Motorisesti kömpelo ja eskarin aloitus
Moikka!
Meillä nyt 5-vuotias tyttö, joka todettu motorisesti kömpelöksi. Ei siis ole mikään lääkärin antama diagnoosi, vaan toimintaterapeutin.
Tyttö oli jo vauvana passiivinen, istui pitkiä aikoja paikoillaan, ei viihtynyt yksin makaamassa, ei yrittänyt opetella aktiivisesti liikkumaan eikä innostunut leluista. Sylissä oli vaikka kuinka kauan ja kantoliinassa.
Kolmevuotiaana ihmettelin, kun hän ei osannut tehdä alkeellisintakaan palapeliä vaikka vuotta nuorempi pikkusisko niitä teki ilman mitään ongelmia.
Neljävuotiaana vasta otettiin mun huoli vakavasti. Saatiin lähete toimintaterapeutille ja silmälääkärille. Toimintaterapeutti lähetti puheterapeutille ja saatiin +7 silmälasit (8kk tosin meni niiden saamiseen kun ei kuulemma ollut ylilääkärin mukaan kiireellinen tapaus!!!!)
Jo lähti homma luistamaan ja tyttö oppi hetkessä monia täysin hakusesa olleita taitoja. Puheterapia lopetettiin, kun ei enää tarvetta, toimintaterapia jatkuu samoin käynnit silmälääkärillä. Viime syksynä oli 10 kertaa muumi-ryhmää, jota veti kaksi fysioterapeuttia ja yksi toimintaterapeutti. Ryhmässä oli kolme 5-vuotiasta lasta. Taas edistyttiin huimasti. Esim. yhdellä jalalla hyppely onnistui tuon jälkeen ensimmäisen kerran kunnolla.
Tällä hetkellä hän on ryhmiksessä kahden paikalla. Ryhmä on pieni ja ihana ja hän on oppinut omatoimisuutta paljon.
Syksyllä pitäisi alkaa eskari läheisellä koululla. Nyt jännittää, miten eskarissa tukitoimet järjestetään kun kuulemma kahdenpaikkalainen voi olla vain tarhassa järjestettävässä eskarissa.
Tyttö on sosiaalinen ja tulee hyvin toisten kanssa toimeen, silti isossa ryhmässä kiusatuksi tuleminen pelottaa. Lapset ovat kuitenkin aika raadollista porukkaa toisiaan kohtaan...
Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Miten tukitoimet on järjestetty ja miten opettajat ovat suhtautuneet motorisesti kömpelöön lapseen?