Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiukka imetysdieetti allergioiden takia ja äiti kuihtuu...

Vierailija
18.02.2010 |

Meidän nuorin on nyt 8kk ikäinen ja hänen pääasiallinen ravintonsa on yhä maito. Hänellä on lukuisia allergioita, osa on todettu allergiatesteissä, osa kokeilemalla. Ainoa, josta ei saa oireita on minun maitoni, mutta tämäkin siis on tiukan imetysdieetin ansiota. Tällä hetkellä ainoat sopivat kiinteät, jotka on löytynyt on mustikka ja maissi, muut jotka sopii imetyksen kautta ei sovi kuitenkaan annettuna suoraan pojalle. Lisäksi on testattu monia muita ja tänään on vuorossa bataatti ja sen jälkeen varmaankin possu ja sitten vadelma.

Meillä on neljä vanhempaa lasta, joilla jokaisella on jotain ruoka-aineallergiaa, mutta näin pahasti allerginen ei ole heistä kukaan ollut edes vauvana.

Olemme kokeilleet myös erityiskorvikkeita, lähinnä siksi kun minä olen laihtunut todella paljon tämän imetyksen takia ja nyt painoni on lähellä alipainon rajaa. Mikään ei kuitenkaan ole sopinut ja siksi olen jatkanut imetystä.

Vanhemmat lapset on jo sen verran isompia, että sillon oli vielä olemassa nutri junior erityskorvike, jota he joivat ja se sopi heille kaikille.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mustikka, maissi, poro, broiler, parsakaali ja banaani.

Ollaan kokeiltu myös neocate, siitä pojalla iho meni tosi huonoon kuntoon eikä voinut jatkaa sen takia. Katsoin joku aika sitten kelan sivuilta, että siellä olevien erityiskorvikkeiden mukaan meillä olisi enää testaamatta pepti junior.

Kyllähän sitä tällä iemetysdieetilläkin olis, mutta tuntuu jo nyt, että syön koko ajan eikä siltikään paino pysy samassa vaan laskee.

ap

Kaikkensahan sitä tietysti vauvansa ja lapsensa eteen tekee, mutta en tiedä olisiko musta ollut noin vahvaan suhtautumiseen, että olisin itseni nälkiinnyttänyt että vauva saa juoda maitoani.

Ei kai teidän muu auta kuin odottaa ja testailla. Maissisoseella ja mustikalla saa kuitenkin jo jotain kaloreita lapselle uppoamaan, joten se on hyvä. Lisää varmasti löytyy, kun vain rauhassa niitä tutkitte.

Mitä sinä saat syödä? Pakko sinun vain on sitten syödä enemmän niitä sallittuja, ettet kuihdu enempää. Muista, ettei sitten riitä maitokaan, jos itse kovin laihdut, ja sen, että rasvaan varastoituneet raskasmetallit liukenevat sitten äidinmaitoon.

Tsemppiä teille, olet ollut hurjan hyvä äiti!

Vierailija
2/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaan ruokavalioosi: sienet, rypsiöljy, ananas, puolukka - oletko kokeillut?? t. 3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sinulla joku öljy joka käy? Siitä saa helposti energiaa, eli sitä reippaasti joka ruokaan ja vaikka suoraan pullosta.

Miten olisi vaikka uppopaistetut banaanit? Tai uppopaistettu mikä vaan? Saisiko jostain poron kuuta, eli poron rasvaa? Saisit erinomaisen poronkäristyksen. Ei ehkä kaikkein terveellisintä rasvaa, mutta väliaikaisesti tuskin mikään ongelma.

Sokeria kannattaa myös lisätä energian saannin lisäämiseksi.

Käytäthän ainakin d-vitamiinia ja kalsiumia? Olethan päässyt myös ravitsemusterapeutin vastaanotolle.

Tsemppiä ja jaksamista allergiasuossa tarpomiseen.

Vierailija
4/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan rypsiöljy käy, myös maissiöljy, mutta ananas ja puolukka eivät sovi ainakaan imettäessä.

Olen kokeillut syödä itse vadelmaa ja bataattia, mutta molempiin poika reagoi ainakin imetyksen kautta, mutta olen kuullut, että suoraan annettuna saattaa jotkut sopia lapselle, vaikkei imettäessä sopisikaan. Toivossa on hyvä elää...

Joo käytän kyllä d-vitamiinia ja kalsiumia ja ravitsemusterapeutin luona olen käynyt, tosin ajattelin varata uuden ajan.

Kiitos myös noista ruokavinkeistä.

ap

Onhan sinulla joku öljy joka käy? Siitä saa helposti energiaa, eli sitä reippaasti joka ruokaan ja vaikka suoraan pullosta.

Miten olisi vaikka uppopaistetut banaanit? Tai uppopaistettu mikä vaan? Saisiko jostain poron kuuta, eli poron rasvaa? Saisit erinomaisen poronkäristyksen. Ei ehkä kaikkein terveellisintä rasvaa, mutta väliaikaisesti tuskin mikään ongelma.

Sokeria kannattaa myös lisätä energian saannin lisäämiseksi.

Käytäthän ainakin d-vitamiinia ja kalsiumia? Olethan päässyt myös ravitsemusterapeutin vastaanotolle.

Tsemppiä ja jaksamista allergiasuossa tarpomiseen.

Vierailija
5/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurkannu www.histamiini.com sivuja? Sieltä löytyy vanhempia, jotka taistelevat allergisten lasten ongelmissa. Meiltä löytyy myös neljä moniallergista lasta. Ja mä jouduin lopettaan imetyksen, kun samaa ongelmaa, kun sulla. Meillä oli onni, kun neocate sopi nuorimmalle!

Kovasti jaksamista ja voimia sulle!!!!!!!

Vierailija
6/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joltakin keskustelupalstalta luin, että superallergiselle lapselle olisi tilattu ulkomailta erityiskorviketta, joka oli räätälöity juuri tälle lapselle. Eli vaihtoehtoja on muitakin kuin Suomesta saatavilla olevat erityiskorvikkeet, voi vaan olla hankalaa selvittää että mitä ja mistä ja miten. Onko histamiini.com -sivusto tuttu? Siellä voisi joku tietää.

mustikka, maissi, poro, broiler, parsakaali ja banaani.

Ollaan kokeiltu myös neocate, siitä pojalla iho meni tosi huonoon kuntoon eikä voinut jatkaa sen takia. Katsoin joku aika sitten kelan sivuilta, että siellä olevien erityiskorvikkeiden mukaan meillä olisi enää testaamatta pepti junior.

Kyllähän sitä tällä iemetysdieetilläkin olis, mutta tuntuu jo nyt, että syön koko ajan eikä siltikään paino pysy samassa vaan laskee.

ap

Kaikkensahan sitä tietysti vauvansa ja lapsensa eteen tekee, mutta en tiedä olisiko musta ollut noin vahvaan suhtautumiseen, että olisin itseni nälkiinnyttänyt että vauva saa juoda maitoani.

Ei kai teidän muu auta kuin odottaa ja testailla. Maissisoseella ja mustikalla saa kuitenkin jo jotain kaloreita lapselle uppoamaan, joten se on hyvä. Lisää varmasti löytyy, kun vain rauhassa niitä tutkitte.

Mitä sinä saat syödä? Pakko sinun vain on sitten syödä enemmän niitä sallittuja, ettet kuihdu enempää. Muista, ettei sitten riitä maitokaan, jos itse kovin laihdut, ja sen, että rasvaan varastoituneet raskasmetallit liukenevat sitten äidinmaitoon.

Vierailija
7/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella oli pienenä syheröä vähän jokapuolella, mutta iho ei ollut kuitenkaan aivan rikki. Noin vuoden vanhasta oli enää vain posket, leuka ja kaikki taipeet ihottumassa ja ihorikkojakin oli joskus.

Kortisonia voiteena ja perusvoiteet päälle. Minun ei tarvinnut silti välttää mitään omassa ruokavaliossani (vähensin maitotuotteiden käyttöä kyllä). Lasta siedätettiin maitoni kautta. Imetys oli tärkein ravinnonlähde ja ruoka-ainekokeilut vasta toissijaisia ainakin 1,5 v ikään asti. Pidettiin vain huoli siitä, että ihottuma pysyi kurissa ja lapsen kasvu oli normaalin rajoissa.

Siedätystä suosittiin, ettei allergiat vaihtuisi myöhemmin hengitystieoireisiksi. Oireet ovatkin ollet lähinnä iholla ja välillä myös suolistossa = ripulia.

Vierailija
8/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut myös, että jotkut ovat saaneet sairaalasta koostemaitoa. Tämän saaminen kai vaihtelee sairaaloittain ja voi olla hankalaa. Onhan teillä hyvä allergialääkäri? Vaihda, jos ei ole.

t. 8

Vierailija
9/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysynyt hyvässä kunnossa (poika on atoopikko, joten vähintään kerran päivässä rasvataan), mutta esim. neocatesta iho meni aivan rikki ja se lopetettiin ja jotta voitiin olla varmoja, että se johtui neocatesta niin annettiin ihon parantua ja testattiin uudestaan ja sama juttu.

Tuon histamiini.com sivuston löysin eilen kun katselin tietoa allergioista. Täytyy selvittää tuota, jos olisi mahdollista saada esim. ulkomailta joku erityiskorvike, joka mahdollisesti sopis.

ap

Meidän lapsella oli pienenä syheröä vähän jokapuolella, mutta iho ei ollut kuitenkaan aivan rikki. Noin vuoden vanhasta oli enää vain posket, leuka ja kaikki taipeet ihottumassa ja ihorikkojakin oli joskus.

Kortisonia voiteena ja perusvoiteet päälle. Minun ei tarvinnut silti välttää mitään omassa ruokavaliossani (vähensin maitotuotteiden käyttöä kyllä). Lasta siedätettiin maitoni kautta. Imetys oli tärkein ravinnonlähde ja ruoka-ainekokeilut vasta toissijaisia ainakin 1,5 v ikään asti. Pidettiin vain huoli siitä, että ihottuma pysyi kurissa ja lapsen kasvu oli normaalin rajoissa.

Siedätystä suosittiin, ettei allergiat vaihtuisi myöhemmin hengitystieoireisiksi. Oireet ovatkin ollet lähinnä iholla ja välillä myös suolistossa = ripulia.

Vierailija
10/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän allegikolla oli niin, että eniten pilkottu korvike EI ollut sopivin vaan joku vähemmän pilkotuista. Nimet on jo unohduksissa.

TOinen juttu vinkiksi. En tiedä sopiiko teille. Mutta nykysuositushan on, ettei vähäisemmistä oireista pitäisi välittää. Jonkinlaista siedätystä. TIedön kyllä, että jos jostain tulee vähäisiäkin oireita, on muiden ruokien kokeilu hankalaa. Minulla on kokemusta sekä tiukasta imetysdieetistä että tiukasta allergisen lapsen ruokavaliosta. Toisaalta kokemusta on myös siitä, että ihottumista ei ole niin välitetty, jos ne eivät suuremmin ole lapsen oloa haitanneet ja ruokavaliota ei ole liiemmin karsittu. Ja nyt tässä vaiheessa tämä tuntuu paremmalta vaihtoehdolta. EN kuitenkaan halua mitätöidä dieettiäsi ja lapsen allergioita. TOttakai niihin on puututtava, jos ne haittaavat lapsen elämää merkittävästi. Tämä vain yhtenä näkökulmana.

Vierailija
11/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se ei vaan ole ollut vielä ainakaan mahdollista. Poika reagoi myös muuten kuin ihollaan allergisoiviin ruoka-aineisiin (on mahakipua, ripulia, oksentelua). Neocatesta tuli vain ihottumaa, muttei sekään ollut kivaa kun pojan iho oli verillä ja itki sitä. Porosta tuli mahakipua ja ripulia, jonka takia poika itki yöt ja päivät. Samoin muista on tullut sellaisia oireita, että ei sitä kitinää tai oksentelua jaksa, joten mieluummin vältän kokonaan ja allergialääkäri on ollut tässä kanssani samaa mieltä.

ap

Meidän allegikolla oli niin, että eniten pilkottu korvike EI ollut sopivin vaan joku vähemmän pilkotuista. Nimet on jo unohduksissa.

TOinen juttu vinkiksi. En tiedä sopiiko teille. Mutta nykysuositushan on, ettei vähäisemmistä oireista pitäisi välittää. Jonkinlaista siedätystä. TIedön kyllä, että jos jostain tulee vähäisiäkin oireita, on muiden ruokien kokeilu hankalaa. Minulla on kokemusta sekä tiukasta imetysdieetistä että tiukasta allergisen lapsen ruokavaliosta. Toisaalta kokemusta on myös siitä, että ihottumista ei ole niin välitetty, jos ne eivät suuremmin ole lapsen oloa haitanneet ja ruokavaliota ei ole liiemmin karsittu. Ja nyt tässä vaiheessa tämä tuntuu paremmalta vaihtoehdolta. EN kuitenkaan halua mitätöidä dieettiäsi ja lapsen allergioita. TOttakai niihin on puututtava, jos ne haittaavat lapsen elämää merkittävästi. Tämä vain yhtenä näkökulmana.

Vierailija
12/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvitetty, ettei allergioiden lisäksi ole refluksia? Tuosta oksentelusta tuli mieleeni.

t. 8

Vierailija
13/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli tosi tiukka ruokavalio, tuntui etten saa mitään syödä. Loppujen lopuksi painoin 45 kg ja olen 164 cm pitkä. Sormukset tippuivat sormesta, housut jalasta.

Lääkärin ja itsenikin tahdosta oli lopetettava sitten imetys.

Vierailija
14/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että 4 pahasti allergista lasta riittää yhteen perheeseen ;)

Vierailija
15/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis meidän isommilla lapsilla ei ole kellään ollut näin, että on helpompi luetella ne mitä saa syödä kuin että mitä ei saa syödä. Isommilla lapsilla oli vauvana 10-25allergisoivaa ruoka-ainetta ja nyt niistä on jäljellä lapsesta riippuen 3-10. Eli nyt tähän kuopukseen verrattuna isommat lapset on olleet tosi vähä-allergisia, vaikka kyllä tuokin aikoinaan paljolta tuntui.

On tutkittu myös refluksin mahdollisuus, mutta sitä ei ole pojalla.

ap

Toivon että 4 pahasti allergista lasta riittää yhteen perheeseen ;)

Vierailija
16/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

naudanlihaa välttää niin saa kyllä syödä silti vielä paljon. Toki se vaatii alkuun tuoteselosteiden lukemista, jotta tietää mitkä sopii, mutta niitä on suhteellisen paljon.

Minulla on maitoallergia enkä voi käyttää myöskään naudanlihaa eikä ole kun maitoallergia niin en kyllä koe ruokavaliotani niin kauhean rajoitetuksi. Toista se oli reilu 10v sitten, jollon ei ollu kaikkia soija- ja kaura ym. juttuja, joita voi käyttää maidon sijasta.

Minulle tuli tosi tiukka ruokavalio, tuntui etten saa mitään syödä. Loppujen lopuksi painoin 45 kg ja olen 164 cm pitkä. Sormukset tippuivat sormesta, housut jalasta.

Lääkärin ja itsenikin tahdosta oli lopetettava sitten imetys.

Vierailija
17/20 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma korvike, joka sopisi. Olen joskus tuollaisesta kuullut, mutten tiedä miten se käytännössä tapahtuu

Vierailija
18/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse tuollaisella dieetillä 4 kk, sitten en kestänyt enää (olin jo ennestään alipainoinen). Lapsi ei ollut lähellekään oireeton edes imetysdieetin aikana. Neocate sopi, täysin oireeton ei lapsesta toki tullut. Nyt lapsi jo 7-v, allergiat vielä maito ja muna (pahat), mutta noita välttämällä täysin oireeton. Tsemppiä!

Vierailija
20/20 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minun on pakko sanoa kuitenkin: olen kateellinen että olet niin laiha! Asioilla on toki monta puolta, mutta tämä nyt oli pulleron ajatus..

Toivottavasti saa apua ongelmaasi! Kaikkea hyvää!