Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esofagusatresia?

20.02.2010 |

Kävin rakenneultratutkimuksessa, jossa vauvan mahalaukkua ei saatu näkymään. Tutkimus toistettiin n. 20 min kuluttua, mutta sillonkaan mahalaukkua ei löytyny. Vauvan virtsarakossa oli muistaakseni vähän virtsaa. Raskausviikkoihin nähden sikiö on normaalipainoinen ja muuten kaikki on rakenteellisesti ok. Silmämääräsesti (ultrassa katottuna) lapsivettä on normaalia runsaammin. Neuvolassa sf 15cm rv 17+2, josta terkkari oli vähän huolissaan. Tosin sano, ettei mittaustulos oo vielä tuossa vaiheessa luotettava - käyrä alkaa rv 18. Ite oon perusterve ja normaalipainoinen nuori aikuinen. Ko. raskaus on toinen ja edenny normaalisti. Vatsatuntemuksia (=kasvukipuja?) tässä raskaudessa on enemmän (painoa ennen raskautta -5kg vähemmän ku ensimmisessä).

Sain kontrolliajan kahden viikon päähän.

Kakski eri lääkäriä vakuutteli, että ”kyllä se mahalaukku yleensä kontrollissa näkyy. Sikiö on vain juuri tyhjentänyt maha sisällön.” Kätilöki kehui vauvaa kauniiks ja virkeäks. Kaikki tää tuntu kuitenki ihan liibalaabalta. Tehän sanotte, ettei mun vauva välttämättä oo terve!!! Olis tehny mieli itkeä, mutta en kehannu. Oon iteki terveydenhuollon ammattilainen ja tiedän, mitä tällanen ns. poikkeava löydös saattaa tarkottaa. Toki oon (varovaisen) optimistinen, että kaikki on kunnossa. Tietoa etsiessäni (BTW helpotti tuskaa) mahalaukun puuttumisesta vastaan tuli esofagusatresia (varsinainen sanahirviö#)), johon liittyy myös lapsiveden runsaus. Juuri tää lapsiveden runsaus, joskaan sitä ei oo varsinaisesti tutkittu ja diagnosoitu, yhdessä mahalaukun näkymättömyyden kaa herättää epäilyksiä. Tosin ensimmäisessäki raskaudessa lapsivettä oli myös normaalia enemmän ja kaikki oli ok.

Mielenkiinnosta haluaisin kuulla kohtalotovereiden, niin odottavien kuin jo äidiksi saakka ehtineiden, kokemuksia aiheesta, niin positiivisia kuin niitä negatiivisiakin.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suht sama tilanne, paitsi että lapsivesi paisutti minut vasta rv 34 niin rajusti, että neuvolan täti laitto sairaalaan lähetteen. Rv 36 pääsin sitten ultraan, jossa kävi juurikin noin ettei mahalaukkua oikein näkynyt. Meidät passitettiin kahville, jonka jälkeen ultraus uudelleen. Ja koska ei näkynyt vieläkään, niin saatiin lähete Tayssiin ultrattavaksi. Rv 37+2 kerrottiin, että tämä on hyvin todennäköistä, että meidän lapsella on esofagusatresia. Sit mun käskettiin jäädä osastolle yöksi, koska seuraavana päivänä ne olis helpottanu mun pinkeetä oloo ja poistanu multa lapsivettä. Kuinka ollakkaan, yön aikana lapsivedet tuli ihan luonnollisesti ulos (luojan kiitos satuin olemaan sairaalassa silloin valmiiksi, koska sitä vettä tuli ainakin 5 litraa ja multa lähti tajukin, ei oma sänky menny pilalle eikä tarvinnu ite siivoo tai pärjätä yksin, hoito oli napin painalluksesta paikalla) ja rv 37+4 tyttö syntyi sektiolla. 1 vrk iässä tytön ruokatorvi leikattiin onnistuneesti, kolme viikkoa meni sairaalassa kunnes tyllerö vihdoin pääsi kotiin! Kaikki on sujunut hyvin, tyttö opettelee nyt syömään soseita ja ainakin päärynä uppoaa hienosti :)

Puolen vuoden iässä on kontrollikäynti Tayssiin ja vaatii ainakin yön sairaalassa.

Kyllä tän on aika hyvin jo unohtanut, tyttö vaikuttaa normaalilta terveeltä lapselta! Ja puklailutkin loppu 2kk iässä kokonaan!

Meillä taitaa olla suht saman ikäset lapset aiheen kirjottajan kanssa? 5.2 oli nimittäin meidän rakenneultra (jossa kaikki oli muka normaalisti) jolloin viikkoja takana 21+4. Kuinkas teillä meni/on mennyt?

Vierailija
2/3 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt 5 -vuotias poika, joka syntyi täysaikaisena rv. 39+6, eikä raskausajan ultrissa näkynyt mitään erikoista tai poikkeavaa. Poika syntyi siis ajallaan ja aloin imettää häntä heti synnytyssalissa, mutta yllättäen kaikki maito tuli ulos. Poikaa tutkittiin ja hänellä todettiin hetken kuluttua esofagusatresia. Pala ruokatorvea puuttui, mutta ei iso, joten 1,5 vuorokauden ikäisenä kun hänet leikattiin, riitti että ruokatorven päät kurottiin toisiinsa kiinni.

Lapsemme vietti 18 päivää sairaalassa ensin vauvateholla ja sitten osastolla. Toipuminen sujui niin hyvin ja sain noin viikon kuluttua kokeilla imetystäkin, joten saimme hänet jo niin pian kotiin.

Muutama ruokatorven kontrolli on ollut, mutta poika on nyt siis 5 vuotta, syö normaalisti ja monipuolisesti, eikä mikään muu muistuta esofagusatresiasta, kuin iso leikkausarpi lapaluun alla. Ihana virkeä ja touhukas poika.

Voimia kaikille teille joiden lapsella todetaan esofagusatresia, kaikki voi mennä jopa erittäin hyvin, niin kuin meidän kohdalla. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olet jo varmaan käynyt kontrolliultrassa, ja asia on toivottavasti selvinnyt suuntaan tai toiseen. Aloin vastaamaan viestiisi, koska itselläni oli aika lailla identtinen tilanne - rakenneultrassa ei löytynyt vauvan mahalaukkua, lapsivettä oli runsaasti ja lopulta selvisi kontrollikäynneillä, että vauvalla todennäköisesti on esofagusatresia. Vauva syntyi tämän takia yliopistosairaalassa ja syntymän jälkeen tilanne varmistui. Nyt vauva on edelleen sairaalassa ja odottaa korjausleik-kausta. Jos haluat vaihtaa kokemuksia, minulle voi lähettää sähköpostia osoitteeseen sanna.x@suomi24.fi. Joka tapauksessa toivon sinulle hyvää odotusta!