Pelkäävätkö muiden raskaana olevien isommat lapset, että vauvalle sattuu jotain??
Meidän 6-vuotiaamme odottaa kovasti vauvaa, paijaa mahaani ja sanoo vauvaa rakkaaksi. Mutta samalla hän pelkää, että vauvalle käy jotain. Tyttö ei ole muuten murehtijatyyppiä, joten olen yllättynyt tästä pelosta.
Hän on jo useita kertoja kertonut pelkäävänsä, että vauva kuolee heti syntymänsä jälkeen. Lisäksi tytöllä on petoeläimiin liittyviä pelkoja - esim. että susi tai hirviö hyökkää mahani kimppuun ja tekee jotain vauvalle. Tai nyt viimeksi hän pelkäsi, että mahaani iskeytyy veitsi ja vauva kuolee.
Itse en pelkää vauvan kuolemaa normaalia enemmän. Ja vaikka pelkäisinkin, en todellakaan kertoisi sitä lapselle. Olen puhunut vauvan tulosta myönteiseen sävyyn ja koettanut isosiskoakin kannustaa ja rohkaista.
Onko muilla tällaista?
Kommentit (2)
Olemme siitäkin kyllä joskus puhuneet. Ehkä kuitenkin vielä enemmän 8-v. esikoisen kanssa. Hän osaaa jo kysellä ja pohtia, mitä se mustasukkaisuus oikein on.
6-vuotiaskin kyllä kysyi kerran, hoidammeko me isin kanssa enää heitä ollenkaan kun vauva syntyy. Eli mielessä se on hänelläkin käynyt. Molemmat lapset kyllä tuntuivat hyväksyvän selityksen, että totta kai hoidamme, mutta vauvan hoito vielä paljon aikaa ja isommat osaavat jo tehdä paljon itsekin, ja että syliin saa kuitenkin aina tulla jne. :)
ap
osasivat pelätä, ettei kaikki mene hyvin, kun lähipiirissä oli aiemmin menehtynyt liian pienenä keskosena syntynyt vauva. Puhuttiin asiasta aina kun lapset ottivat sen esille ja koetin kertoa, että on hyvin epätodennäköistä, että niin kävisi. Mutta eihän mitään voi oikeasti luvata varmaksi - no ehkä kuitenkin sen, ettei hirviö hyökkää mahan kimppuun. :)
Mutta voisiko tuo hirviöjuttu olla lapsen (tiedostamaton) tapa kertoa siitä, ettei pikkusisaruksen tulemiseen liittyvät tunteet ole pelkästään myönteisiä? Entä jos puhuisitte yhdessä siitä, että vauvat ovat myös ärsyttäviä, vievät paljon vanhempien aikaa ja itkevät - ja että isommasta lapsesta tämä tuntuu ja saakin tuntua vähän ikävältä?