Minkä ikäisenä lapsenne ovat olleet kuivia?
Koska aloititte pottailut?
Milloin päiväkuiva?
Entä yökuiva?
Onko käynyt vahinkoja, jos niin, millaisia?
Kommentit (31)
Poika:
-pottailua n. 8 kk iästä lähtien (rennosti)
-muistuteltuna ja vahdittuna päiväkuiva 2v
-oikeasti päiväkuiva 2v 8kk (noin)
-yökuiva 3 v
- yövahinkoja sattui ekan vuoden aikana ehkä yt. 5 kpl
-päivävahinkoja en enää muista, ehkä joitakin kertoja ekan vuoden aikana + kerran 5-vuotiaana
Tyttö:
-pottailu n. 8 kk alkaen
-päivä ja yökuiva 1,5 v
-ei yhtään yövahinkoa, jokunen päivävahinko 3 v mennessä.
Poikaa opetettiin potalle hiki päässä ja hampaita kiristellen (siis se vuoden kestävä muistutteluvaihe). Tyttö oppi itsekseen pidättäään, niin että vaipat oliva aina kuivat ja teki vasta potalle päästyään. Tyttö siis oli ensiksi kuiva, sitten vasta jätettiin vaipat. Poika kun losotti heti vaipan täyteen jos sellaisen vaan sai päälleen.
mua niin huvitaa noi että 7 ja 8 kk iässä jo alettu pottailee,silti kuivaksi opittu samaan aikaan suunnilleen kun nämä muutkin täällä kirjoittaneet. ...en tosiaan viitsisi itse mitään monen kuukauden/jopa vuoden pottaharjoituksia kun sen voi hoitaa kuukauden sisällä vähän vanhemalla(1,5-2v)
Ei meillä potalla käyminen ole ollut mitään rankkaa harjoittelua. Lapset ovat ulostaneet mielummin pottaan kuin vaippaan ja äitikin on päässyt helpommalla kun ei ole tarvinnut pestä 2-vuotiaiden kakkapeppuja. Säästyyhän siinä vaippoja ja luonnonvarojakin, kun 6 vaipan sijsta vuorokaudessa meneekin 2 vaippaa.
noi että 7 ja 8 kk iässä jo alettu pottailee,silti kuivaksi opittu samaan aikaan suunnilleen kun nämä muutkin täällä kirjoittaneet. jos potalle alkaa jo 7kk niin luulisi että kuivana jo vähän päälle 1v,en tosiaan viitsisi itse mitään monen kuukauden/jopa vuoden pottaharjoituksia kun sen voi hoitaa kuukauden sisällä vähän vanhemalla(1,5-2v)
Jos toinen lapsi tulee niin ihan samalla tavalla aloitan pottailun aikaisessa vaiheessa. Pottailu ja kuivaksi oppiminen ovat mielestäni kaksi eri asiaa.
Tarjoan lapselleni järkevän vaihtoehdon alleen laskemiselle. Pottailu on ollut alusta lähtien rentoa hommaa. Syömisten, nukkumisten ja ulkoilujen jälkeen on käyty potalla. Samoin silloin kun olen huomannut että lapsi alkaa vääntää kakkaa. Välillä on ollut leluja tai kirjoja mukana. Aina ei ole tulosta tullut eikä siitä ole mitään paineita otettu. Onnistumisista on kehuttu sitten senkin edestä.
Tämä tapa toimi meillä mainiosti.
Terveisin se, jonka lapsi oppi päiväkuivaksi 1 v 7 kk iässä.
esikoinen(tyttö) potalle ehkä 1,5v ja päiväkuiva 2v. Yökuiva 6v hälyttimen kera.
Kakkonen(poika) potalle ehkä saman ikäisenä ja päiväkuiva alle 2v. Yökuiva ei vieläkään ja ikää 7v. Lääkityksellä mennään.
Kolmas(tyttö) potalle 1,5v ja päiväkuiva 2v. Yökuiva 3v.
Neljäs(tyttö) ei ole pottaan vielä tutustunut ja ikää 1v3kk.
Suvussa menee tuo yökastelu.
Yökuivia viimeistään 2,5-vuotiaina kaikki muut paitsi yksi (ainoa poika), joka oppi yökuivaksi vasta vähän ennen 5-v.-synttäreitä (juuri ennen kuin olisin kysellyt yökasteluhoitoja neuvolasta). Vahinkoja on tapahtunut hyvin vähän; satunnaisia päivävahinkoja, jos on ollut niin uppoutunut leikkiin tms. että ei ole muistanut lähteä pissalle ja ihan yksittäisiä yövahinkoja jokaisella lapsella.
Meillä en ikinä laittanut lapsia potalle vaan molemmat halusivat itse suoraan pöntölle n. 2 vuotiaina. Katsoivat ilmeisesti mallia vanhemmista.. Sellainen sisennin ostettiin, mutta alkukäyntien jälkeen sekin jäi vähälle pidolle. Hassua, että meillä nuo yövaipat olivat ensin turhia, päivällä saattoi olla "hätäpissa" alkuun. Molemmat lapset siis kuivia 2 vuotiaina ilman pottaa. Helpottaa muuten vanhempiakin tuo suoraan pöntöllä käynti!
Kolme lasta. Ei mitää ihmeempiä pottailuja ennemmin. Suoraan pöntölle. Ja samalla myös olleet yökuivia.
se jonka lapsi oppi kuivaksi vasta 6v. En kokenut pissaamista rankaksi, tiesin johtuvan ylivilkkaudesta
Koska aloititte pottailut? n 1 v, kun lapsi alkoi sanoa "kakka" aina kun alkoi kakattamaan
Milloin päiväkuiva? siinä 2 v, en tarkkaan muista
Entä yökuiva? pari kk aiemmin
Onko käynyt vahinkoja, jos niin, millaisia? pari kertaa tullut pissat: heti vaippojen jättämisen jälkeen 2 kertaa ja myöhemmin 2 kertaa kun ei malttanut ajoissa lähteä vessaan
tyttö oppi kuivaksi 3v9kk. Potta otettiin esiin joskus 1v tienoilla mutta hän vihasi sitä alusta asti. Potalle ei koskaan suostunut, pytyllekin todella huonosti. Alkoi jo usko loppua (j akaikkea kokeiltiin) mutta eräänä päivänä hän alkoikin käydä pissalla, vahinkoja ei tullut kuin 2krt. Kakat tulee yhä housuun nyt 4.5v ikäisenä ja yövaippa on käytössä. Tosin siitä ehkä päästään lähiaikoina pois, vaippa usein aamulla kuiva.
Kuopus on nyt 2v1kk ja häntä on istutettu pytyllä varmaan kohta jo vuoden verran muutaman kerran päivässä. Ei ole mitäänmerkkejä havaittavissa että oppisi lähiaikoina kuivaksi, ei taju asiasta yhtään mitään! Se hyvä puoli on että siskoonsa verrattuna istuu mielellään pytyllä. Kakkakaan ei ole tullut pyttyyn vaikka monesti olen "hädän hetkellä" istunnolle laittanut. Eipä tässä auta muu kuin odotella...
noi että 7 ja 8 kk iässä jo alettu pottailee,silti kuivaksi opittu samaan aikaan suunnilleen kun nämä muutkin täällä kirjoittaneet. jos potalle alkaa jo 7kk niin luulisi että kuivana jo vähän päälle 1v,en tosiaan viitsisi itse mitään monen kuukauden/jopa vuoden pottaharjoituksia kun sen voi hoitaa kuukauden sisällä vähän vanhemalla(1,5-2v)