yksitasoinen okt tai kahdessa kerroksessa parempi?
ostamassa taloa siis, nyt on tilanne se että on kaksi vaihtoehtoja - molemmista tykätään, hinta suht sama, paikkakunta sama. Suurin ero siis että yksi on yhdessä tasossa, toinen kahdessa. Neliöitä 180, eli harvoin löytyy näin isoa yksitasoisena, onko se hyvää tai huonoa?
Kommentit (15)
Toinen tykkää, että kaikki makuutilat yläkerrassa, jolloin ne täysin muusta elämästä rauhoitettu.
Itse pidän kumminkin ehdottomasti ykiskerroratkaisuista, kun ei tarvitse raahat portaissa imuria/pyykkejä, varoa pienten lasten kanssa posrtaissa liikkumista, huomata, että aina juuri se tarvittava tavara on siellä toisessa kerroksessa kuin itse olen, hommata tiettyjä kamppeita molempiin kerroksiin jne.
Mutta kuten todettua, toisten mielesät kaksikerrosta parempi:) Kannattaa varmaan miettiä myös sitä, millainen huonejako eli mitä kummassakin kerroksessa sijaitsee ja mahduttaa omaa arkea siihen.
Ota paperia ja listaa miehesi kanssa plussat ja miinukset kummastakin? :)
Jos itse valitsisin niin mun mielestä ratkaisevinta olisi pohjan toimivuus. Tuolla neliömäärällä yksitasoiseen tulee väkisinkin käytävää tai muuta vastaavaa, joka vie neliöitä turhaan pois muista tarpeellisista tiloista. Toki kaksikerroksisen portaikko vie myös neliöitä, mutta usein sen saa paremmin toimivaksi i´lman hukkaneliöitä.
Me asumme kaksikerroksisessa, jossa lasten kolme makuuhuonetta on yläkerrassa ja lisäksi iso aula, johon on sijoitettu tietokone, perheen toinen telkkari ja kaikki pelikoneet. Tila on siis hyötykäytössä ja pystymme valvomaan edes jotenkin lasten ja nuorten koneiden käyttöä. Tosin äänet eivät sitten pysykkään yläkerrassa siten kuin olisimme toivoneet, vaikka ainoastaan portaikon kohta on auki alakertaan. Oma makuuhuoneemme sijaitsee muiden tilojen ohella alakerrassa. Olemme myös asuneet yksitasoisessa ja sekin toimi ihan hyvin, mutta viihdymme myös kahdessa tasossa. Itse päädyimme rakentamaan kahteen tasoon, koska näin tontille jäi pihaa enemmän ja yhdessä tasossa emme löytäneet mielestämme pohjaratkaisua, joka olisi samalla mahtunut fiksusti tontillemme. Meillä asuinneliöitä on juurikin tuo 182.
Pienten, alle kouluikäisten kanssa yksikerroksinen, mutta isompien kanssa kaksikerroksinen.
Jos ajattelen, että yksi kerros laitettaisiin kahteen kerrokseen niin helposti tuntuisi ahtaalta.
Ottaisin noilla neliöillä mielummin yksi kerroksisen, koska silloin jäisi hukkaneliötä (esim portaiden viemä tila) pois.
Meillä on 2-tasoinen ja sellaisen nimenomaan halusimme (rakennutimme talon itse).
Yläkerrassa on makuuhuoneet, iso kylppäri ja toinen olohuone/aula ja alakerassa olohuone vierashuone, keittiö, saunatilat ja kodinhoitohuone.
Miinusta on tietekin tuo portaissa ramppaaminen. Plussaa kaksi ihan erillistä tilaa. Makuuhuoneet on ylhäällä omassa rauhassaan, lasten leikit pysyy yläkerrassa ja alakerta aina siisti.
Enkä tietenkään väitä ettei näin voisi olla myös yksitasoisessa, varsinkin riittävän tilavassa talossa. Meidän perheelle tämä on ollut tosi hyvä ratkaisu näin kun neliöitä ei ollut käytettävissä mitenkään hulvattomasti - siis ei todellakaan 190 m2 / kerros, saati 400 m2 asuintilaa muutenkaan.
on senkin takia parempi, ettei pienet lapset kuitenkaan halua ja oikein voikaan olla yksin toisessa kerroksessa leikkimässä. Sitten ne rahtaa leluja alakertaan (ellei leluhuone sitten alhaalla erikseen) ja niiden kantaminen portaissa takaisin on rasittavaa.
Musta yksitasoinen on käytännöllisempi, mutta makuasia kyllä muuten.
on senkin takia parempi, ettei pienet lapset kuitenkaan halua ja oikein voikaan olla yksin toisessa kerroksessa leikkimässä. Sitten ne rahtaa leluja alakertaan (ellei leluhuone sitten alhaalla erikseen) ja niiden kantaminen portaissa takaisin on rasittavaa. Musta yksitasoinen on käytännöllisempi, mutta makuasia kyllä muuten.
Kokonaisuudessa. Hirmu usein "pienten lasten perheet" tekevät ratkaisuja oletuksella että elämä on ikuisesti sitä "pienten lasten perheen" arkea. Kuitenkin jos taloa nyt ostaa edes suunnilleen sillä mielellä, että tässä ollaan pitkään, on se pikkulapsiaika keskimäärin aika lyhyt. Kuopuksemme syntyi tähän taloon ja muistan kuinka rakennusvaiheessa mietin kauheasti esim. rattaiden säilytystä sisällä - silloin maailman oleellisin asia. Nyt alle 5 vuotta myöhemmin rattaita ei olla käytetty
enää vuosiin. Nyt on paljon oleellisempaa, että harrastusvälineille löytyy sisältä järkevät tilat säilyttää ja kuivattaa, polkupyörille on kätevät ja riittävät säilytystilat ja mihin vaikka se pelikonsoli sijoitetaan niin, että kaikilla säilyy hermot. Kohta on teinejä, sitten niiden tyttö- ja poikaystäviä. Jaiks.
Eli kannattaa todella listata plussia ja miinuksia ja katsoa pikkuisen pidemmälle tulevaisuuteenkin, se tulee yllättävän nopeasti. Kummassakin ratkaisussa on hyvät ja huonot puolet.
rakensimme 2-kerroksisen.
Makuuhuoneet ylhäällä ja muut tilat alhaalla.
Tyytyväisiä ratkaisuun ollaan oltu, tämä sopii meille hienosti.
Olen asunut kummankinlaisessa ja tykkään kyllä 1-kerroksisesta huomattavasti enemmän. On vaan niin paljon helpompaa kun ei ole portaita aina ravattavaksi milloin minkäkin syyn takia. Olen myös pari kertaa liukastunut portaissa (oli liukuesteet) niin ettei niiden ramppaaminen varsinkaan unisena houkuta. Monesti vaikka neliöitä olisi hyvin, kahteen kerrokseen ne jaettuna alkaa tuntuu ahtaalta. Haluan asumiseltani väljyyttä ja tilan tuntua.
2-tasoisesta, 2 kerroksisesta ja nyt suunnitellaan 1 krs taloa. Tuo 2 tasoinen oli ilman muuta ihanin, valo ja tila kulki kauniisti läpi talon ja kaikki kuitenkin hollilla. Meillä oli rinnetontti joten se sopi siihen todella kauniisti.
Nyt meillä on talo jyrkässä rinteessä joten oli pakko tehdä 2 krs, lisäksi kerrokset parin portaan erolla tasoissa. Aivan ihana tämäkin kun tilaa on n 250m2 mutta pientä taloa en näin haluaisi. Sataneliöinen talo ei ole juuri rivaria kummempi kun sullotaan päällekäin. Siksi suunnittelemmekin nyt 1 krs taloa kun enää 1 lapsista asuu kotona emmekä tarvitse näin paljon tilaa. Mahdollisimman vähän väliseiniä, avaraa tilaa ja isot ikkunat:D
Mun mielestä tuo 180m2 1-krs on luksusta
Ollaan asuttu sekä 2-krs että 1-krs talossa enkä toden totta pysty sanomaan kumpi on parempi. Se riippuu paljon pohjaratkaisusta ja tontista.
Aiemmin asuttiin kaksitasoisessa ja se rappujen ravaaminen ärsytti. Nyt yksitasoinen on tosi mukava, kun on pienet lapset. Varmasti teinien kanssa menisi kaksitasoinenkin, jos ne pyykit kulkeutuisi oikeaan osoitteeseen.
Ja sitten kaipaa taas yksitasoista kotia ;) Näin uskon ainakin meillä käyvän, koska kuopus on yksivuotias ja itse olemme nelikymppisiä. Näin ollen aika, jolloin kaksitasoista kotia tarvitsee teinien "oman tilan" vuoksi on aina lyhyt.
Olemme itse asuneet sekä 1- että 2-tasoisessa ja yksitasoisessa elämä on huomattavasti helpompaa. Mutta kuten joku kirjoitti, pohja ratkaisee paljon!
Kaksitasoisessa on parempi energiatehokkuus ja tontinkäyttötehokkuus.
Yksikerroksisessa ei ole ainaisen rasittavia rappusia.
Onko siis 2-tasoisessa muut huoneet katutasossa ja makkarit ylhäällä?
Millainen perhekokoonpano?