Kuinka kauan lasta voi istuttaa vessassa?
Lapsesta näkee että hänellä on kakkahätä mutta kun laittaa pytylle niin mitään ei tule. Sitten ku ottaa pytyltä niin 3min päästä kakka on housuissa. Eli kauanko lasta voi pitää siellä pytyllä istumassa, ennen kuin on pakko luovuttaa?
Kommentit (9)
jos on ilman vaippaa ja housuja? Entä jos antaisit mennä, kunnes kakka on ihan varmasti tulossa ja sitten viime tipassa nostat pytylle? Vaikka puuhailisitte kylppärissä/vessassa muuta sen aikaa.
voiko olla kyse siitä, että lapsi ei halua kakata pyttyyn? Lapsihan voi olla alkanut pelätä pyttyyn kakkaamista jostain syystä, vaikka aiemmin on toiminut hyvin. Silloin istuttaminen vain pahentaa tilannetta koko ajan. Muutenkin nuo vessarutiinit pitäisi saada sujumaan niin, että niistä ei tulisi tahtojen taistelua. Ei tee hyvää asian opettelulle eikä lapsen itsetunnolle.
Tuo oli hyvä vinkki, että leikitte ihan pytyn tuntumassa ja nostat sitten siihen kun kakka on just jo tuloillaan. Englanniksi on hyvä sana turtle head :-)
Toinen on se, että palaatte pottaan vähäksi aikaa.
Vessa-asioista tulee helposti häpeäntunne lapselle. Jos se tulee, niin sitten voi mennä pitkä aika, että saa vessa-asiat toimimaan.
kysessä on jo 4.5v lapsi joten olisi pikkuhiljaa kiva saada tuo "vessailu" toimimaan. Eli tyttö ei tosiaan halua tehdä kakkaa sinne pyttyyn! Tässä juuri pohdin että kauanko lasta voi siellä "väkisin" istuttaa... ap
sillä teet vaan suurempaa vahinkoa. Mieluummin niinpäin että palkkio jokaisesta pönttöön (tai pottaan, lapsi voi oikeasti PELÄTÄ pönttöä) onnistuneesti kakkaamisesta. Vaikka tarroja tms ja sitten vaikka kymmenen tarran jälkeen joku mieluisa isompi palkinto, retki, elokuvissa käynti tms.
tuolla "väkisin" istuttamisella tarkoitan sitä että lapsi huutelee pytyltä "äitii, kakka ei tule, tuu hakemaan pois" ja mä vastaan "istupa vielä hetki, tulen ihan kohta". Eli ei siis todellakaan väkisin istuteta! Kaikkia tarrajuttuja ym on kokeiltu, niistä ei ole ollut apua. En ihan heti usko että kysessä olisi pelkokaan pönttöä kohtaan, ennemminkin kyse on vain tahtojen taistosta. Lääkärissäkin on asia tiimoilta käyty.
te olette sitten jo tahtojen taistelussa. Tuossa ei voi vanhempi voittaa, jos lapsi on vain kovatahtoinen. Mä tekisin niin, että teet lapsen kanssa sopimuksen vaikka, että joka kerta kun tekee kakan pottaan, niin saa jonkun palkkion.
Pytylle yritätte sitten uudestaan kun kakka menee sujuvasti pottaan.
Jos jalat roikkuvat ilmassa niin kaikki eivät saa kakattua, suoli menee väärään asentoon. Kokeilla ainakin kannattaa, monet pytyt aikuisillekin liian korkeita.
lapsi ei ole koskaan oppinut, joten sitä on turha ottaa kuvioihin mukaan. Pissalla oppi käymään vasta 3v9kk ikäisenä, yhtenä päivänä vain alkoi homma toimia eikä vahinkoja tullut kuin 2 kertaa. Kyseessä on varsin rauhallinen ja helppo lapsi, tämä vessassa käynti on ainut ongelma mihin hänen kanssaan on törmänyt. Kaikki muu sujuu loistavasti. ap
mä olisin vierellä ja kannustaisin. meillä on kaikilla lapsilla ollut tuossa vähän alle 2-vuotiaana tuollainen panttausvaihe, silloin olen ollut vierellä ja leikin varjolla kehottanut ponnistelemaan ja pinnistelemään.