Hormonikierukan vaihtoväli?
Miten pitkään teillä on ollut hormoonikierukka (mulla Mirena) ja missä vaiheessa se on vaidettu uuteen? Kuulemma 5v- sen pitäisi toimia, mutta voi toimia jopa 7-10v (sanoi gyne laittaessaan). Entä mistä pääteltiin, että nyt pitää vaihtaa uusi, laitettiinko heti samantien uusi?
Kommentit (7)
vai pitääkö siinä olla joku väli? Mulla on kuukautiset hävinneet jo kokonaan tän kierukan aikana enkä tietty toivoisi niitä enää takaisin ollenkaan ;-). Ihan alussa oli vähän tiputteluvuotoa sit ei enää mitään.
samantien laitetaan uusi kierukka, ei siinä edes suositella mitään välejä.
Tiputellut siitä asti, toivottavasti kohta loppuu.
vai pitääkö siinä olla joku väli? Mulla on kuukautiset hävinneet jo kokonaan tän kierukan aikana enkä tietty toivoisi niitä enää takaisin ollenkaan ;-). Ihan alussa oli vähän tiputteluvuotoa sit ei enää mitään.
viiden vuolen välein eikä yhtään harvemmin, jos on ehkäisy tarpeen. Monesti kuitenkin h-kierukka on myös sterilisoidulla naisella isojen vuotojen hoitona tms ja silloin kierukka tosiaan voi olla paikoillaan pidempäänkin, ja vaihto kun oireita alkaa taas tulla.
kestää 5 vuotta. Olen kyllä itse poistanut 65-vuotiaalta naiselta 25 vuotta olleen kierukan.
Gyne sanoi, että 7 vuotta on ihan hyvä väli, ja tuo kahdeksankin vuotta vielä menee. Kuulemma se on hyvä merkki, kun vuodot alkaa palailemaan takaisin. Sillon olis hyvä vaihtaa. Tästä uudesta kierukasta sanoi, että tule sit joskus seitsemän vuoden päästä vaihtamaan.
Tottakai kierukan valmistaja suosittelee 5 vuotta, täytyyhän siinä olla kunnolla varoja ettei vahingossakaan ehdi teho heikkenemään. Kyllä se silti vähintään 6-7 vuotta ehkäisee ihan hyvin.
Gyne jolla kävin, oli vanha ja kokenut, tiesi mistä puhui.
En kuitenkaan uskaltanut leikkiä tulella, kun ei enempää lapsia toivota. Mulla ei kuukautiset loppuneet ollenkaan, mutta olivat tosi niukat. Kun edellinen hormonikierukka oli ollut paikoillaan n. 4,5 v alkoivat vuodot tulla runsaammiksi, joten vaihdatin kierukan pari kk ennen kuin 5 vuotta olisi tullut täyteen.