Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häistä ja häävieraiden puutteesta.

Vierailija
21.02.2010 |

Olen raskaana. Mies haluaisi naimisiin, mutta minä en.

Jotenkin hävettää koska minulla tulisi olemaan häävieraita tosi vähän. Että minun puoleni olisi melkeinpä tyhjä. Isä on kuollut eikä saattelisi sitten kukaan minua alttarille. : (

Mikähän auttaisi. Haluaisin kyllä kirkkohäät. Mies ei halua naimisiin ristiäisissä. Hänellä on paljon ystäviä. Hän on ainoa poika joten häät olisi pidettävä kun kerran menee naimisiin.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri häissä, joissa oli noin 80 vierasta ja heistä 4 oli morsiamen puolelta. Morsiamen isä on kuollut joten hänen veljensä saattoi sitten alttarille. Jos ei lähisukua tai ihmisiä ole, joita haluaisi kutsua paikalle niin sitten niitä ei ole.

Vierailija
2/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun menimme maistraatissa salaa naimisiin, tehkää ihan niin kuin itse tykkäätte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jotain muuta läheistä miestä saattamaan alttarille.

Olen ollut kaasona häissä, joissa morsiamen isää ei ollut (oli kuollut) ja morsiamen kummisetä hoiti kaikki ns. isällä kuuluvat jutut (tanssi, puhe jne).

Morsian kylläkin käveli yksin alttarille.

Vierailija
4/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun sekä teidän yhteiset ystävät sinun puolellesi ja jos miehellä suuri suku niin karsikaa vieraslista koskemaan vain läheisimpiä sukulaisia eli tietoisesti pienet häät. Tyyliin Helsingin Tuomiokirkko nyt näyttää tyhjältä ihan normi häissäkin, joten kirkon valinnallakin voi vaikuttaa.

Täytyykö jonkun sinut luovuttaa, kun kerta lapsikin jo tulossa. Entä jos kävelisitte yhdessä alusta asti???

Vierailija
5/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun sekä teidän yhteiset ystävät sinun puolellesi ja jos miehellä suuri suku niin karsikaa vieraslista koskemaan vain läheisimpiä sukulaisia eli tietoisesti pienet häät. Tyyliin Helsingin Tuomiokirkko nyt näyttää tyhjältä ihan normi häissäkin, joten kirkon valinnallakin voi vaikuttaa. Täytyykö jonkun sinut luovuttaa, kun kerta lapsikin jo tulossa. Entä jos kävelisitte yhdessä alusta asti???

Siis tarkoitin, kävelisit yksin alttarille :-D Ajatuskatkos.

Vierailija
6/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miespuolisen sukulaisen pitäisi saattaa AIKUINEN NAINEN alttarille? Ei nyt eletä mitään 1800-lukua. Se aika, jolloin mies oli naisen holhooja (eli joko isä tai aviomies) on ollut ja mennyt. Siihenhän tapa juontaa. Eli nainen on koko ajan miehensä valvonnan alaisena (poikkeuksena leskirouva).

Miksi te haikailette sen ajan perään?

Eikö jo voisi siirtyä 2000-luvulle?

Vierailija
7/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on luontevin ratkaisu silloin, kun ollaan oltu ja asuttu jo pitkäään yhdessä ja on ehkä lapsiakin.

Vierailija
8/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini. Isä kuollut eikä miespuolisia lähisukulaisia ole. Mun puolen suvusta ei ollut paikalla kun mun äiti,pikkuveli ja täti.ystäviä oli jonkun verran mutta miehen puoleta paljon enemmä. ei se mua ainakaan haitannut.

Vierailija
9/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä naimisiin Jumalan silmien edessä? Lienee täysin sama montako vierasta paikalla on.

Vierailija
10/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se miehen suku tiedä, että keitä ne on!

Mulla on muuten ihan sama tilanne. Suku on aina ollut etäistä, isä on kuollut, ei sisaruksia. Meillä on kesällä häät ja mulla on omasta suvusta paikalla vain ja ainoastaan äitini. Ei ketään muuta. Mutta sitten on kavereita ja tuttuja noin tusina. Eli ei se oma puoli kirkosta täysin tyhjäksi jää.

Me siis miehen kanssa yhdessä kävellään alttarille.

Vierailija
11/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ainakin tehtiin itse niin, käveltiin miehen kanssa yhdessä alttarille vaikka paikalla oli isänikin. Olisi vaan tuntunut jotenkin tyhmältä että melkein 10 vuoden yhdessäolon ja yli 8 vuoden omillaan asumisen jälkeen isä luovuttaisi minut sulhaselle... hänhän oli jo minut luovuttanut sen 8 vuotta aiemmin käytännössä.

Meidän häissä oli n. 45 vierasta, sukulaisista kutsuttu vain molempien sisarukset, vanhemmat, isovanhemmat ja yksi miehen setä ja yksi minun täti (läheisimmät).

Vierailija
12/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kävelen miehen kanssa tai yksin alttarille, Mua ei kukaan veli tai isäkään luovuta. Ite päätän ;) Valitkaa hääpaikaksi joku, missä ihmiset ei niin asettaudu sulhasen tai morsiamen puolelle vaan ovat sekaisin. Hääpaikan pihamaa tms. kiva paikka. Eräs ystävä meni naimisiin heille tärkeällä nuotiopaikalla. Todella kaunis seremoniapaikka ja ihania valokuvia. Joskus olen nähnyt kirkkopuistossa vihittävän hääparin. Kaunis paikka sekin. Ulkomaillahan ei kirkon sisällä vihkimisiä niin harrastetakaan.

Vierailija
13/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaimonsa suvun kesäpaikalla ja vihkiminen suoritettiin kesällä ulkona. Oli kaunis tilaisuus luonnon keskellä. Ihanan vapaata ja ei-virallista!

Me menimme naimisiin kirkossa, kävelimme alttarille yhdessä, käsi kädessä. Olimme olleet jo 10v yhdessä silloin. Hääpaikalla ei ollut kenelläkään paikkoja varattu nimikortein, joten iloisesti olivat suvut "sekaisin" siellä :)

Vierailija
14/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se perinne alkaa jo olla historiaa. Kirkossa voi mennä istumaan kummalle puolella haluaa tai näyttää tasasisemmalta tms, enää ei istu morsiamen sukulaiset vasemmalla ja sulhasen oikealla

Vierailija
15/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastatko miestäsi ja jos vieraista ei välitetä, niin haluaisitko miehen kanssa naimisiin?

Teette kompromissin: pienet häät (rajattu vierasmäärä) tai sitten jättiläishäät mutta vasta sitten kun sinun kaveripiirisi on laajentunut edes suunnilleen yhtä suureksi kuin miehelläsi on - kenties ei tapahdu koskaan.. mutta eipä sinun tarvitse hävetä.

Minä olen ollut vieraana häissä joissa vaimolla (ystäväni) oli vieraita vähän. Sukulaisia viisi ja meitä ystäviä kymmenen. Isä oli kuollut joten hääpari asteli kahdestaan alttarille, ei ollut muuta taluttajaa kuin oma sulhanen.

Miehen puolella kirkon penkkirivit olivat täynnä, niin täynnä että osan piti siirtyä vaimon puolelle istumaan. Heillä arvostettiin jättisuuria häitä ja halusivat moisen vierasmäärän kutsua ja maksoivat häät, vaikka hääpari itse olisi halunnut pienet häät.

Vierailija
16/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni tunnelmallinen kirkko, sitten hääjuhla vaikka ravintolassa tai jossain muussa vastaavassa paikassa, johon ei paljon väkeä mahtuisi. Mä harkitsin tuollaisia häitä, vaikka ollut "vierasongelmaa". Tuolla tavalla saisi melko vähällä vaivalla hienot ja tunnelmalliset häät.

Tai sitten järkkäätte vain ne isot häät ja olette välittämättä siitä, että teillä tulee eri verran eri suvuista. Ei se ketään lopulta hirveästi häiritse.

Ja minusta on luontevaa, että astelee alttarille kaksin miehensä kanssa, varsinkin kun on oltu pitkään yhdessä ja lapsikin tulossa.

Vierailija
17/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi luovutus tuntui kornilta, kun oltiin asuttu miehen kanssa jo monta vuotta yhdessä ennen häitä.

Vierailija
18/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän puolelta tuli vain kourallinen väkeä, koska suku on niin pieni. Morsiamen puolelta tuli valtavasti enemmän häävieraita. Niinpä yksi sulhasen kavereista hoksasi ohjata häävieraat tasaisesti istumaan kirkkoon, ettei sulhasen puoli näyttänyt niin 'orvolta'. Mm kaikki hääparin kaverit istuivat siis sulhasen puolella. Oli todella kiva ratkaisu, etenkin koska sulhanen oli asiaa murehtinut kovasti etukäteen.

Vierailija
19/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se perinne alkaa jo olla historiaa. Kirkossa voi mennä istumaan kummalle puolella haluaa tai näyttää tasasisemmalta tms, enää ei istu morsiamen sukulaiset vasemmalla ja sulhasen oikealla

että Suomessa oikein ylpeillään monien asioiden kohdalla sillä, että sitä ja sitä tapaa ei nyt enää tarvi noudattaa, ollaan niin vapaita ja säännöistä irti, että...

Vierailija
20/27 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on minusta surullista Se perinne alkaa jo olla historiaa. Kirkossa voi mennä istumaan kummalle puolella haluaa tai näyttää tasasisemmalta tms, enää ei istu morsiamen sukulaiset vasemmalla ja sulhasen oikealla

että Suomessa oikein ylpeillään monien asioiden kohdalla sillä, että sitä ja sitä tapaa ei nyt enää tarvi noudattaa, ollaan niin vapaita ja säännöistä irti, että...

Hänellähän joka toinen lause alkaa "on se niin surullista..."