Missä iässä lapset rupeaa puhumaan _minä_ eikä kolmannessa persoonassa omalla nimellään?
Kommentit (11)
n. 1,5-3 vuotiaana lapsesta riippuen.
Pääasiassa puhuu itsestään vielä nimellä, välillä jo mä/minä-muodossa.
Huomaan myös itse sanovani turhan usein (pääasiassa) "äiti tekee" enkä "minä teen". Jotenkin jäänyt tuo puhetapa päälle, kun sellaista vauva-aikaan suositeltiin, jotta lapsi oppisi kuka kukin on ;)
vielä 5-vuotias ei käytä minä-sanaa, muttei enää käytä vauvamaisesti omaa nimeäänkään vaan jättää yksinkertaisesti persoonapronominin pois (tyyliin "heittää tämän pallon"). Periaatteessa osaisi kyllä ja käyttää kyllä muuten kieltä ihan oikein.
Pikkuveli alkoi käyttää minä-sanaa 2-vuotissynttäreiden tienoilla. Molemmille on puhuttu samalla tavalla ja vältetty näitä "äiti tekee" -ilmauksia.
ja hän käyttikin samaa tapaa noin 3,5-vuotiaaksi. Kuopus taas alkoi heti käyttämään minä-muotoa n. 1,5-2-vuotiaana, koska muutkin puhuimme niin.
että eiväthän kaikki aikuisetkaan osaa vielä käyttää näitä muotoja luontevasti. Aina välillä kuulee, kun joku vanhempi sanoo lapselle, että "Maija ei heitä" tai "ei heitä", ihmettelen aina, miksi ei puhuta suoraan lapselle sinä-muodossa.
ei kyllä ole kolmannessa persoonassakaan oikeastaan puhunut vaan...öh, passiivissa lähinnä, tai käskymuodossa (käskee siis itseään samalla kun tekee)..
Itse en osaa puhua "oikein" lapselle. Väkisin tulee "äiti tekee.."
nimellään! aina sanoo mä tai minä..lapset siis 2v. ja 5v. onko jotenkin yleistä lapsilla kutsua itseään nimellä??
ei kyllä osaa vielä sanoa omaa nimeään...
ole kumpikaan koskaan puhunut itsestään nimellään. Mulle ei ole tullut edes mieleen, että sellainen olisi "tapana".
reilu 2 vee sanoo "mä autan sua" tms. Mutta saattaa yhtä hyvin vielä "sanoa x auttaa sua".
4-vuotiaalta on jäänyt kolmas persoona kokonaan pois itsestään puhuessa.
ts. jos puhut itsestäsi ja lapsesta persoonapronomineilla, hän helposti omaksuu sen tavan itsellensäkin ja päinvastoin. Meidän poika puhui ehkä kuukauden itsestään vauvana ja sen jälkeen 'minä'-muodossa. Naapurin tyttö 2,5v puhuu edelleen itsestään etunimellä.