Miksi kasvisruokajutusta tuli kauhea haloo?
Kun koulussa on vuosikaudet syöty kavisruokaa (esim. pinaattilettuja, pinaattikeittoa, ohrapuuroa) ja aina kun opilaiden suosikkiruokkia on listattu nää ruuat on kärjessä.
en tajua
Kommentit (25)
Kasvikset on ihan jees mutta täysipainoinen ruoka ei ole pelkkää kasvista.
kerros miksi maailman tutkitusti terveellisin dietti sisältää punaista lihaa noin kerran viikossa ja kalaa pari kertaa? Tällä periaatteella lapsilla pitäis olla vähintään kaksi kasvispäivää koulussa ja kotona sitten vaan pelkästään kasvista. Että mieti sitä.
jos 4 kertaa kuukaudessa on kasviruokapäivä? Notkahtaako terveys kun ei saa nitraatteja?
...vaan ennemminkin haluaisin mielipiteitä siitä, miksi se kasvisruoka olisi lapsille heikompaa ravintoa kuin esim. nakkikastike tai kananuggetit, joita myös kouluissa tarjotaan?
Enemmäkin on liharuuasta puutetta. Sanon nyt, että oikeasta liharuuasta, makkaraa on listalla joka viikko muutenkin.
Olen sekasyöjä: kokolihapihvi maistuu, kuten myös kala, kana, soija, linssit, munakoiso, kasviswokit, uunivihannekset... Laskin nyt, että parin viikon aikana olen muistaakseni syönyt lihaa 2x, kalaa 2x, kanaa 1x ja loput ateriat kasvisruokaa.
Nyt olen sitten hämmästyneenä lukenut Hesarin keskustelupalstan kiivaita tuohtuneita kommentteja sitä vastaan, että yhdellä aterialla viikossa ei olisikaan lihaa tarjolla. Silloin kuulemma pitää lapselle pakata omat eväät mukaan (HK:n sinistä vai mitä?). Oikeastiko siis on ihmisiä, jotka syövät joka ikisellä aterialla lihaa? Eikö muutenkin lautasmallin mukaan aterialla neljäsosa on sitä lihaa, ja nyt sitten yhdellä ainoalla aterialla se neljäsosa olisikin jotain muuta. Ilmeisesti ihan hirvittävä ajatus. En käsitä.
Eikä ainakaan minun kouluaikoinani ne liharuoat varsinaisesti muutenkaan kovin lihaisia olleet, lähinnä jotain jauhoisia kastikkeita, kalapuikkoja, makkaraa, verilättyjä, maksapihvejä (1 per oppilas).
oikein tehtynä voivat olla hyvinkin tasapainoisia ravitsemukseltaan ja vielä hyviä. Sanon tämän vannoutuneena lihansyöjänä. Toivon, että tekevät kouluissa kunnollista kasvisruokaa, jossa on riittävästi mm. proteiinia.
Ollessani lukiossa, siellä kasvisruoat olivat paremman makuisia kuin vähän väliä toistuvat makkararuoat sekä epämääräiset liharuoat. Niinpä moni lihansyöjä vaihtoi koulussa kokonaan kasvisruokaan saadakseen parempaa ruokaa. Koulussa oli muistaakseni viidennes kasvissyöjiä tai "kasvissyöjiä". Keittiöltä joskus sanottiin, että kalapäivät ovat ainoat, kun pitää varata vähän enemmän kalaa, silloin osa "kasvissyöjistä" ottikin kalaa. Lihaan lipsumista ei ilmeisesti tapahtunut.
Pikaisesti silmäilemällä sattui eteen esim. tutkimus, joka keskeytettiin siksi, että välimeren dietin terveysvaikutukset oli niin isot että katsottiin ettei verrokkiryhmän pitoa toisella dietillä voi enää jatkaa eettisistä syistä.
Vielä päiväkodissa oli hyviä ruokia, koulussa suunta on mennyt kovasti alaspäin.
A study published in the British Medical Journal (June 23, 2009) showed some components of the Mediterranean diet, such as high vegetable consumption and low meat and meat product consumption, are more significantly associated with low risk of mortality than other components, such as cereal consumption and fish consumption. As part of the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition study, researchers followed more than 23,000 Greek men and women for 8.5 years to see how various aspects of a Mediterranean diet affect mortality. Moderate alcohol consumption, high fruit and nut consumption, and high legume consumption were also associated with lower risk of mortality.
Eli runsas kasvisten syönti ja vähäinen lihan syönti vaikutti kuolevaisuuteen enemmän kuin viljojen ja kalan syönti.
Mieheni oli ennen samanlainen. Jos mainitsin kasvisruuan oli heti sitä mieltä ettei sitä voi syödä, on pakko saada kunnon ruokaa, pitääkö hakea pitsaa, kuolee nälkään, se on pahaa...
Kerran jätin kaalikeitosta lihan pois enkä maininnut miehelle mitään. Söi keittoa, sanoi että maistuu hyvältä. Jossain vaiheessa hoksasi ettei siinä ollut lihaa.
Kerran tein kasvispihvejä. Söi niitä, sanoi että maistui hyvälle. Nykyään kasvisruoka ei ole mikään ongelma.
Minun mieheni olisi vuosi sitten nostanut haloon jos tuo uutinen olisi silloin tullut. Nyt ei ole maininnut mitään.
Toisilla on luulo ettei kasvisruuasta lähde nälkä, se maistuu pahalle tai on muuten kummallista. Se johtuu yleensä siitä ettei ole syöty hyvää kasvisruokaa.
ja lihaa.
Mutta pelkkää kasvista ilman kermaakaan ei oikeasti kyllä saata syödä useampia kertoja.
Mieheni oli ennen samanlainen. Jos mainitsin kasvisruuan oli heti sitä mieltä ettei sitä voi syödä, on pakko saada kunnon ruokaa, pitääkö hakea pitsaa, kuolee nälkään, se on pahaa...
Kerran jätin kaalikeitosta lihan pois enkä maininnut miehelle mitään. Söi keittoa, sanoi että maistuu hyvältä. Jossain vaiheessa hoksasi ettei siinä ollut lihaa.
Kerran tein kasvispihvejä. Söi niitä, sanoi että maistui hyvälle. Nykyään kasvisruoka ei ole mikään ongelma.Minun mieheni olisi vuosi sitten nostanut haloon jos tuo uutinen olisi silloin tullut. Nyt ei ole maininnut mitään.
Toisilla on luulo ettei kasvisruuasta lähde nälkä, se maistuu pahalle tai on muuten kummallista. Se johtuu yleensä siitä ettei ole syöty hyvää kasvisruokaa.
Kyllähän kasvisruoka on hyvää jos siihen lisää kermaa ja lihaa.
Mutta pelkkää kasvista ilman kermaakaan ei oikeasti kyllä saata syödä useampia kertoja.Mieheni oli ennen samanlainen. Jos mainitsin kasvisruuan oli heti sitä mieltä ettei sitä voi syödä, on pakko saada kunnon ruokaa, pitääkö hakea pitsaa, kuolee nälkään, se on pahaa...
Kerran tein kasvispihvejä. Söi niitä, sanoi että maistui hyvälle. Nykyään kasvisruoka ei ole mikään ongelma.Minun mieheni olisi vuosi sitten nostanut haloon jos tuo uutinen olisi silloin tullut. Nyt ei ole maininnut mitään.
Selitähän sitten, miten minä, suuri ruuan ystävä ja intohimoinen kokki, pärjään lähes vegaanisella ruokavaliolla? Käytän ruuanlaittoon ainoastaan kasvisperäisiä tuotteita ja juustoa, mutta syön kyllä kodin ulkopuolella ruokia, joissa on pieniä määriä munaa tai jotain muuta maitotuotetta.
Tuo sun argumentti ei vaan ole kovin kestävä. Jos sä et uskalla maistaa kasvisruokia, ei se tarkoita sitä, etteikö suurin osa maailman ihmisistä vosi tykätä. Moni mun kaveri kutsuu itsensä meille syömään, koska tykkää mun kasvisruaasta niin paljon. Sekä sekasyöjät että kasvissyöjät.
Radiouutisissakin kerrottiin, että lapset saavat VAIN kasvisruokaa.
Miten niin vain? Miksei haittaa se, että lapsille syötetään koulussa makkaraa, nakkeja yms. teyrasjätettä?
kyllästettynä natriumglutamaatilla
Radiouutisissakin kerrottiin, että lapset saavat VAIN kasvisruokaa.
Miten niin vain? Miksei haittaa se, että lapsille syötetään koulussa makkaraa, nakkeja yms. teyrasjätettä?
etteivät kykene tajuamaan että kasvisruokakin voi olla oikeasti hyvää, täysipainoista ja pitää sen nälän poissa ihan yhtä hyvin kuin liharuokakin.
...vaan ennemminkin haluaisin mielipiteitä siitä, miksi se kasvisruoka olisi lapsille heikompaa ravintoa kuin esim. nakkikastike tai kananuggetit, joita myös kouluissa tarjotaan?
toista ketjua. Siitä nousi haloo sen takia, että eräs av-mamma (ja muut hänen kaltaisensa), eivät tykkää linsseistä, ja aikovat valittaa eteenpäin.
Tässä pähkinänkuoressa ne syyt.
kerros miksi maailman tutkitusti terveellisin dietti sisältää punaista lihaa noin kerran viikossa ja kalaa pari kertaa? Tällä periaatteella lapsilla pitäis olla vähintään kaksi kasvispäivää koulussa ja kotona sitten vaan pelkästään kasvista. Että mieti sitä.