään hyötyä. Ei vienyt yhtään kipua pois. Vauvan sydänkäyrä vaan alkoi heittelemään. Tokassa synnytyksessä puudute ei vaikuttanut mitenkään vauvan sydänkäyrään.
Kannattaa kuitenkin kokeilla.
Olen jo miettinyt onko mussa joku "vika", ettei se tehoa ja ajattelin, etten suostu ottamaan sitä, jos joskus toiste päädyn synnyttämään. Ehkä sittenkin pitää kokeilla, jos se sittenkin tehoaisi toisella kertaa. Tai sitten pitää toimia hieman helpompaa synnytystä, niin ei tarvitse pohtia puudutuksia.
t. 5
Ei se puudutteen laittaminen sattunut, nipisti vain vähän. Ei ne sitä supistuksen aikana laita vaan siinä välillä. Ainakin itse pystyi hyvin olemaan paikallani ja rentona, ehkä siksi ei laittamien sattunut.
oli supistusten välissä ehkä 10-15 sekuntia ja silloinkin sattui, mutta vain pikkaisen vähemmän. Eli just kun sai itsensä jokseenkin paikalleen, supisti taas.
t. 5
ei se itse puudutuksen laittaminen muistaakseni sattunut, vaan se asento oli jotain ihan järjetöntä tuskaa.
t. 5
oli supistusten välissä ehkä 10-15 sekuntia ja silloinkin sattui, mutta vain pikkaisen vähemmän. Eli just kun sai itsensä jokseenkin paikalleen, supisti taas. t. 5
Että missä supistusten välissä? :O Minä en loppuvaiheessa edes ollut varma että koska yksi supistus loppui ja koska toinen alkoi, olivat niin jatkuvia. Ihan tuskaa oli yrittää pysyä paikoillaan että saivat epiduraalin laitettua.
mutta eivät ehtineet enää antaa. Pudendaalipuudute auttoi ja ponnistusvaihe oli lähes kivuton ja onneksi nopea. Hyvät muistikuvat puudutteesta, olin ikionnellinen kun ehdin saamaan edes sen :)
sain, kätilö ehdotti sitä kun olin niin tuskainen. en huomannut varsinaisesti mitään puuduttavaa vaikutusta, mutta olo muuten parani kummasti ja saatiin homma etenemään.